منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

سی و ششمین کرسی ترویجی با عنوان «نحوه بازنمایی جوان مؤمن انقلابی در رسانه ملی (مطالعه موردی سریال تلویزیونی گاندو)» به‌صورت حضوری و مجازی در سالن اجلاس ساختمان مرکزی دانشگاه سوره برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی، سی و ششمین کرسی ترویجی با عنوان «نحوه بازنمایی جوان مؤمن انقلابی در رسانه ملی (مطالعه موردی سریال تلویزیونی گاندو)» روز دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه به‌صورت حضوری و مجازی در سالن اجلاس ساختمان مرکزی دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست «دکتر یوسف خجیر» استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات مقاله خود را با عنوان «نحوه بازنمایی جوان مؤمن انقلابی در رسانه ملی (مطالعه موردی سریال تلویزیونی گاندو)» ارائه داد. همچنین دکتر میثم فرخی دانشیار و مدیر گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه به‌عنوان ناقد و دکتر جعفر حسین پور دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علوم انتظامی امین و دانشگاه سوره به‌عنوان مدیر جلسه و ناقد حضور داشتند.

دکتر خجیر در آغاز این نشست با اشاره به این‌که این ارائه حاصل پژوهشی در صداوسیما است که در ١٣٩٩ آغازشده است بیان کرد: سریال گاندو در سال ٩٨ پخش شد و رویکرد آن به جوان مؤمن انقلابی اشاره داشت، ما مقوله‌ای به نام جوانی جمعیت داریم که می‌تواند باعث توسعه شود اما آن چیزی که مشخص است ضعف حضور مدیران جوان در عرصه مدیریت است که بعد از بیانیه گام دوم انقلاب این رویکرد کمی تغییر کرد و حضور جوانان در عرصه مدیریت بیشتر شد.

خجیر افزود: هدف از انجام این پژوهش نحوه بازنمایی رسانه‌ای جوان مؤمن انقلابی در سریال گاندو بود و این سریال جوانان انقلابی را با چه ویژگی‌ها و مشخصاتی بازنمایی می‌کند. در این پژوهش سبک زندگی و سبک زندگی اسلامی تعریف‌شده است که در این مورد مشخصه اصلی مبتنی بر دین است که رویکرد سازنده آن دین اسلام است که بازندگی غربی متفاوت است.

پژوهشگر علوم ارتباطات دانشگاه سوره عنوان کرد بابیان اینکه هویت در دو بعد شخصی و اجتماعی موردبررسی قرار گرفت و هویت ملی، فرهنگی، مذهبی و ... موردتوجه قرارگرفته است، ادامه داد: هویت انقلابی در چهارچوب هویت انقلاب اسلامی قرار دارد و التزام عملی و نظری به ارزش‌های انقلاب موردتوجه است.

وی بابیان اینکه جوان مؤمن انقلابی در تمام پژوهش‌ها نگاه توحیدی داشتند و الزام عملی به ارزش‌های انقلاب داشتند، گفت: روش این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون بوده است.

خجیر افزود: از ٣٠ قسمت سریال، ۵٠۴ عبارت مستقیم که ضمنی ویژگی بارز آن جوان مؤمن انقلابی باشد را استخراج کردیم. ویژگی اجتماعی آن تکلیف گرایی، عدالت‌خواهی، قانون‌مداری، مسئولیت‌پذیری، کار تیمی و سخت‌کوشی بود و همچنین ویژگی سیاسی آن آگاهی سیاسی، پایبند به اصول انقلاب، دشمن‌شناسی، استکبارستیزی، پایبند به استقلال همه‌جانبه کشور است.

استادیار دانشگاه سوره گفت: ویژگی‌های فرد این جوان، روحیه انقلابی، جهادی، آرمان نگری، ایثار، ساده زیستی است که در این سریال برای جوان مؤمن انقلابی متصور شده بود. وی با اشاره به اینکه سریال گاندو سعی کرد در موضوع درام به یک موضوع امنیتی پرداخت شود که جوان مؤمن انقلابی را توانست رمزگذاری کند، ادامه داد: سعی کرده است سبک زندگی جوانی را به ما نشان دهد که چطور می‌تواند در محیط سازمانی در دفاع از منافع ملی همکاری داشته باشد.

خجیر در ادامه مقاله خود گفت: آن چیزی که باعث شد گاندو موردتوجه قرار گیرد شفافیت و راستی با مخاطب علی‌رغم خط قرمزها بود. وی با اشاره به اینکه شکستن دوقطبی مردم و نظام موجب شد این سریال موردتوجه باشد، بیان کرد: یکی از دلایلی که این سریال را موردتوجه قرارداد ترسیم به تصویر کشیدن فساد مسئولان بود و به همین دلیل موجب شد اعتمادی در مخاطب ایجاد کند و جز پربیننده‌ترین سریال‌ها در سال ٩٨ به‌حساب آید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های این سریال مبتنی بر واقعیت بودن آن است که نشان داد این سریال واقع‌گرایانه و دور از تحریف است.  خجیر عنوان کرد این سریال می‌توانست بیشتر نقش فردی و خانوادگی این جوان را نیز به تصویر بکشد.

