منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 

کارگاه «پایان نامه: از ایده یابی و نگارش تا دفاع» با حضور دکتر محمد معین‌الدینی به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی، کارگاه «پایان‌نامه: از ایده یابی و نگارش تا دفاع» با مساعدت دانشکده هنر دانشگاه سوره در تاریخ  دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲، برگزار شد.

این نشست به سخنرانی دکتر محمد معین‌الدینی، مدرس دانشگاه و مسئول سابق تخلفات پژوهشی دانشگاه سوره از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن سینما دانشکده هنر سوره برقرار شد.

در ابتدای نشست دکتر محمد معین‌الدینی به شرح تجربه‌های خود در سمت مسئول تخلفات پژوهشی دانشگاه سوره پرداخت و بدین شکل نشست را آغاز کرد: اگر بخواهید اصول را به‌درستی رعایت کنید باید بگویم چیزی در حدود هفتاد تا هشتاد درصد پایان‌نامه‌ها باید رد شوند، چراکه تخلفات آموزشی در پایان‌نامه‌ها بسیار زیاد است.

معین‌الدینی تأکید کرد: بحث از آنجایی مهم می‌شود که تعداد زیادی از مقاله‌ها و پژوهش‌هایی که ایرانی‌ها در سال‌های اخیر در مجامع جهانی اعم از کنفرانس‌ها و نشریات ارائه دادند نشان داده است که متأسفانه ایرانی‌ها تقلب علمی زیادی داشته‌اند و این باعث شد در برخی سال‌ها رتبه اول را در تخلفات پژوهشی داشته باشیم. از این باب وزارت علوم قطع‌نامه‌ای به‌صورت ابلاغ به تمام دانشگاه‌ها داده است. چنانکه پایان‌نامه‌ای دچار تخلفات پژوهشی شده باشد می‌توانند آن را سلب هرگونه امتیاز مادی و معنوی و حتی لغو مدرک کنند.

معین الدینی ادامه داد: در ده هزار مقاله‌ای که امسال سلب اعتبار شد رتبه‌ نخست متعلق به عربستان، پاکستان رتبه دوم، روسیه رتبه سوم، چین رتبه‌ چهارم، مالزی رتبه ششم و ایران رتبه هفتم را داشتند. یکی از دلایلی که باعث این تخلفات می‌شود این است که برخی استادان و دانشگاه‌ها به هر قیمتی تلاش به انتشار مقالات به‌منظور بالا بردن رتبه دانشگاهی و علمی خود می‌کنند.  وی ذکر کرد: بااین‌حال بخش عمده‌ای از تخلفات مربوط می‌شود به برون‌سپاری پایان‌نامه‌ها و در حدود پنجاه‌درصد پایان‌نامه‌ها بعد از برون‌سپاری مشابه هستند و علت این ماجرا می‌تواند سایت‌های تهیه پایان‌نامه باشد که به‌صورت غیرقانونی اقدام به ارائه پایان‌نامه می‌کنند. شما اگر مطلبی را از مقاله یا نشریه‌ای نقل‌قول کنید حتماً باید با ذکر منبع این اقدام صورت پذیرد.

در کشور ایران سامانه همانندجو مربوط به سایت ایرانداک و سامانه سمیم نور موجود است که جمع آورنده تمام مقالات هستند، تمام پایان‌نامه و مقالات نوشته‌شده در دانشگاه‌ها وارد بانک این سامانه‌ها می‌شود. شما بعد از بارگذاری پایان‌نامه خود در سامانه همانند جو نتیجه‌ای از سامانه دریافت خواهید کرد که درصد همانندی پایان‌نامه شما را تخمین می‌زند.

در ادامه نشست معین‌الدینی به ذکر موردهایی از  پایان‌نامه‌های همانند و نکات رعایت نشده در آن‌ها پرداخت و تشریح کرد: هرچقدر پایان‌نامه شما دارای ارجاعات بیشتری باشد از اعتبار بیشتری نیز برخوردار است. اما این ارجاعات حتماً باید با ذکر منبع صورت پذیرد. در پایان‌نامه نویسی مهم است که رد قلم شما همیشه دیده شود، اصطلاحاً کپی پیست نباشد و رد قلم به معنی شیوه نگارش شما است.

وی افزود: اگر زمانی برای ارجاع به اصل یک مطلب دسترسی نداشتید، به‌طور مثال در مقاله‌ای مطلبی از بوردیو را خواندید اما به اصل کتاب دسترسی نداشتید باید بدین گونه باید ارجاع دهید: بوردیو به نقل از نویسنده مقاله یا منبعی که از آن استفاده کرده‌اید. سپس یکی از دانشجویان سوره به طرح سؤال پرداخت: ما بعد از مطالعه مقالات و پایان‌نامه‌ها به درکی از آن‌ها می‌رسیم، بهتر است برداشت‌های خودمان را در پایان‌نامه‌ای که نگارش می‌کنیم بیاوریم و یا عین مطلب را ارجاع دهیم؟
دکتر معین‌الدینی پاسخ داد: همان‌طور که گفتیم هرچقدر ارجاعات شما بیشتر باشد پژوهش شما از اعتبار بیشتری برخوردار است.
در ادامه نشست دکتر معین‌الدینی به همراه دانشجویان به پرسش و پاسخ و گفتمان در موضوع نشست پرداخت و در انتهای جلسه با معرفی کتاب «امر روزمره در جامعه پسا انقلابی» نوشته عباس کاظمی به جلسه خاتمه داد.


گزارش: الهه میرزایی

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدر دانشگاه سوره برگزار شد: کارگاه پایان نامه از ایده یابی تا دفاع

نظر خود را بنویسید