منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی نشست «کارکردهای ارتباطی در هنر معاصر» با حضور دکتر "محمدرضا وحید زاده" به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات و با همکاری معاونت پژوهشی روز دو‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه 1403 از ساعت 10:30 تا 12:30 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده سوره، به نقل از دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دکتر وحید زاده در این نشست اظهار کرد: همه زندگی ما با ارتباطات گره‌خورده است و در هنر معاصر هم ارتباطات نقش جدی دارد. وی بابیان اینکه یکی از بنیان‌گذاران عالم مدرن دکارت است، افزود: او معیار شناخت را خودش گذاشت و گفت هر جوری که عالم ازنظر من دیده شود آن‌طور شناخته می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همه تاریخ، فلسفه و فرهنگ بعد از رنسانس دچار تغییراتی شد. وحید زاده ادامه داد: بعد از دکارت، فیلسوف آلمانی، کانت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بانیان دنیای مدرن، برای اولین بار هنر را به شکل جدیدی تعریف کرد و آن را از مقوله زیبایی، سودمندی و حقیقت مجزا کرد؛ چراکه در دنیا سنت، این سه مورد باهم درآمیخته بود و هنر چیزی بود که حقیقی و سودمند هم بود.

 

وی با اشاره به اینکه در هنر سنتی چیزی را پیدا نمی‌کنیم که سودمند نباشد، افزود: کانت هنر را زیبایی محض می‌داند و بعد از او دیگران همین خط فلسفی را پی گرفتند. وحید زاده ادامه داد: بر این اساس در دانش ارتباطات با توجه به تعریفی که از هنر وجود دارد باید آن را از ارتباطات جدا کنیم اما واقعیت جز این است؛ به‌رغم مباحث نظری‌ای که به آن اشاره شد، همه بخش‌های زندگی مدرن به این راحتی قابل‌تفکیک نیست و ارتباطات از هنر تاثیر پذیرفته است.

وی بابیان اینکه هنر را به عنوانی می‌توان بیان ناگفته‌ها تلقی کرد، تصریح کرد: در این شرایط تلقی‌ای برای ارتباطات وجود دارد و فارغ از مباحث نظری، ارتباطات از هنر بهره می‌برد و در صنعت مد، تبلیغات تجاری، هنر عامه‌پسند و... هنر و ارتباطات باهم درآمیخته‌اند.

وحید زاده بیان کرد: آنچه که راجع به هنر معاصر بیان می‌شود در ظاهر، گسستن از نقش کاربردی است. اما به‌واقع این‌گونه نیست که هنر به‌کلی از ارتباطات دور شده باشد و یا در ارتباطات از ظرفیت‌های هنری استفاده نشود. وی اظهار کرد: اگر لازم باشد تکنیک‌های هنری یک تبلیغات تجاری تحلیل شود می‌توان آن را با به‌خوبی توضیح داد.

علاوه بر این، هنر معاصر، فارغ از این تعاملات، خود فی‌نفسه می‌تواند امکان‌های ارتباطی خاصی را هم پیش روی ما بگذارد. یک اثر هنری معاصر، مستقلاً واجد نشانه‌هایی است که موجب می‌شود آن اثر به‌منزله یک ابزار ارتباطی عمل کند و اطلاعات ضمنی و پنهانی‌ای مانند طبقه و نقش اجتماعی مؤلف یا مخاطب آن آثار را در اختیار ما قرار دهد و به گفتگو با دنیای پیرامونش بپردازد.

نشست کارکردهای ارتباطی در هنر معاصر با حضور دکتر "محمدرضا وحید زاده " به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات و با همکاری معاونت پژوهشی روز ٢۴ اردیبهشت‌ماه١۴٠٢ برگزار شد و به سوالات شرکت‌کنندگان در انتها پاسخ داده شد.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست «کارکردهای ارتباطی در هنر معاصر» برگزار شد.

نظر خود را بنویسید