منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

رونمایی از تمبر اختصاصی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در کارگاه تمبر این دانشکده برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره به نقل از دانشکده فرهنگ و ارتباطات در این کارگاه، از تمبر اختصاصی این دانشکده سوره رونمایی شد.  

دکتر آزاده جمال‌آبادی مدرس رشته ارتباطات دانشکده فرهنگ ارتباطات سوره، این کارگاه را با آیه ۲۰ سوره مبارکه عنکبوت آغاز کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه فرمودند: بگو در زمین بگردید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرده است.   

او در ادامه طبق دسته‌بندی محتوای این کارگاه، ابتدا تعریف لغوی کلمه «ارتباطات» Communication‌ را توضیح و سپس ارتباطات را از دیدگاه دکتر محسنیان راد عنوان کرد و ارتباطات انسانی و ارتباطات فرد با فرد را شرح داد و افزود: جایگاه استفاده از تمبر در ارتباطات، که باعث سهولت و برقراری بهتر می‌شود و ارتباطات دوسویه که دارای فرستنده و گیرنده است را اشاره نمود.

جمال‌آبادی در ادامه به پرسش و پاسخ از دانشجویان پرداخت و در ادامه گفت: هر چیزی که موجب اختلال در پیام شود تا پیام به‌درستی توسط گیرنده دریافت نشود و یا به‌نوعی دیگر برداشت شود نویز یا پارازیت نامیده می‌شود.

همچنین در خصوص وسایل ارتباطی درگذشته از دود، نور شعله، استفاده از آیینه، طبل و بوق و چاپارها و اسب و پرندگانی مثل کبوتر و تلگراف مثال زد و افزود: در حال حاضر با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هم در نوع انتقال پیام و هم در سرعت انتقال آن تغییرات بسیاری رخ‌داده است.

این پژوهشگر با سؤال از دانشجویان که «تمبر چیست؟» ادامه داد: تمبر واژه‌ای فرانسوی است و نوعی «رسـانه» است که از آن در پرداخت هزینه‌های پست استفاده می‌شود، ایشان از «تمبر» به‌عنوان یک سفیر برای برقراری ارتباط بین افراد نام بُرد و گفت: این کاغذ‌های بهادار دارای طرح‌ و اندازه‌های متفاوت و رنگ‌های مختلف است که اکثراً دندانه‌دار هستند. و می‌توان قسمت‌های مختلفی برای تمبر برشمرد را شرح داد.

دکتر جمال‌آبادی گفت: با توجه به اینکه تمبرها در هر کشوری به بهانه رویدادهای مختلف چاپ می‌شوند، به‌نوعی فرهنگ مصور آن کشور‌ها به‌حساب می‌آیند و امروزه تمبر حتی در بین دانشجویان رشته ارتباطات مهجور است و توجّه به آن را از زاویه فرهنگی و ارتباطاتی، ضروری دانست. در سال ۱۶۳۵ م، یکی از کارمندان پُست فرانسه به نام موسیو ولایه پاکتی با علامت ویژه ابداع کرد و به جریان انداخت.

وی به رونمایی اولین تمبرها در ایران و کشورهای آسیای جنوبی و آسیای غربی و خاورمیانه اشاره کرد و گفت: رونالد هیل پدر و ابداع‌کننده تمبر پُستی در جهان است. جمال‌آبادی همچنین نمایش داد که قدیمی‌ترین تمبر رسمیِ ایران، معروف به تمبر باقری، در روزگار پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار و در سال ۱۲۴۷ه ش برابر با ۱۸۶۸ م منتشر شده است.

از طراحان تمبر ایران به استاد محمد مهروان، نگارگر و چهره ماندگار هنر ایران که از دهه چهل به ساخت تمبرهای ایران پرداخته و ناصر گرجی اشاره کرد.

