منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر این روزها در آستانه گشایش قرار دارد. رویدادی سالانه که بزرگ‌ترین آوردگاه رقابتی هنرمندان این عرصه در سطح ملی محسوب می‌شود و برترین و تازه‌ترین دستاوردهای هنری هنرمندان در طول یک سال اخیر را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره به نقل از روزنامه ایران، یکی از بخش‌هایی که امسال با شکل و شمایلی تازه به ساختار جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزوده شده، بخش سرامیک و آبگینه هنری است. دبیری این بخش که می‌توان آن را در زمره بخش‌های کاربردی فجر شانزدهم به شمار آورد، برعهده مهران هوشیار است. هوشیار که خود از هنرمندان باسابقه عرصه سرامیک و آبگینه هنری محسوب می‌شود، عضو هیأت علمی دانشگاه سوره نیز هست.

بستری مناسب برای هنرمندان جوان و مستعد

مهران هوشیار، دبیر بخش سرامیک و آبگینه هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گوید: با افزوده شدن بخش آبگینه هنری به این رویداد هنری، می‌توان امیدوار بود تا بستر مناسبی فراهم شود و هنرمندان جوان و مستعدی که در این عرصه فعال هستند بتوانند از مهارت هنری خود با پشتوانه فرهنگی و تاریخی موجود، برای بیان مفاهیم ذهنی و مضامین موضوعی مدنظرشان استفاده کنند.درگفت‌وگو با مهران هوشیار  ‌کم و کیف بخش سرامیک و آبگینه هنری فجر شانزدهم را از این هنرمند جویا شدیم.

 دبیر بخش سرامیک و آبگینه هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، درباره ویژگی مهم این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین آن بیان کرد: ویژگی متفاوت و خاصی که امسال در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شاهد هستیم، این است که امسال در کنار آثار سرامیک، هنر آبگینه را نیز به ساختار جشنواره اضافه کرده‌ایم. دلیل این امر هم این است که سال‌های گذشته متأسفانه هنرمندان فعال در عرصه آبگینه هنری جایگاه یا فضایی در جشنواره هنرهای تجسمی فجر نداشتند تا توانایی‌های خود را عرضه کنند و این استعداد با سابقه و بسیار ارزشمند هنر ما مجالی برای بروز و ظهور در این رویداد مهم هنری پیدا نمی‌کرد.

او ادامه داد: خوشبختانه با درایت مسئولان، اعضای شورای سیاستگذاری فجر شانزدهم و پیشنهادی که از سوی بنده به‌عنوان دبیر این بخش مطرح شد، امسال در کنار سرامیک، آبگینه هنری هم به ساختار جشنواره افزوده شد، چرا که آبگینه با توجه به ویژگی‌های فنی، ماده اولیه و سابقه تاریخی و فرهنگی این هنر، زیرمجموعه سرامیک تعریف می‌شود. در تعریف علمی، شیشه نیز یکی از شاخه‌های سرامیک است و به همین دلیل آن را ذیل سرامیک مطرح کردیم. امیدواریم که بستر مناسبی فراهم شود تا هنرمندانی که در این عرصه فعال هستند بتوانند از مهارت هنری خود با پشتوانه فرهنگی و تاریخی موجود، برای بیان مفاهیم ذهنی و مضامین موضوعی مدنظرشان استفاده کنند.

امیدواری به هنرمندان فعال

دبیر بخش سرامیک و آبگینه هنری این دوره از جشنواره در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه امسال اولین دوره حضور آبگینه هنری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، استقبال از این بخش چگونه بوده، توضیح داد: از آنجایی که بار اول است که این بخش در جشنواره فجر دیده شده، شاید ما آمادگی چندانی برای آن نداشتیم و از سوی دیگر مخاطب نیز انتظار تبیین چنین بخشی را نداشته است. بنابراین نمی‌توانیم امیدوار باشیم که حجم آثار زیاد بوده باشد، اما باید بسترسازی لازم را انجام دهیم تا این بستر به مرحله شکوفایی برسد. طبیعتاً این اتفاق بواسطه استمرار و پس از گذشت چند سال به شکوفایی می‌رسد و هنرمندان فعال در این عرصه حتماً از آن استقبال کرده و در آینده به یکی از ویژگی‌های خاص جشنواره بدل خواهد شد.

این هنرمند همچنین درباره سیاست‌ها و ملاک‌های مدنظر برای داوری آثار بخش سرامیک و آبگینه هنری نیز گفت: انتخاب آثار هنرمندان براساس معیارهایی است که جشنواره در نظر گرفته است. یعنی آثار باید دارای یک شرح و بیان هنری مناسب باشند. همچنین باید ویژگی‌هایی چون هویت، سنت، مفهومی بودن، ارتباط با مضامینی که به‌عنوان موضوع توسط جامعه در نظر گرفته شده‌اند و موارد دیگری از این دست را دارا باشند. لازم است کیفیت آثار ارائه‌شده درجه یک باشد و از آنجا که کار تخصصی است، در بخش آبگینه علاوه بر داوری‌های اصلی که در بخش سرامیک در نظر گرفتیم، از یک داور تخصصی نیز در این حوزه نیز دعوت کردیم تا بتواند در ارزیابی رویکردهای تکنیکی کار نیز به داوری و ارزیابی ما کمک کند و در نهایت، به نتایج قابل قبولی برسیم.

ایجاد فضایی برای تولید در عرصه‌های ملی و حرفه‌ای

هوشیار در ادامه به تأثیرگذاری فضای جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای دیده شدن هرچه بیشتر این آثار در جامعه اشاره و اظهار کرد: یکی از رسالت‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر این است که بتواند توسط هنرمندان جوان، نوپا و آینده‌دار فضایی را ایجاد کند که بتوانند در عرصه‌های ملی و حرفه‌ای خود را نشان دهند و توانمندی‌های آنها در یک میدان رقابتی نمایان شود. هدف اصلی جشنواره و نیتی که به‌عنوان دبیر این بخش در نظر گرفته‌ام این است که در ارزیابی و داوری آثار به این وجه از آثار توجه شود. یعنی اینکه هنرمند چه مقدار سابقه دارد و چه رزومه پرباری دارد و با این توانایی چگونه توانسته ضمن تبیین موضوع و مفهوم مورد نظر جشنواره، اقدام به خلق اثر کند، با این نیت که بتوانیم سکویی برای اوج گرفتن هنرمندان جوان و با استعداد فراهم کنیم و فضای مناسبی برای ترسیم آینده فرهنگی و هنری کشور به وجود آوریم. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که استقبال هنرجویان، فعالان و هنرمندان این عرصه برای شرکت در جشنواره نمود داشته باشد و در این راستا تلاش و توجه لازم صورت پذیرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: فکر می‌کنم رسالت جشنواره هنرهای تجسمی فجر وقتی کامل می‌شود و پاسخ می‌گیریم که سایر نهادهای مرتبط نیز به این حوزه ورود کنند و دست یاری و همکاری بدهند؛ از جمله انجمن‌های هنری مرتبط، دانشگاه‌ها، فرهنگسراها، نهادهای هنری و... که می‌توانند ورود داشته باشند. در کنار این مورد، لازم است تبلیغات مناسب نیز صورت گیرد و از داوران و هنرمندانی که در این حوزه تخصص دارند در کنار چهره‌های شناخته شده و صاحب سبک دعوت شود تا همه اینها در کنار هم بتوانند ما را به هدف اصلی‌مان رهنمون کنند. اگر یکی از این اضلاع بخواهد به تنهایی اقدام به بسترسازی کند یا موفق نخواهد بود و یا نتیجه تلاشش زمان‌بر خواهد شد و در نتیجه، ارزش خود را از دست خواهد داد.

ازفرهنگ‌سازی تا تعاملات گروهی

این عضو هیأت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: متأسفانه ما در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت گروهی و امدادی لازم را نداریم و در این راستا ضعیف هستیم. معمولاً در حوزه تجسمی هنرمندان، انفرادی و انزواطلب هستند و در عرصه‌های اجتماعی مانند هنرمندان موسیقی و تئاتر عمل نمی‌کنند. باید فرهنگسازی لازم در این راستا صورت پذیرد تا تعاملات گروهی از مدیران و مسئولان شروع شده و در سطح هنرمندان و بخصوص جوانان، ادامه پیدا کند و این فرهنگ نهادینه شود تا به آن سطح از توسعه‌ای که مدنظرمان است در این حوزه نزدیک‌تر شویم.

این هنرمند در ادامه به بحث اشتغالزایی هنر سرامیک و آبگینه هنری پرداخت و در این‌باره بیان کرد: صددرصد استعداد و ویژگی لازم در هنر سرامیک و آبگینه هنری وجود دارد که بتواند کارآفرین و اشتغالزا باشد و باعث تقویت بنیه اقتصادی هنرمندان فعال در این عرصه شود. این توانایی بالقوه در هنر سرامیک و آبگینه موجود است که در سطح کلان‌تر نیز منجر به ارزآوری و احیای اقصاد کشور و رشد تولید ناخالص ملی شود. فراموش نکنیم که هر دو حوزه در بستر تاریخی و فرهنگی ایران از ایران باستان گرفته تا دوره اسلامی و دوران معاصر، همواره به لحاظ کیفیت، محتوا، ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و فرمی، یکی از ارزش‌های بی‌بدیل و به نوعی فخر هنر ایران بوده‌اند. اگر به این مهم باور داشته باشیم و استعدادهای موجود در این عرصه را بدرستی مورد درک و حمایت قرار دهیم و بستر مناسبی را برای آن فراهم کنیم، بدون شک هم به لحاظ اقتصادی و هم از حیث هویتی می‌توانیم پاسخگوی نیازهای نسل امروز و حتی فردای جامعه باشیم.

 هوشیار در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: یکی از وظایف مهم هنر این است که دغدغه‌های روز جامعه را با زبانی متفاوت و تأثیرگذار مطرح کند. سرامیک و آبگینه هنری نیز یک بستر و مدیای هنری محسوب می‌شود که می‌تواند دغدغه‌های مفهومی، آرزوها و آرمان‌های انسانی را درک و انتقال دهد. امیدوارم هنرمندان جوان و پیشکسوت ما بدانند که جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یک رویداد ملی است که از طریق هزینه بیت‌المال و دولت حمایت می‌شود و می‌توان از این بستر برای انتقال مفاهیم، ارزش‌ها و بازگشت به هویت و فرهنگی که ما ایرانی‌ها به آن افتخار می‌کنیم، استفاده کرد. طبیعتاً در بستری که دولت و جامعه فراهم می‌کند باید حضور موفق‌تر و پررنگ‌تری داشته باشیم. امیدوارم که این فضا بیش از پیش شناخته شود و ارتباط مجدد میان بدنه هنرمندان جامعه و دولت برقرار شود تا هم دولتمردان بتوانند از این قوه بسیار ارزشمند در راستای تحقق آرمان‌های سیاسی و اقتصادی خود استفاده کنند و هم هنرمندان بتوانند با بیان هنری خود در مسیر فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی جامعه پیشرو پیشگام باشند و اتفاقاتی تازه، بزرگ، متفاوت و حتی جهانی را رقم بزنند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهتوجه به هویت و حفظ سنت ها از معیارهای داوری فجر شانزدهم

نظر خود را بنویسید