خجیر در ادامه ارائه مقاله خود بیان کرد: یکی از دلایلی که به گیرا بودن فیلم کمک کرد بیان صادقانه بود که پیشنهاد می‌شود برای سریال‌های بعدی صرفاً سیاه نمایی نباشد و بیان صادقانه در آن‌ها لحاظ شود. یکی از ویژگی‌های بارز این سریال این بود که علاوه بر نقد به برجام به جبهه اصولگرا نیز نقد‌هایی وارد کرد.

خجیر در پایان ارائه مقاله خود با اشاره به این‌که برای سال‌های بعدی بی‌طرفی موردتوجه باشد و فرصت‌های تصمیم‌گیری همه نیروهای سیاسی به تصویر کشیده شود، گفت: فرهنگ انقلابی و جوانان مؤمن انقلابی باید ازنظری ماندگار شود که تداوم داشته باشد.

پس‌ازاین دکتر میثم فرخی به‌نقد پرداخت و اظهار کرد: حسن انتخاب موضوع جای تبریک دارد که تأکید بر جوان مؤمن انقلابی از بیانیه گام دوم مستخرج شده است. وی با اشاره به اینکه روش‌مند‌بودن کار نشان می‌دهد مدل مفهومی ارائه‌شده است، گفت: در کار کیفی ما دنبال چهارچوب نظری مستحکم نیستیم و تنها به یک چهارچوب مفهومی نیاز است.

فرخی گفت: بحث اصلی مقاله بازنمایی است و می‌توانست به‌طور مفصل به موضوع سبک زندگی اشاره نشود. همچنین جای تعریف کلیدواژه جوان انقلابی خالی بود. وی با اشاره به اینکه اگر ویژگی‌های جوان انقلابی با توجه به بیانیه گام دوم استخراج‌شده است بهتر بود موضوعاتی که تاکنون مطرح است نسبت به موضوع سنجیده می‌شد و همچنین موضوع پیشنهاد‌ها می‌توانست تقویت شود.

دکتر فرخی در ادامه نقد خود عنوان کرد: پژوهش پیش‌ رو ترکیبی از سریال و مصاحبه است و در تحلیل‌ها استنادات به مصاحبه است و به سکانس سریال اشاره‌ای ندارد. وی بابیان اینکه بعد از ساخت گاندو دو بهتر است در مقاله اشاره شود که این ٣٠ قسمتی که مورد ارزیابی قرارگرفته است مربوط به گاندو شماره یک است، تصریح کرد: مقوله‌ای تحت عنوان مسئولیت‌پذیری را ویژگی اجتماعی عنوان کردید اما در پژوهش‌های پیشین این ویژگی فردی عنوان‌شده است.

همچنین در ادامه این نشست دکتر جعفر حسین پور به‌عنوان دبیر جلسه و ناقد داخلی به‌نقد پرداخت و ادامه داد: پیشینه جدیدتری قابل پیدا کردن است. همچنین مقام معظم به موضوع اعتمادبه‌نفس ملی دو دهه است که توجه دارند. وی بابیان اینکه نظام سلطه و تبلیغاتی که علیه ایران وجود دارد باید شکسته شود که برای جامعه حس امنیتی و تبلیغاتی ایجاد کنیم، گفت: شاید اگرچند نظریه از حوزه تأثیر را به این پژوهش اضافه می‌کردیم مؤثرتر می‌شد.

حسین پور در ادامه افزود: نکته اصلی این پژوهش بحث بیانیه گام دوم است و همه مطلع هستیم که مخاطب این بیانیه جوانان انقلابی هستند و قرار است به‌عنوان راهبر و هدایت‌کننده در دستور کار قرار دهیم.

 وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان اصلی‌ترین سیاست و مستند است که باید از آن استفاده کنیم و به‌عنوان شاخص اصلی از آن استفاده کنیم، گفت: قریب به ٢٠٠ مقاله درباره گام دوم انقلاب تدوین‌شده است که هرکدام به حوزه مشخصی از این بیانیه پرداخته‌اند اما در حوزه رسانه‌ای خیلی کم پرداخته‌شده است.

این استاد علوم ارتباطات در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: خانواده ارتباطات و رسانه موظف هستند بیانیه گام دوم انقلاب را مورد تحلیل ازنظر رسانه‌ای قرار دهند و آن چیزی که مقام معظم رهبری تأکیددارند ارتقای حس امید در جامعه است و لازم این فضای جامعه اسلامی به سمتی باشد که حس امید تقویت شود. این استاد دانشگاه افزود: رسانه تلویزیون و سریال گاندو هم یکی از رسانه‌ها است و این سریال به دنبال سیاست رسانه‌ای بوده است که نگرش و حس امید مردم را در جامعه افزایش دهد.

گفتنی است، در پایان سی و ششمین کرسی ترویجی دانشگاه سوره که به‌صورت حضوری و مجازی روز دوشنبه 31 اردیبهشت در سالن اجلاس ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، حاضران پرسش‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند  و اساتید حاضر به آن‌ها پاسخ دادند.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدر نشستی با حضور دکتر خجیر بررسی شد: نحوه بازنمایی جوان مؤمن انقلابی در رسانه ملی

نظر خود را بنویسید