منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

عضو هیات علمی گروه صنایع دستی دانشگاه سوره گفت: دانشگاه سوره متکی به حمایت های دولتی نیست. بنابراین با تغییر دولت خللی در برگزاری جشنواره دستان ایجاد نمی‌شود.

به گزارش  روابط عمومی سوره، نشست خبری دوسالانه دستان با حضور هدی ابراهیم پور دبیر جشنواره به همراه اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره عصر امروز چهارشنبه ۲۰ تیر در دانشگاه سوره برگزار شد.

هدی ابراهیم پور دبیر جشنواره دستان در ابتدای این‌نشست گفت: این جشنواره به صورت دوسالانه از سال ۹۸ کار خود را در رشته سرامیک آغاز کرد. متاسفانه در ادامه مسیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط حاکم در کشور وقفه ای در برگزاری جشنواره ایجاد شد. پس از این وقفه مقدمات دومین دوره جشنواره با دو رشته جدید فلز و چوب آغاز شد.

وی افزود: شعار این جشنواره «عالمی دیگر بباید ساخت وزنو ادمی» است . در دنیای امروز که ریشه ها و هویت انسانی تحت تاثیر قرار گرفته تلاش کردیم در این راستا کاری هویتی با صنایع دستی کاربردی انجام دهیم.
ایده پردازی، کارافرینی، حفظ هویت و تعامل برای شناسایی استعدادهای دانشجویان با استفاده از ظرفیت های انها، بازنگری مفهوم زیبایی شناسی و ترویج فرهنگ استفاده از پشتوانه های تاریخی و معرفی جایگاه صنایع خلاق است.

دبیر جشنواره دستان در ادامه گفت: بخش های جشنواره شامل نمایشگاه، نشست ها و ورکشاپ است، ایده ها توسط دانشجویان داده می شود، با انتخاب این افراد وارد ورکشاپ ها شده و تحت نظر منتورها به محصول نهایی بدون داوری می رسند. بجز اثار ورکشاپ ها اثار بصورت ازاد نیز اجرا می شود. طبق برنامه چیده شده ثبت نام سوم تا دهم مهر ماه، انتخاب اولیه آثار سوم آبان، اعلام نتایج انتخاب اولیه ششم آبان و دریافت اثار منتخب ۲۲ تا ۲۴ آبان و نمایشگاه هم ۱۷ تا ۲۲ آذر و ایین اختتامیه بیست و یکم آذر برپا می‌شود. برپایی ورکشاپ ها از شهریور ثبت نامشان صورت خواهد گرفت و نشست ها هم همین زمان انجام می‌شود. درباره دستاوردها تولید اثر و دیده دانشجو به نظرم مهم است. تاثیر ما در رشته سرامیک در دوره اول این رشته را احیا کرد و گسترش داد.

ابراهیم‌پور در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دوره اول جشنواره چه دستاوردی داشته، گفت: زمانی که دانشجو تولید اثر می کند، روشن ترین افقش جایی است که اثرش به نمایش در بیاید و مورد توجه قرار بگیرد. جشنواره دستان در این مسیر حرکت کرد و تداوم داشت. تفاوت این دوره از جشنواره نسبت به دوره اول اضافه شدن رشته های فلز و چوب است.به نوعی جشنواره در این دوره گسترس یافت.

در ادامه الهام قناعت دانشجوی دانشگاه سوره و دبیر هنری جشنواره گفت: ما یک تعداد نشست و ورکشاپ برای دانشجویان داریم که کارها به بازار کار برسند. این بخش برای دانشجویان متقاضی علاقه مند صورت خواهد گرفت.

سپس علی جوادی معاون فرهنگی دانشگاه سوره گفت: رویکرد جدید ما حل مسیله و کاربرد هنر در حل مسائل جامعه ایران بوده است. این رویکرد تا بحال در دانشگاه های ما کمرنگ بود، بااین تجربه دانشجو متوجه می شود با اموخته هایش می تواند هم جنبه زیبایی شناسی و هم مسئولیت اجتماعی اش را بکار بگیرد. تمامی نهادهای مشارکت کننده ما از وزارت علوم، حوزه هنری، میراث فرهنگی و …. هستند که بیشتر هم خواهند شد. تلاش داریم بفهمیم دانشجویان در مسئله صنایع دستی چه گره گشایی می توانند بکنند.

