منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

«کتاب ژانر سینما؛ زیبایی‌شناسی و کارکردهای ژانر» در بخش هنر، چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مورد توجه داوران قرار گرفته و شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، یکی از کتاب‌هایی که به پیشنهاد گروه سینمای دانشکدۀ هنر با عنوان «کتاب ژانر سینما؛ زیبایی‌شناسی و کارکردهای ژانر» منتشر شده، در «چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی‌ویکمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» در بخش هنر (گروه هنرهای نمایشی) مورد توجه داوران این جایزه قرار گرفته و شایستۀ تقدیر شناخته شد.

به گفتۀ استادان رشته‌های حوزۀ فیلم‌سازی، «کتاب ژانر سینما؛ زیبایی‌شناسی و کارکردهای ژانر» می‌تواند به عنوان یک منبع غنی برای دانشجویان این رشته در نظر گرفته شود؛ چراکه به‌درستی دسته‌بندی‌ها را لحاظ کرده، ژانرها را بررسی کرده و آنها را از هم تمییز داده است.

نویسندگان این کتاب دکتر وحیداله موسوی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما و دکتر محمد شهبا استاد تمام دانشکده سینما-تئاتر دانشگاه هنر هستند.

این کتاب در هفتفصل تهیه و تنظیم و به نحوی سازماندهی شده است که خواننده بتواند اطلاعات مورد نیازش درباره ژانرهای اصلی را به طور گزینشی در فصلهای تعیین شده بیابد.

نویسندگان این کتاب میکوشند از یک الگوی مشخص برای هر ژانر استفاده کنند، هر بخش با ریشهها و تعاریف کلی ژانر آغاز میشود، سپس با توجه به دیدگاههای پژوهشگران شناخته شده، ابعاد زیبایی‌شناسی و کارکردی هر ژانر ذیل مباحث انتقادی مطرح شدهاند، سرانجام به زیرژانرها و وضعیت پیوندی هر ژانر با ذکر نمونهها پرداخته شده است.

این کتاب توسط انتشارات دانشگاه سوره، در سال 1401 منتشر شده است.

گفتنی است؛ جایزه کتاب سال در ایران برای اولین بار با هدف تشویق خادمان دانش و فرهنگ ایران در سال 1334 خورشیدی اهدا شد. این جایزه به پدیدآورندگان یازده کتاب برگزیده که در سال 1332 منتشر شده بودند، تعلق گرفت. از آن سال به بعد، هر ساله طی فراخوانی از تمام نویسندگان، مترجمان و مؤلفان دعوت می شود تا پنج نسخه از کتاب خود را که در سال گذشته برای اولین بار و به زبان فارسی منتشر شده است، به نشانی دبیرخانه این جایزه ارسال کنند تا توسط هیأت داوران ارزیابی شود. این جایزه تا سال 1356 در رشته‌های علوم و فنون، ادبی، علوم انسانی و علوم اجتماعی ـ تربیتی کودکان و نوجوانان به برندگان اهدا می‌شد.

از سال 1356 با افزایش و قوت گرفتن انقلاب اسلامی، اهدای این جایزه به تعویق افتاد و چهار سال بعد در سال 1361 دوباره این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و در سال 1362 آیین‌نامه نحوه انتخاب کتاب سال توسط سیدمحمد خاتمی، وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد. از آن به بعد هر سال در دهه فجر مراسم اهدای جایزه کتاب سال برگزار می‌شود.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهجایزه کتاب سال به کتابی از دانشگاه سوره تعلق گرفت

نظر خود را بنویسید