منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

پنل نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل با محور واکاوی برنامه‌سازی قرآنی در صداوسیما از منظر هنری، رسانه‌ای، قرآنی و علوم انسانی در دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی، در ابتدای این نشست دکتر محمدرضا وحیدزاده، سرپرست گروه ادبیات پایداری دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره و کارشناس زبان و ادبیات فارسی اظهار کرد: «نشست تخصصی نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل را داریم با عنوان واکاوی برنامه‌سازی قرآنی در صداوسیما از محضر هنری، رسانه‌ای، قرآنی و علوم انسانی در خدمت استادان و کارشناسان ارجمندی همچون جناب نعمت‌الله سعیدی هستیم، نویسنده، منتقد، فعال مطبوعات و از بنیان‌گذاران شبکه رادیو فرهنگ، شورای شعر در رادیو، اتاق فکر شبکه افق، صاحب تألیفات متعدد ازجمله دین در دام درام، سکه تقدیر، عفریته و افلاطون، فیلم، فیگور، فلسفه از آثار ایشان است.»

وی ادامه داد: «همچنین در خدمت استاد بیچرانلو مدرس دانشگاه و محقق علوم اجتماعی و رسانه هستیم، ایشان به‌طور تخصصی در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند و از برنامه محفل هم دوستانی به ما ملحق می‌شوند.»

سرپرست گروه ادبیات پایداری دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: «برگردیم به‌عنوان کتاب اول استاد سعیدی، "دین در دام درام" که در مجله سوره نگاه انتقادی داشتند. در حوزه رسانه ایشان قلم می‌زدند سال‌ها گذشته و شاهد تجربه‌های موفق و ناموفق زیادی در رسانه و فرازوفرودهای بودیم که هرکدام ارزشمند است و این تجربه‌ها می‌تواند برای سال‌های بعدی اندوخته‌ی ارزشمندی باشد. یکی از اتفاقات مهم این سال‌ها برنامه‌ی قرآنی محفل بود که با موفقیت چشمگیری به‌ویژه در دور جدید همراه بود و فکر می‌کنم جزء پربیننده‌ترین برنامه‌های ایام ماه رمضان که مصادف با تعطیلات عید نوروز بود و رقبای جدی هم در رسانه ملّی در رسانه ملّی و عرصه‌های دیگر داشت و در رقابت با آن‌ها هم حائز رتبه قابل‌توجهی شده بود.»

دکتر وحیدزاده دانشگاه سوره خطاب به دکتر نعمت‌الله سعیدی عنوان کرد: «برنامه محفل از فرم جدیدی استفاده کرده، موضوع خطیری مثل قرآن که همه این سال‌ها موردتوجه رسانه ملّی و کلاً رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده، گاهی در معدود دفعاتی نتوانسته با موفقیت همراه باشد. ارزیابی شما چگونه است؟ کاری که این برنامه با موضوع خطیر خودش و در فرم نوآورانه خود انجام داد به نظر شما آیا توانست به اهدافی که داشت دست پیدا کند؟»

پیشکسوت جلسه استاد نعمت‌الله سعیدی، نویسنده، روزنامه‌نگار و از اعضای موسس شبکه رادیویی فرهنگ و شورای شعر رادیو در پاسخ با اشاره به اهمیت خودآگاهی عنوان کرد: «ابتدا تعدادی مقدمه مطرح کرده و تمام تلاشم این است بزنگاه‌های بحث را مشخص کنم. ما در اکثر مواقع مشکل اساسی به‌خصوص در علوم انسانی داریم که با حجم انبوهی از اطلاعات و داده‌ها مواجه هستیم و این حجم از اطلاعات و داده‌ها درست یا غلط در پاسخ به کدام سؤال است؟ چه سؤالی مطرح‌شده که این حجم از پاسخ را داریم؟ بنابراین اینکه سؤال را پیدا کنیم اهمیت زیادی دارد.»

وی اضافه کرد: «صحبت کردن از برنامه‌هایی مثل محفل به دلایل متعددی دشوار است، یکی از این دلایل مربوط به تاریخچه آن است. ما رقیبی داریم که از ابتدای شروع یک دوگانه عقل و دین را شکل می‌دهد. آیا به‌اصطلاح دین باید عقلانی باشد؟ چه نسبتی بین عقل و دین وجود دارد. کانت بزرگ که اندیشمند محترمی است کلیسا را از یک مسئله بزرگ خلاص می‌کند که ضرورتاً دین نباید عقلانی باشد؛ به‌اصطلاح ایمان از جنس عقلانیت نیست، بلکه از جنس احساسات است. کلیسا بسیار از عقیده کانت استقبال می‌کند امّا به دو سه دهه نمی‌رسد و متوجه می‌شود از دینی که عقلانی نباشد نمی‌شود دفاع کرد و در بحث‌های تئوریک قدم قدم عقب‌نشینی دین آغاز می‌شود و تا الآن نیز ادامه دارد.»

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهپنل نقد و بررسی برنامه محفل در دانشگاه سوره برگزار شد

نظر خود را بنویسید