منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دکتر امیدعلی مسعودی استاد ارتباطات و رئیس دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه سوره به مناسبت روزجهانی ارتباطات وجامعه اطلاعاتی، در پیامی ضمن برشمردن اهمیت این روزاظهار امیدواری کرد که ایرن اسلامی به سهم مناسب خود از فناوری های جامعه اطلاعاتی دست یابد. متن پیام چنین است:

روز 27 اردیبهشت مصادف با 17 ماه می میلادی  روز جهانی ارتباطات وجامعه اطلاعاتی است که پیش از آن روز جهانی ارتباطات دوربرد و جامعه اطلاعاتی در نوامبر سال ۲۰۰۶ از سوی اتحادیه بین‌المللی مخابرات و در جریان برگزاری کنفرانس آنتالیای ترکیه پیشنهاد گردید و هر ساله در روز هفدهم ماه می ‌جشن گرفته می‌شد. به همین مناسبت این روز را به همه کوشندگان ارتباطات وآگاهی درجامعه به ویژه استادان ودانشجویان گرامی تبریک می‌گویم.


این روز از گذشته به عنوان «روز جهانی مخابرات» و به مناسبت تاسیس اتحادیه بین‌المللی مخابرات در هفدهم ماه می‌سال ۱۸۶۵ شناخته می‌شده است و در جریان برگزاری کنفرانس این اتحادیه در مالاگا در سال ۱۹۷۳ رسمیت پیدا کرد.


هدف اصلی از تعیین این روز به عنوان روز جهانی مخابرات عبارت بود از افزایش آگاهی جهانی از تغییر و تحولات اجتماعی ناشی از گسترش اینترنت و تکنولوژی‌های جدید و همچنین کمک به کاهش شکاف دیجیتال است.نامگذاری این روز با توجه به رشد شگفت آور فناوری های اطلاعاتی وارتباطی، به روز جهانی جامعه اطلاعاتی تغییر نام یافت.


روز جهانی جامعه اطلاعاتی یک روز در تقویم بین‌المللی مصادف با هفدهم ماه می‌است که در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی‌سازمان ملل و برگزاری مجمع جهانی جامعه اطلاعاتی در تونس در سال ۲۰۰۵ به تصویب رسید.

سابقه عضویت ایران در "اتحادیه تلگرافی بین المللی" بیش از یكصد سال است. نهاد مذكور پس از جنگ جهانی دوم و تشكیل سازمان ملل، به موجب تصمیم كنفرانس عمومی نمایندگان دولت‌های عضو، این اتحادیه به صورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاكنون، جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده است. از اواخر سال ۱۹۷۰ میلادی، كشورهای جهان سوم از طریق این اتحادیه كوشش‌های وسیعی برای رسیدن به دو هدف مشخص در پیش گرفتند:

اول. سعی در تقسیم و توزیع عادلانه امواج رادیویی.

دوم. كوشش در توزیع عادلانه كانال های تلویزیونی ماهواره ای پخش مستقیم درسراسر جهان.

اقدام مهم دیگر این اتحادیه كمك به كشورهای جهان سوم برای توسعه ارتباطات و كاربرد هرچه بیشتر آن در توسعه ملی این كشورها بوده است.

اکنون ایران زمین که با فرهنگ ایرانی- اسلامی درسومین دهه قرن بیست ویکم با فناوری های جدید ارتباطی مانند شبکه‌‌های اجتماعی، اینترنت اشیاء وپدیده متاورس روبرو شده است، می‌بایست باهمت مردم ودولت زمینه‌های مناسب استفاده از حجم انبوه اطلاعات وداده‌ها وتحلیل‌ها رابه موازات بهره‌مندی دیگر کشورها ازاین فناوری‌ها فراهم کند، زیرا تولید محتوا وعرضه آن بسیار کم هزینه وتاثیر‌گذار است. درحال حاضر نیز تعریف توسعه و پیشرفت کشورها با چنین متر و معیارهایی سنجیده می‌شود. امیداست درکنار پیشرفت‌های شگفت‌انگیز ایران درحوزه‌های علمی مانند نانو تکنولوژی، توانمندی نظامی، قدرت انرژی هسته‌ای و... در زمینه بهره‌مندی از فضای ارتباطات وجامعه اطلاعاتی، کشورمان نیزبه توانمندی درعرصه جهانی دست یابد. استادان و دانشجویان دانشکده فرهنگ وارتباطات با توجه به اهمیت این روز و در گرامی داشت آن؛ سال گذشته یک هفته وامسال یک ماه را به برگزاری نشست‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی و برگزاری سمپوزیوم اختصاص داده‌اند. امیدواریم ما نیز به سهم خود درافزایش سواد رسانه‌ای برای نیل به اهداف کشورمان درجامعه اطلاعاتی سهمی هرچند ناچیز داشته باشیم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهپیام رئیس دانشکده فرهنگ وارتباطات به مناسبت روزجهانی ارتباطات

نظر خود را بنویسید