این پژوهشگر انواع تمبرها را نام برد و با ذکر اینکه تمبر پستی چیست و چه نقشی در ارسال مرسولات پستی دارد نقش سهولت گری تمبر در انتقال پیام را نیز متذکر شد. او برای آشنایی بیشتر حاضرین در کارگاه و توضیح ارزش یک تمبر به مقایسه دو آلبوم از تمبرهای چاپ‌شده از سال‌های 1358تا 1366 و 1388 تا 1403 پرداخت و علاوه بر نمایش این تمبرها، تفاوت تمبرهای چاپ‌شده گذشته تاکنون را با جزئیات مطرح کرد.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تمبر یکی از ابزارهای مهم و رایج در دنیای پستی و اداری است ارزش یک تمبر به موارد مختلفی بستگی دارد و هزینه تمبر درون‌شهری در سال‌های مختلف متفاوت است؛ امسال هزینه ۴ هزارتومان و سال گذشته ۱۸۰۰ تومان بوده است.

این مدرس دانشکده فرهنگ و ارتباطات گفت: بسیاری از تمبرها شامل طراحی‌های جذاب و نمادهای مرتبط با کشور، شرکت یا مؤسسه‌ای خاص هستند. که انتقال فرهنگ از طریق تمبر جای تأمل دارد و مهم تلقی می‌شود. این تمبرها به‌عنوان ابزار تبلیغاتی و برندینگ برای کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها عمل می‌کنند، همچنین تمبرها نقش مهمی در جریان کاربردهای پستی و اداری دارند و به‌عنوان یک ابزار کاربردی برای پرداخت هزینه‌های ارسال و ارتقاء اعتبار و تبلیغات مورداستفاده قرار می‌گیرند و از این‌سو دانشجویان رشته ارتباطات نگاه متفاوتی به این امر باید داشته باشند.

جمال‌آبادی ادامه داد: در سال ۱۳۵۸به مناسبت اولین سال پیروزی انقلاب اسلامی ۱۲ سری تمبر یادگاری منتشر شد. اولین سری این تمبر با عنوان انقلاب اسلامی ایران در سری ۴ قطعه‌ای با تصاویری از انقلاب در ۳۱ فروردین ۱۳۵۸ با تیراژ یک‌میلیون منتشر شد. چاپ تمبر‌های شخصی چندین سال است که ممنوع شده است و فقط چاپ تمبر شخصیِ عکس شهدا، صورت می‌پذیرد وی اشاره داشت که تمبر نوعی کالای لوکس به‌حساب می‌آید.


او گران‌ترین تمبر دنیا را که به‌صورت کتیبه لاتین چاپ‌شده نمایش داد و گفت: این تمبر در بریتانیا عرضه‌شده همچنین تابستان ۲۰۱۴ به قیمت ۱۰ میلیون دلار فروخته شد، در سال ۱۸۵۶ این تمبر در تیراژ بسیار محدود چاپ شد و تنها یکی از آن به‌جامانده است.


 

در پایان این کارگاه جمال‌آبادی با رونمایی از تمبر اختصاصی «دانشگاه سـوره» گفت: تمبر در ارتباطات انسانی می‌تواند یک سفیر، یک رسانه، بیانگر تاریخ کشور در سال‌های مختلف باشد و همچنین به‌عنوان سرمایه‌گذاری و یا حتی سرگرمی به آن نگاه کرد و تورق آلبوم تمبر بیانگر خاطرات، مخصوصاً در تمبر‌های شخصی و تاریخی باشد.  

در این کارگاه علاوه به نقش تمبر در ارتباطات، رابطه تمبر با آیه قرائت‌شده در ابتدای جلسه این‌گونه عنوان شد که علاوه بر نگاه رسانه‌ای تمبر در ارتباطات، گذر تاریخی و رخدادهای مهم در یک کشور، مخاطب می‌تواند با ورق زدن آلبوم تمبر با مشاهده عکس گل‌های مختلف، حیوانات، منظره و.. بیشتر به آفرینش خداوند، بنگرد.

این جلسه با مشارکت و پاسخگویی به سؤالات دانشجویان برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدر دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره برگزار شد: کارگاه تمبر اختصاصی

نظر خود را بنویسید