وی افزود: در اینجا کارگاه های جشنواره با یک رویکرد بینارشته ای برای ایده پردازی و معرفی رویکرد برای دانشجویان خواهیم داشت. نهادهایی که علاقه مند درگیر کردن هنرمندان هستند هم می توانند به کمک ما بیایند. مساله ما در جشنواره این است که هنر دانشجویان را به سمت حل یک مساله ببریم تا به این واسطه مسایل فرهنگ عمومی جامعه را حل کنیم. بضاعت دانشگاه سوره به عنوان دانشگاه خصوصی رفت و امد مدیران را هم دارد، بهرحال این را می توانیم تضمین کنیم دوسالانه تا ما هستیم برپا شود.

معاون فرهنگی دانشگاه سوره گفت: دانشگاه یک مرکز کارافرینی را امسال راه انداخته و ارتباطات خوبی با نهادها راه انداخته ، خود ما در معاونت فرهنگی یک بازارچه دانشجویی تحت عنوان تیمچه راه انداختیم و بیشتر هم بچهای صنایع دستی در ان هستند

در ادامه حسین خواجه بیدختی مدیر کل اسبق آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: من عذرخواهی دکتر جلالی را خدمت شما ابلاغ می کنم که نتوانست در این‌جلسه شرکت کند. ما در ورکشاپ ها امکان داریم در بهترین شکل کنار دانشجویان باشیم. پس به این جشنواره هم این‌طور نگاه می کنیم که مشکلی از صنعتگران حل بکند.

مهدی محمدی مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه سوره و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره هم دیگر سخنران این‌نشست بود که گفت: این جشنواره تنها در سطح دانشگاه سوره نیست ، سایر دانشگاه ها در شهرستان ها هم فراخوان رفته است. جنبه ملی بودن برای ما هم مغتنم است و امید به خدا با همکاری دانشگاه های سراسر کشور برپا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بارگشت صنایع دستی به زنجیره اصلی زندگی گفت: ما سعی کردیم تابع تصمیمات اسناد بالادستی و سیاست های کلان باشیم منتها تلاش داریم به نهادهای خصوصی هم تاکید داریم و تلاش داریم این ارگانها در عرصه زیست زندگی را فعال کنیم. دانشگاه های نسل چهارم یا کارافرین اهدافشان همین است که دانشجویان را وارد بازار کار کنیم.

در ادمه احمدرضا کاویار مدیر فرهنگی دانشگاه سوره و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره دستان گفت: یک حسن دانشجویان صنایع دستی هماهنگی شان با هم است ، امیدواریم این دوسالانه هم خوب و قوی برپا شود تا قطبی برای صنایع دستی در کل کشور شویم.

مهران هوشیار عضو هیات علمی گروه صنایع دستی دانشگاه سوره و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره نیز در این‌برنامه گفت: تخصصی بودن جشنواره یکی از دلایل تداوم جشنواره است.

وی افزود: جشنواره دستان یک فعالیت علمی در سطح کشور بوده و فراخوان جشنواره برای دانشجویان سراسر کشور اعلام شده است. دانشگاه سوره به عنوان دانشگاه کارآفرین رسالت خود را برای توانمندسازی دانشجویان انجام می دهد. برگزاری فعالیت های فرهنگی و هنری برای ایجاد این جریان سازی کمک می کند.

هوشیار در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر دولت خللی در برگزاری جشنواره ایجاد می‌کند، گفت: دانشگاه سوره متکی به حمایت های دولتی نیست و همیشه توسط دانشجویانش به واسطه استعدادهای شان برگزار می شود. مسیر برگزاری جشنواره را اینچنین تا به امروز دنبال کردیم. اگر در این مسیر نهادهای دولتی ورود کنند، ما را به اهداف مان نزدیک تر می کنند اگر هم نیایند، هیچ تغییری در اهداف مان ایجاد نخواهند کرد.

در پایان این‌نشست از پوستر دوسالانه دستان رونمایی شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهتغییر دولت، خللی در برگزاری جشنواره دستان ایجاد نمی‌کند

نظر خود را بنویسید