منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ ششمین وبینار از مجموعه نشست‌های «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «صدای سکوت؛ نگاهی به عکس‌های فاجعه حلبچه»، با ارائه و سخنرانی دکتر احمد ناطقی هنرمند و مدرس عکاسی، روز چهارشنبه مورخ 7 مهرماه 1400 ساعت 14 الی 16 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، کامران شریفی مدیر گروه عکاسی دانشگاه سوره، با ارائه مقدمه‌ای در باب موضوع؛ ادامه روند جلسه را به احمد ناطقی سپرد. ناطقی افزود: آنچه در موضوع عکاسی حلبچه مطرح است؛ عکاسی مستند اجتماعی بوده و آن چیزی است که در دل مردم جای دارد. وی معتقد است: جنگ نباید به عنوان شاخه‌ای از عکاسی معرفی شود و این نوع عکاسی یک روح، جریان و اجتماع را نمایش می‌دهد که عکاسی مستند اجتماعی نام دارد. در این سبک از عکاسی؛ جریان یکسانی وجود نداشته و عکاس نمی‌داند در چه موقعیتی قرار می‌گیرد. همچنین، عکاسی مستند اجتماعی یکی از دشوارترین مدل‌های عکاسی است؛ زیرا عکاس در امنیت جسمانی و روحی قرار ندارد.

احمد ناطقی به توضیح و تشریح جریان حلبپه پرداخت و گفت: در فاجعه حلبچه صدام حسین ملعون به معنای واقعی نسل‌کشی کرد و در بخش‌های مختلف کردستان در طی چند سال کشتار دسته‌جمعی کردها رخ داد. وی افزود: عکس‌ها آینه عبرت است.

ناطقی، ضمن اشاره به عامل گرایش خود به عکاسی جنگ، تعریفی از هنر ارائه داد و گفت: هنر عبارت است از دمیدن روح تعهد در انسان‌ها. در این تعهد ممکن است اسلحه به دست گرفته یا دوربین عکاسی به دست بگیریم. عکس‌های گرفته شده تا حدی مستند و واقعی بود که در دادگاه صدام به عنوان مدرک جرم و جنایت مطرح شد. وی افزود: مجروح جنگی بودم و پس از محدودیت با دوربین وارد عرصه شدم.

احمد ناطقی خاطر نشان کرد: امروزه پیشرفت تکنولوژی در صنعت عکس این حوزه را بسیار پیشرفته و متحول کرده است. اما در گذشته این موارد وجود نداشته و دشواری‌هایی در خصوص تعویض فیلم و محدودیت فریم‌ها وجود داشته است. به گونه‌ای بود که عکس پانوراما با نگاتیو گرفتم و این عکس‌ها در لحظه فاجعه گرفته می‌شد. وی تأکید کرد: از نظر انتشار عکس و ارتباط با رسانه‌های دنیا، ما دچار نقص و کمبود هستیم. باید متوجه شویم که به چه میزان تأثیرگذار هستیم.

ناطقی در این باره ادامه داد: عکاسی خبری پیش از انقلاب به شدت ضعیف بوده و با وقوع انقلاب اسلامی و جنگ، جریان عکاسی ژورنالیستی رشد کرده و بستر خوبی برای این نوع عکاسی فراهم می‌شود. در کشور ما بحث دانش ژورنالیسم فرهنگی در نزد متولیان دچار کمبود است.

احمد ناطقی در پایان یادآور شد: خوب عکس گرفتن در هر زمان و مکانی مستلزم سه مرحله است؛ یک، پیش از عکاسی باید دانش، بینش و اطلاعات کافی وجود داشته باشد. مرحله دوم لحظه عکاسی بوده که به کارگیری مناسب از آن اطلاعات اهمیت بسیاری پیدا می‌کند و در آخر انتخاب است، به این معنا که چگونه بتوانیم با مخاطب ارتباط خوب و مؤثری برقرار کنیم.

سپس، احمد ناطقی به مشکلات، معضلات و موانع عکاسی در کشور اشاره کرد و خواستار رفع و بهبود شرایط آن از سوی مسئولین و متولیان این امر شد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: ششمین نشست تخصصی، «صدای سکوت؛ نگاهی به عکس‌های فاجعه حلبچه»، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید