منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، دکتر زکیه السادات طباطبایی لطفی سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه، در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه سوره در رابطه با ویژگی‌های نشریه رهپویه هنر/ هنرهای تجسمی گفت: این نشریه دارای رتبه علمی از طرف وزارت علوم بوده که برای دانشگاه بسیار حائز اهمیت است. به این معنا که نشریه‌ای معتبر بوده و برای مقاله دانشجویانی که می‌خواهند رزومه‌هایی دارای اعتبار و ارزش داشته باشند یا استادانی که قصد ارتقاء دارند بسیار مهم است.

وی افزود: ارائه مقالات در این نشریات برای آن‌ها امتیاز محسوب می‌شود. هر اندازه که رتبه نشریات بالاتر باشد، امتیاز بیشتری به آن تعلق می‌گیرد و نشان از این دارد که مقالات با کیفیت‌تری ارائه شده و محتوای علمی معتبرتری دارد. همچنین، این امتیازبندی‌ها براساس قوانین و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معیارهای متفاوتی دارد که رعایت این معیارها به ارتقاء رتبه نشریه کمک می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه سوره در ادامه گفت: ما درراستای ارتقاء کیفیت محتوای این نشریه در تلاش هستیم. بعلاوه، تلاش کردیم براساس معیارهای تعریف شده برای نشریه، ابعاد مختلف را رعایت کنیم تا نشریه بتواند از آن کیفیت قابل قبول برخوردار باشد و بتوانیم برای کار با این نشریه تقاضا ایجاد کنیم تا این نشریه دانشگاهی بیشتر شناخته شود.

طباطبایی در پاسخ به این سوال که ملاک انتخاب مقاله‌ها در نشریه به چه صورت بوده و بیشتر چه نوع مقاله‌هایی انتخاب می‌ شوند افزود: نشریه رهپویه هنر در راستای این‌که بتواند رتبه علمی را دریافت کند؛ در حقیقت تخصصی شد. به‌طوری‌که در ابتدای کار نشریه، صرفاً نشریه رهپویه هنر بود و مقالات مختلف راجع به موضوعات مختلف هنر در آن منتشر می‌شد. ولیکن پس از درخواستی که برای دریافت رتبه علمی داده شد، در این زمان نیاز بود که ما بر یک موضوع متمرکز شویم. از آن‌جا دیگر هنرهای تجسمی به عنوان محور تخصصی نشریه قبول شد. پس از آن هم، مقالاتی که در حیطه هنرهای تجسمی بودند در این نشریه درحال چاپ است.

**بازخورد خوب استادان، دانشجویان و در کل جامعه دانشگاهی نسبت به نشریه رهپویه هنر

معاون پژوهشی دانشگاه سوره در رابطه با  بازخورد جامعه دانشگاهی از نشریه رهپویه هنر تصریح کرد:  بازخورد خوبی دریافت کردیم؛ با توجه به این‌که انتشار منظم داشتیم، به خصوص در سال‌های اخیر به صورت منظم منتشر شده و روند داوری مقالات نیز به طور منظم انجام شده که این امتیاز مهمی است. به‌طور معمول مقالاتی که دانشجویان و استادان برای نشریه می‌فرستند، فرآیندی طولانی طی می‌کند تا مقاله چاپ و داوری شود و یا پذیرش شود و اعلام نظر شود. حتی اگر رتبه علمی بالایی کسب کرده باشد، این تأخیر خیلی از مواقع باعث می‌شود تا رغبت به آن نشریه کمتر شود.

وی افزود: این نشریه‌ رتبه علمی «ج» داشت، اما همین نظم و رعایت اصول باعث شد تا مورد استقبال قرار گیرد. به خصوص که در زمینه هنرهای تجسمی به صورت تخصصی مقالاتی چاپ نشده و نشریات کمی است که در این حوزه کار کرده باشد و در حال حاضر که رتبه علمی نشریه رهپویه هنر/ هنرهای تجسمی به درجه «ب» ارتقاء پیدا کرده، قطعاً این استقبال بیشتر نیز خواهد شد.

طباطبایی در ارزیابی حمایت‌های دولتی از این گونه نشریه‌ها تصریح کرد: با توجه به این‌که دانشگاه سوره دانشگاهی غیر انتفاعی است، راه‌اندازی نشریه به طور کامل مبتنی بر بودجه دانشگاه بوده و حمایت دولتی خاصی برای این نشریه صورت نگرفته است. از جهتی میان دانشگاه‌های غیرانتفاعی کمتر دانشگاهی‌ست که نشریات علمی-پژوهشی داشته باشد و به این معناست که ما از این نظر یک موقعیت برجسته‌ای داریم  که اگر این حمایت‌ها باشد، می‌تواند به روند و نتیجه کار ارتقاء ببخشد.

وی ادامه داد:  ما تا به امروز بابت دریافت مقالات از نویسندگان هزینه‌ای دریافت نمی‌کردیم، اما از این پس که درجه علمی نشریه ارتقاء پیدا کرده است؛ شاید به مرور برای دریافت هزینه نیز برنامه‌ریزی شود. در صورتی‌که نشریات دیگر، هم از حمایت دولتی برخوردار هستند و هم از نویسندگان بابت داوری هزینه دریافت می‌شود. در حالی که این نشریه براساس بودجه دانشگاه پیش‌روی داشته است و به سمت مستقل شدن پیش خواهد رفت.

معاون پژوهشی دانشگاه سوره در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه سوره به غیر از این نشریه، برای شش نشریه دیگر درخواست داده که مجوز وزارت ارشاد برای پنج نشریه صادر شده است. این نشریات شروع به فعالیت کردند و پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم برای این نشریات هم رتبه علمی اخذ کنیم. بدون شک، راه‌اندازی این نشریات به بودجه زیادی نیاز دارد و اگر بتوانیم حمایت دولتی از طرف وزارت علوم یا مسئولین وابسته بگیریم، در جهت ارتقاء کیفیت نشریات جدید به ما کمک خواهد کرد.

*علاقه‌مندان می‌توانند جهت مطالعه، دسترسی به مطالب و ارسال مقاله به نشریه رهپویه هنر/ هنرهای تجسمی، به لینک زیر مراجعه کنند:

http://rahpooye.sinaweb.net/

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، ارتقا فصلنامه رهپویه هنر/ هنرهای تجسمی، معاونت پژوهشی، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید