منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

چندی قبل در سالن استاد اکبر رادی دانشگاه سوره نمایش «فعل» اجرا و با استقبال مخاطبان و تئاتر دوستان روبه‌رو شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، «آیه داداشی» عضو گروه تئاتر کوگیتو، طراح و کارگردان نمایش «فعل» درباره روند شکل‌گیری این اثر اظهار داشت: اولین بار که نمایش‌نامه فعل را خواندم، به خودم گفتم حتماً روزی باید روی این متن کار کنم، چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان بازیگر. شیوه نگارش سیال ذهن، اغلب برای من جذاب بوده و نحوه به نمایش درآوردنش، همیشه یکی از چالش‌های ذهنی من بوده است.

وی افزود: همیشه تمایل داشتم برای اولین تجربه کارگردانی‌ خود یک متن سخت را انتخاب کنم، از این‌رو فعل را برگزیدم؛ هرچند در این اجرا تغییراتی را در متن ایجاد کردم و کلاژ و اقتباسی از این متن را به نمایش درآوردم. از طرف دیگر، در حالی که متن‌های قابل توجه زیادی برای کار کردن وجود دارد، اجرای متن‌های ایرانی برای من به مراتب جالب‌تر است.

طراح و کارگردان نمایش فعل درباره شخصیت‌پردازی و نوع اجرایی که در این اثر ارائه شد گفت: تلاش کردم با دیدگاهی متفاوت چه به لحاظ شخصیت‌پردازی و چه از منظر ایجاد موقعیت، این کار را بسازم. با طراحی نمایشی‌ای که خودم انجام دادم، خواستم متن را به حالتی مدرن تبدیل کنم و همراه با نمایش معاصر، نمایش را به مخاطبانم ارائه دهم. علاوه بر طراحی نمایشی، ما از موسیقی و نور مرتبط با فضای کار هم استفاده کردیم. آهنگساز گروه (پارسا معتمدآرا) و طراح نور (عمار سعیدی) هم بر اساس تحلیلی که از محتوا و مفهوم کار داشتند، موسیقی و نورپردازی کار را عهده‌دار شدند.

وی درباره نحوه‌ انتخاب بازیگران این نمایش اظهار داشت: انتخاب بازیگران این اجرا، بر اساس تحلیل شخصیتی و ظاهری‌ که از لیلا آرش (یکتا رستمی) و فرهاد کاتب (محمدرضا بخیرزاده) در ذهن داشتم، انجام شد و سعی بر این بود که دو بازیگری که انتخاب می شوند، شبیه این تصویرسازی ذهنی باشند. در جایی از مسیر آماده‌سازی کار، تصمیم گرفتم شخصیت شیوا پرتوی را هم به نمایش اضافه کنم که طی همفکری با کل گروه «کوگیتو»، تصمیم بر این شد خودم این نقش را بازی کنم. با تمرینات فشرده‌ای که انجام می‌دادیم، آن قدر به تیم اطمینان پیدا کرده بودم که واقعاً نگران این نبودم که حضور خودم در نمایش به عنوان بازیگر، بخواهد به کار لطمه بزند. در واقع بازی کردن و کارگردانی به طور همزمان سخت است، ولی من با امید به نتیجه کار و همراهی تیم، با این سختی کنار آمدم.

این کارگردان جوان در ادامه توضیح داد: تلفیق فضای سیال ذهن با اولین تجربه من در طراحی نمایش معاصر و فضاسازی مدرن، دستاورد مهم و ارزشمندی بود که با این اجرا نصیب من و گروه تئاتر کوگیتو شد. باید از همه همکارانم تشکر کنم، چرا که بدون تلاش گروهی، به صحنه بردن «فعل» ممکن نبود. فعل برای ما یک شروع هیجان‌انگیز و یک آغاز امیدوارکننده است.

گفتنی است: متن نمایش «فعل» توسط محمد رضایی راد نوشته شده و مبینا بوجاری و هلیا قاسمی به ترتیب طراحی گریم، عکاسی و طرح پوستر این نمایش را برعهده داشتند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنمایش «فعل» تجلی فضای سیال ذهن است

نظر خود را بنویسید