منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نخستین وبینار از مجموعه نشست‌های «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «رد جنگ بر بوم نقاشی»، با ارائه و سخنرانی استاد احمد خلیلی‌فرد عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، روز سه‌شنبه مورخ 6 مهرماه 1400 ساعت 11 الی 12:45 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، احمد خلیلی‌فرد مقدمه‌ای در باب مقاومت و جنگ ارائه داد و خاطر نشان کرد: بسیاری از هنرمندان کشورهای دیگر تحت تأثیر هنر نقاشی هنرمندان ایران زمین هستند و ردپای هنری نقاشان ما در نقاشی هنرمندان کشورهای همسایه وجود دارد. همچنین، ما نقاشان ایرانی توانستیم تأثیری بر فرهنگ ایران بگذاریم و تأثیر بگیریم و این تأثیر را رواج دهیم. وی افزود: اساساً مقاومت در عمق وجود خود به معنی جلوگیری از پیروزی است که ابژه را از حالت ایستایی در آورد و به نقطه‌ای برتر یا پست‌تر به حالتی دیگر مجبور به تغییر شکل کرد.

احمد خلیلی‌فرد ادامه داد: در ادبیات پارسی مقاومت بیشتر با رفع تهاجم معنا می‌شود و این رفع تهاجم با غیر از نبرد میسر نبود. همچنین، نخستین نبردی که انسان تجربه می‌کند نبرد با خودش یعنی نبرد با نفسانیت بوده و این است که برخی از جنگ‌ها نشأت گرفته از این مسئله است. وی گفت: مقاومت در معنای وسیع‌تر به معنای گروه یا ملتی در مقابل ملت دیگر است که با هر نیتی تعارض کردند و آن دیگری مجبور به دفاع از خودش بوده است.

خلیلی‌فرد به نظریات هگل در این باره اشاره کرد و گفت: هگل نه تنها مخالف جنگ نیست بلکه موافق آن نیز هست. زیرا معتقد است جنگ‌ها همیشه سبب پیشرفت بشریت در علم، فن و تکنولوژی بوده‌اند که ما این موضوع را در هشت سال دفاع مقدس تجربه کردیم و تاکنون نیز از آن بهره می‌گیریم. توضیح آن‌که، در جنگ صحنه‌هایی تلخ وجود دارد اما غایتی ارزشمند را فراهم می‌آورد.

احمد خلیلی‌فرد در تعریف و تبیین جنگ گفت: جنگ یا war  یک درگیری شدید مسلحانه میان دولت‌ها، امت‌ها و جوامع بشری یا شورشگرها و شبه نظامیان است. از آنجا که جنگ یک درگیری مسلحانه و رفتاری ارادی و گسترده در میان جوامع بسیار است می‌توان آن را نوعی خشونت سیاسی نیز تلقی کرد. هنگامی که جنگ و دیگر گروه‌های خشونت درجریان نباشد؛ وضعیت جامعه در صلح و آرامش است. وی اضافه کرد: برخی از پژوهشگران معتقدند جنگ ارتباطی به نوع خاصی از نظام سیاسی یا اجتماعی ندارد بلکه همانطور که در کتاب جنگاوری آمده؛ جنگ مفهومی جهانی دارد که نوع و وسعت آن توسط جامعه‌ای که هزینه‌هایش را می‌پردازد تعیین می‌شود.

خلیلی‌فرد اذعان کرد: در مقابل کسانی هستند که می‌گویند از آنجا که جوامعی وجود دارد که در آن جنگ وجود ندارد، پس هست جنگ جزء ویژگی ذاتی بشر نیست. امروزه ادامه زنجیره جنگ به جنگ اتمی می‌رسد که می‌تواند تمام بشریت را به خدمت گرفته و انسان را به نیستی و نابودی بکشاند.

وی به تحلیل دفاع مقدس پرداخت و گفت: این دفاع اشاره به عشق وطن پرستی، خاک، ایثار و دفاع از اعتقادات و باورها، منش و روش انسانی، دفاع از مظلوم در برابر ظالم بوده که مقدس نامیده می‌شود. دفاع مقدس از ماندگارترین جنگ‌ها بوده و این هنرمندان در عرصه‌های مختلف هستند که می‌توانند تفکرات یک جامعه را به ثبت برسانند.

لازم به ذکر است، جنگ ایران و عراق دفاع مقدس نامیده می‌شد و تأثیر بسیار زیادی بر روند رشد و تعالی فرهنگ ایران گذاشت که پر حماسه‌ترین و مظلومانه‌ترین نوع در دفاع بود. ما باید بپذیریم جنگ گاهاً به نفع کشور و مردم بوده و ثابت شده که بسیاری از کشورها پس از وقوع جنگ به تحولاتی دست یافتند و رشد و تکامل کشورها به این سبب محقق شد.

خلیلی‌فرد، با اشاره به شهید هنرمند مرتضی آوینی گفت: رشد و تعالی در عرصه هنر و عرصه‌های دیگر میسر نمی‌شد مگر اینکه جنگی یا انقلابی پیش بیاید که به واسطه این جنگ حقانیت مردم ایران و مسلمانان جهان به دنیا ثابت شود.

در ادامه جلسه، احمد خلیلی‌فرد عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، از هنرمندان شاخص و صاحب‌سبک حوزه هنری یاد کرد و گفت: حضور پرقدرت هنرمندان حوزه هنری در عرصه نقاشی و گرافیک برای جاودان ساختن هنر متعهد در کنار مفاهیم متعالی دفاع مقدس استوار بود. حوزه هنری فعالیت خود را از دهه 60 آغاز نمود و جایگاه هنرمندانی بود که به تعالی هنر ایرانی کمک کردند. وی همچنین، به نام‌های درخشان و جاودانی از جمله استاد کاظم چلیپا، حسین خسروجردی، حبیب‌الله صادقی، علی طاهری، مصطفی گودرزی، علی وزیریان، عبدالمجید حسینی‌راد، عبدالحمید قدیریان، مرتضی اسدی، ناصر پلنگی و... اشاره کرد و به تفسیر و تبیین برخی از آثار آن‌ها پرداخت.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 


 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نخستین وبینار، مجموعه نشست‌های «مقاومت در قاب هنر»، «رد جنگ بر بوم نقاشی»، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید