منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی در تاریخ شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ مصادف با هفته پژوهش نشست اول از سلسله نشست های تخصصی آموزش نرم‌افزارهای پژوهشی رشته معماری و شهرسازی با موضوع «آموزش کاربردی نرم‌افزار SPSS» به همت دانشکده معماری و شهرسازی سوره برگزار شد.

این نشست به سخنرانی دکتر نجمه دشتکی ریاست دانشکده معماری و شهرسازی از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در سالن اجتماعات دانشکده برقرار شد.

دکتر نجمه دشتکی با معرفی نرم‌افزار" SPSS" بیان کرد: این نرم‌افزار برای ایجاد پرسشنامه‌ها و تنظیم آماری است و سپس به طرح این سوال پرداخت: شما به‌عنوان یک معمار چرا نیاز به تنظیم پرسشنامه دارید؟ و در ادامه دانشجویان به بیان پاسخ‌های خود پرداختند.
دکتر دشتکی در پاسخ به سوال مطرح‌شده بیان کرد: به‌طور مثال در موضوع پایان‌نامه شما یک فضای طراحی‌شده دارید و می‌خواهید بدانید طراحی این فضا در حوزه‌های مختلف چه میزان مثبت بوده ، و اینکه آیا عنوان شما طراحی برای قشر خاصی از جامعه است؟ شما به‌وسیله پرسشنامه می‌توانید نیازسنجی کنید و آن را در طراحی خود اعمال کنید.
وی ادامه داد: در حوزه حرفه‌ای هم به‌طور مثال شما می‌خواهید پروژه‌ای را طراحی کنید و برای آن نیاز به آسیب‌شناسی پروژه دارید، اینجا باید نظر مخاطبین را بررسی شود تا نتیجه‌گیری کنید که طراحی این پروژه چه میزان توانسته است موفق عمل کند.
دکتر نجمه دشتکی در ادامه‌ی نشست به توضیحاتی در رابطه با انواع پرسشنامه، شیوه و شاخص‌های اخذ و تبیین سوالات پرسشنامه پرداخت. 
سپس ذکر نکات آموزشی نرم‌افزارSPSS را از ابتدای ورود به نرم‌افزار به‌صورت عملی آغاز کرد.
دشتکی بیان کرد: پرسشنامه شما در ابتدا شامل یک سری سوال در ارتباط با جنسیت، سن و تحصیلات می‌شود و چون مخاطب بسیار مهم است، شما درنهایت خواهید گفت این تحلیل از پاسخ این تعداد آقا یا خانم فلان ساله در این میزان تحصیلات صورت گرفته است.
وی افزود: سوالات شما باید همه‌شمول باشد و تمام افراد بتوانند به آن پاسخ دهند.
بعد از ذکر نکات آموزشی و عملی دیگر از نرم‌افزار SPSS دشتکی خاطرنشان کرد: شما به‌عنوان یک پژوهشگر باید توجه کنید که تک‌تک افراد جامعه‌ی مورد آمار به‌تمامی سوالات پاسخ داده باشند چون اگر افراد به‌طور کامل به سوالات پاسخ ندهند شما برای تحلیل و نتیجه‌گیری نمی‌توانید به پاسخ‌های موجود استناد کنید.
وی ادامه داد: اگر تعداد افرادی که به سوالات پاسخ نداده‌اند، اندک باشد مثلا یک یا دو نفر در ۹۶ پرسشنامه، باید میانگین پاسخ به آن سوال را برای آن دو نفر نیز در نظر بگیرید.
در انتهای بعد از خاتمه نکات آموزشی در موضوع واردکردن داده‌ها به نرم‌افزار مذکور، دکتر دشتکی به همراه دانشجویان به پرسش و پاسخ در موضوع جلسه پرداختند.

گزارش: الهه میرزایی

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهکارگاه «آموزش کاربردی نرم افزار اس پی اس اس» به همت دانشکده معماری و شهرسازی سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید