منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت دانشکده هنر دانشگاه، نخستین گفتمان از زنجیر گفت‌وگوهایی پیرامون هنر، طراحی و رسانه، پیرامون ویژگی‌های طراحی جلد نشریات با حضور محمدرضا دوست محمدی و به میزبانی کیارش زندی مدیر گروه انیمیشن دانشگاه سوره، شنبه 12 تیرماه 1400 ساعت 18 تا 19:30 در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

زندی، پس از خیر مقدم و خوش‌آمدگویی به حاضران، به معرفی محمدرضا دوست‌محمدی پرداخت و روند زنجیره گفت‌وگوها را به اختصار توضیح داد.

دوست‌محمدی صحبت‌های خود را با توضیح در رابطه با مطبوعات شروع کرد و گفت: یکی از خوبی‌های مطبوعات، بازخوردی است که در زمان کوتاه می‌شود دید ولی متأسفانه ما نمی‌توانیم به راحتی به بایگانی مطبوعات دسترسی داشته باشیم.

در ادامه دوست‌محمدی از تجربیات خود سخن گفت و ضمن صحبت‌هایش اضافه کرد:

بیشتر افراد که کار‌های هنری می‌کنند، کار فردی را به گروهی ترجیح می‌دهند. من خودم در تئاتر، کار گروهی را یاد گرفتم ولی خوشبختانه در نسل جدید، همکاری بیشتری داریم. هرچند بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری فضایی ندارند تا در آن‌جا بتوانند با همدیگر کار کنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش از اهمیت کار تیمی در مطبوعات گفت: کار تیمی در مطبوعات به مراتب مهم‌تر است. هرچند ممکن است در حین کار تیم به دلایل مختلف ریزش کند که این امر کاملاً طبیعی به شمار می‌رود. تیم بدین صورت است که همه به  یکدیگر اعتماد کامل دارند و هرکس در کار خودش دارای تخصص است.

دوست‌محمدی خاطر نشان کرد: همه‌ی آدم‌ها در وجودشان، دلشان می‌خواهد دیده بشوند و دوست دارند تنها کار کنند ولی اگه بخواهند عاقلانه و اقتصادی فکر کنند، متوجه می‌شوند که وقتی در گروه باشند، بهتر دیده می‌شوند. مانند کار در انیمیشن؛ کسی نمی‌پرسد کارگردان و یا انیماتور چه کسی است؛ ولی احتمالاً شرکت سازنده انیمیشن را می‌شناسند.

وی در مورد تأثیر تکنولوژی در بهتر شدن طراحی روی جلد گفت: قبل از ورود دوربین دیجیتال، باید عکس‌های گرفته شده برای چاپ فرستاده  می‌شد؛ مسیر طولانی را طی می‌کرد تا تبدیل به عکس مناسبی شود ولی با ورود دوربین دیجیتال، در همان لحظه می‌توانید عکس گرفته شده را ببینید و با استفاده از فوتوشاپ عکس را تغییر بدهید و تبدیل  به چیزی کنید که مد نظرتان است.

دوست‌محمدی در جواب سوال چه عناصری باید در طراحی جلد مد نظر قرار گرفته شود پاسخ داد: در مرحله اول باید مخاطب‌شناسی کنیم؛ باید ببینیم قرار است با چه مخاطبی ارتباط برقرار کنیم، در چه زمانی قرار است نشریه پخش شود، مخاطبین ما از چه سن و چه قشری هستند. این عنصر اصلی‌ای هست که ما باید به آن توجه کنیم. بعد باید ببینیم هدف ما از طرح این جلد چیست. اگه به میزان فروش اهمیت می‌دهیم، استفاده از افراد مشهور می‌تواند فروش را افزایش دهد؛ ولی اگر فروش اهمیت خاصی ندارد، می‌توانیم سراغ طرح‌های اجتماعی برویم. و یکی از جذابیت‌ترین سوژه‌ها، شاید بشود گفت اصلاً جذاب‌ترین سوژه، برای پرداختن به آن خود انسان هست. و جذاب‌ترین بخش برای پرداختن می‌توان از صورت انسان نام برد.

در ادامه محمدرضا دوست‌محمدی کار‌های خود را به نمایش گذاشت و به اختصار راجع به هرکدام به علاقه‌مندان توضیح داد.

نشست، با پاسخ به سوالات حاضران به پایان رسید.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: اولین نشست، زنجیره گفت‌وگوهایی پیرامون هنر؛ طراحی و رسانه، ویژگی‌های طراحی جلد نشریات، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید