منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ آیین افتتاحیه مجموعه نشست‌های «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ روز سه‌شنبه مورخ 6 مهرماه 1400 ساعت 11، با سخنرانی دکتر محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره، به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمدحسین ساعی ضمن عرض خیر مقدم خدمت حاضران در این جلسه مجازی؛ از استادان دانشکده هنر دانشگاه سوره و تمامی بانیان و حامیان این نشست‌ها تشکر و قدردانی به عمل آورد و گفت: این مجموعه نشست‌ها حاصل ابداعی افتخارآمیز بود که در دانشگاه سوره پدید آمد و از سامانه مجازی جهت برگزاری سلسله نشست‌هایی استفاده شد تا بعد جهانی‌تری داشته باشد. وی افزود: موضوع این همایش «مقاومت در قاب هنر» است. اشخاصی که در حوزه علوم اجتماعی فعالیت می‌کنند، بارها شنیده‌اند که بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی دو پدیده انقلاب و جنگ را از موتاسیون‌های اجتماعی می‌دانند.

ساعی ادامه داد: در حوزه اجتماعی نیز آنچه که جوامع را از یک گذشته جدا می‌کند و مبتنی بر همان گذشته یک جامعه جدید را می‌سازد؛ دو پدیده انقلاب و جنگ پدیدار می‌شود و در تمام جهان این تحول پس از انقلاب قابل مشاهده است. بعلاوه، ما در فاصله کوتاهی در کشور خودمان هم با پدیده انقلاب مواجه بودیم هم با یک پدیده جنگ تمام‌عیار تحمیلی بسیار گسترده، که هر دو مورد نه تنها برای ما اتفاقات سیاسی امنیتی بلکه سطوح مختلفی از ابعاد فرهنگی و اجتماعی را  به دنبال داشت.

محمدحسین ساعی در خصوص انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس خاطر نشان کرد: یک اتفاق بسیار جدی که انقلاب ما و دفاع مقدس با انواع مشابه خود دارد این است که یک خودآگاهی در مردم ایران در زمان انقلاب وجود داشت. انقلاب ایران به طور کامل یک انقلاب فرهنگی و خودآگاه اجتماعی بود. وی افزود: بسیاری از قواعد و تئوری‌های انقلاب در انقلاب اسلامی شکسته شد و این اتفاقی جدید بود که به صورت منحصر به فرد راجع به آن تحقیق ارائه می‌شود. گفتنی‌ست، بلافاصله پس از انقلاب با جنگی مواجه شدیم که آن نیز دارای ابعاد فرهنگی بسیاری بود و اتفاقاتی که در دوران دفاع مقدس رخ داد در قالب‌های ادبیات، خاطرات، فیلم و مستند به خوبی نشان داده شد و کسانی که این آثار را بازبینی می‌کنند می‌توانند تفاوت جنگ تحمیلی ما با سایر جنگ‌ها را درک کنند. به طور مثال، مستندهای جنگی از آثار شهید مرتضی آوینی که نمونه‌ی آن در هیچ کجای تاریخ یافت نمی‌شود.

رییس دانشگاه سوره با اشاره به اساس انقلاب و جنگ اذعان کرد: اساس انقلاب و جنگ به‌گونه‌ای است که جوامع مختلف را دچار دگرگونی‌های بسیار کرده و انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس ما به نحوی بوده است که ناگهان جامعه ایرانی را با تغییرات عظیمی مواجه کرد. وی گفت: قاعدتاً هنگامی که جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد؛ وضعیت هنر در جامعه اروپا متأثر می‌شود. این به طوری‌ست که حتی مکاتب جدید هنری، نوع نگاه، ادبیات و نقاشی نیز تغییر می‌کند. البته مکاتب جدیدی در سینما به وجود آمده و همچنین سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی اصلاً قابل قیاس با سینمای پیش از انقلاب نیست.

در ادامه جلسه، محمدحسین ساعی درباره وضعیت سینما بیان کرد: می‌توان گفت سینما یک هنر، صنعت و رسانه است. به این معنا که یک اتفاق کمی و کیفی در این حوزه‌ها رخ داده است. حتی در حوزه موسیقی نیز این تفاوت و تحول مشخص است. وی افزود: این تحولات بوده که ظرفیت‌های جدیدی برای فرهنگ و هنر ایجاد کرده است. لازم به ذکر است، بسیاری از اندیشمندان در جوامع اسلامی فکر می‌کنند جدای از آن فشار و تهاجم کشورهای غربی، ما چگونه می‌توانیم یک پیشرفت خودبنیاد، درونگرا و مبتنی بر تاریخ خودمان داشته باشیم.

ساعی در پایان خاطر نشان کرد: این موضوع اتفاقات زیادی را در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد می‌کند که این نشست‌ها به همین بهانه و معطوف به این نکته است. همچنین، تلاش می‌شود که بتوانیم در این زمینه گفت‌وگوی مؤثر ایجاد کنیم و فضایی جهت هم‌اندیشی تشکیل شود. در انتها نیز، مجدد از تمامی افراد و دستگاه‌ها که در این حوزه تلاش بسیار کردند و به خصوص جناب دکتر نظری رئیس محترم دانشکده هنر دانشگاه سوره کمال تشکر را دارم.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مراسم افتتاحیه، مجموعه نشست‌های «مقاومت در قاب هنر»، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید