منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دومین جلسه از سلسه نشست های نقد کتاب سوره سال 1403 در دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره و به نقل از معاونت پژوهشی در تاریخ 1403.02.10، نشست «نقد کتاب سوره» با مساعدت دانشکده هنر سوره برگزار شد.

 

این نشست به سخنرانی دکتر مهران هوشیار مولف کتاب «پژوهش هنر و هنر پژوهش» و دکتر مهدی بختیاری دانشیار دانشگاه تهران با دبیری دکتر مهدی محمدی و حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه سوره از ساعت 14 الی 16 در سالن جلسات دانشگاه سوره برقرار شد.

 

ابتدا دبیر جلسه با معرفی کتاب «پژوهش هنر و هنر پژوهش» تالیف «دکتر مهران هوشیار» دانشیار دانشکده هنر سوره پرداخت و از آقای دکتر یوسف خجیر استادیار دانشکده ارتباطات سوره که ویراستاری علمی کتاب  را بر عهده داشتند تشکر کرد.

 

محمدی در ارتباط با محتوای کتاب گفت: این کتاب در ادامه کتاب گذشته دکتر هوشیار به نام  «حقیقت دانش» به نگارش در آمده است.

در ادامه محمدی به معرفی سرفصل‌های کتاب «پژوهش هنر و هنر پژوهش»: این کتاب در چهارفصل تدوین‌شده، فصل اول معنای علم، تاریخ و تربیت، فصل دوم مبانی فکری و  تعاریف انواع پژوهش، فصل سوم روش تحقیق و جایگاه آن در فرهنگ پژوهش و فصل چهارم آیین نگارش و شیوه‌های تدوین انواع پژوهش نگارش شده است.

 

سپس دکتر هوشیار مباحث خود را این‌چنین آغاز کرد: در ارتباط باانگیزه من از تدوین این متن آموزشی باید بگویم در زمان دانشجویی ما، یکی از معضلات کمبود منابع پژوهشی و آموزشی بود.

باتجربه‌ی کنونی خود معتقدم مسئله پژوهش و روش تحقیق بسیار حائز اهمیت بوده و باید از دوران مدرسه به افراد آموزش داده شود و متاسفانه این امر بنیادی تا قبل از ورود افراد به دانشگاه اتفاق نمی‌افتد.

انگیزه من درواقع رفع این کمبود در حد توان خود بوده است.

در ادامه دکتر بختیاری منتقد کتاب ضمن تشکر از حضار ادامه داد: اهمیت درس روش تحقیق در این است که به شما امکان دسته‌بندی داده‌ها را می‌دهد.

دو درس مهم ازنظر بنده درس زبان تخصصی و روش تحقیق است، چراکه «زبان تخصصی» شمارا به علم جهان وصل می‌کند و ابزاری که باعث می‌شود شما علمی به علوم دنیا بی افزاید «روش تحقیق» است.

وی افزود: دانشجویان عزیز باید به تمایز بین علوم نظری و علوم انسانی توجه داشته باشند.

ما در اینجا هنر را زیرشاخه علوم انسانی می‌بینیم.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا علومی مانند تئاتر، سینما و ادبیات را علوم انسانی می‌گویند و به مابقی علوم انسانی نمی‌گویند؟! باید گفت تمایز اصلی علمی مانند فیزیک با علومی مانند تئاتر، سینما و ادبیات در این است که داده‌های دسته‌ی دوم تولیدات انسان است اما داده‌های علمی مانند فیزیک تولید طبیعت است و ساخته دست بشر نیست.

بختیاری در ادامه به نقل نکاتی در ارتباط با مفاهیم پژوهشی و معانی و روش‌های ارائه و پاسخ به انواع سوالات در پژوهش پرداخت و گفت: به نقل از استاد فقید مرحوم دکتر محمدعلی حق‌شناس باید بگویم توصیف جواب پرسش به «چه چیز؟» است، تحلیل یعنی «چرا؟!» و تبیین پاسخ به پرسش «که چه؟!» است.

ما به تحقیقی میگوییم کاربردی که بتواند به این سوال «که چه ؟! » پاسخ مناسب دهد.

وی با شرح تفاوت‌های ریشه‌ای و کاربردی علوم انسانی و محض نشست را ادامه داد.

 

دکتر هوشیار در اتصال نکات ذکرشده توسط دکتر بختیاری و کتاب گفت: در کتاب قبلی بنده بانام (پژوهش حقیقت دانش) نکته‌ای که شما در مورد ریل‌بندی فضاهای علمی توسط پژوهش اشاره کردید در عنوان کتاب مشهود است.

ذات دانش دانستن نیست بلکه پژوهش کردن است و این پژوهش راهکار و اصول دارد.

وی ادامه داد: وقتی ما این فرایند را در حوضه علوم انسانی قرار می‌دهیم کار دشوارتر می‌شود چراکه همان‌طور که گفتید ما چهارچوب از قبل تعیین‌شده‌ای نداریم که مواد را داخل آن ریخته و یک قالب مشخص به ما بدهد.

ما نیاز داریم متناسب با نیازها و سوال ها و حساسیت ها و.... طی فرایندهای پیچیده‌ای اول آن چهارچوب را بسازیم.

در ادامه دکتر هوشیار و دکتر بختیاری به‌نقد و ذکر نکات بیشتری از مفاهیم و نواقص کتاب پرداختند.

 

در انتهای دکتر شهبازی با ذکر عنوان کتاب موردبحث در نشست هفته‌ی آینده به جلسه پایان داد.

 

گزارش خبر: الهه میرزائی

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدومین جلسه نقد کتاب سوره در سال 1403 برگزار شد

نظر خود را بنویسید