منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر مهران هوشیار «عضو هیأت‌علمی دانشگاه سوره و دبیر همایش آینده‌ پژوهی» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان در مورد برگزاری این همایش که قرار است در آذرماه ۱۴۰۰ و هم‌زمان با هفته پژوهش برگزار شود گفت: طرح «همایش ملی آینده‌ پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» در قالب طرح جامعه پژوهشی در اردیبهشت ۹۹ از سوی بنده به معاونت پژوهشی دانشگاه سوره پیشنهاد شد که بعد از تصویب؛ مقرر شد این همایش در هفته پژوهش ۱۴۰۰ برگزار شود.

وی بابیان اینکه ما به‌عنوان متولیان نظام آموزشی وظیفه‌داریم نگاه ویژه‌ای برای آینده‌پژوهی در توسعه پایدار در سطوح دانشگاهی و نهادهای مرتبط داشته باشیم؛ از اعلام فراخوان این همایش در ابتدای سال ۱۴۰۰ و استقبال گسترده از سوی دانشگاه‌های معتبر و مجموعه‌های علمی آموزشی خبر داد و افزود: در حال حاضر نیز تا آخر تیرماه فرصت ارسال مقالات وجود دارد و این همایش در ۲۴ و ۲۵ آذر ۱۴۰۰ هم‌زمان با هفته پژوهش برگزار خواهد شد هرچند که تا شروع این همایش حتماً چندین پیش همایش و سمینارهای تخصصی نیز برگزار خواهد شد.

به گفته دبیر همایش آینده‌پژوهی، این همایش در سه قالب «رشته‌های هنری»، «معماری و شهرسازی» و «فرهنگ و ارتباط و رسانه» برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به خروجی این همایش اظهار داشت: ما در انتهای برگزاری این همایش، بیانیه‌ای در راستای تحقق اهداف آینده‌پژوهی متناسب با توسعه پایدار در نظام آموزش عالی خواهیم داشت و دوم اینکه، تمامی مقالات و متونی که داوری و برگزیده می‌شوند نیز در قالب نشریه‌های علمی – پژوهشی یا به‌صورت کتاب اختصاصی این همایش به چاپ خواهد رسید.

دکتر هوشیار در پاسخ به این سؤال که آیا این همایش در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت یادآور شد: معتقدیم بحث توسعه پایدار، آینده‌پژوهی و آموزش عالی، سه کلیدواژه‌ای هستند که نیاز به‌روز رسانی دارند لذا لازم است این موارد حتماً تداوم داشته باشند اما با توجه به اینکه دانشگاه سوره یک دانشگاه غیرانتفاعی محسوب می‌شود شاید نتوانیم برای سال آینده اعتبار لازم را برای برگزاری این همایش دریافت کنیم اما امیدواریم که با دریافت حمایت‌های لازم از سوی نهادهای مرتبط، شاهد برگزاری این همایش در سال‌های آتی هم باشیم.

دبیر «همایش ملی آینده‌پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار» ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند از «حمایت‌های معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی» نیز برخوردار شود هرچند که به گفته وی تاکنون علی‌رغم همه پیگیری‌ها و مکاتبات، این اتفاق محقق نشده است.

وی همچنین خبر داد اگر شاهد حمایت نهادهای آموزش عالی از این همایش باشیم حتماً در قدم‌های بعدی، برگزاری این همایش در «بخش بین‌الملل» را هم در دستور کار قرار خواهیم داد.

دکتر مهران هوشیار در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا دروس دانشگاهی در راستای آینده پژوهی برنامه ریزی‌شده‌اند اذعان داشت: استنباط من این است که در حوزه علوم کاربردی و رشته‌های فنی و مهندسی؛ مفاهیمی در بحث آینده پژوهی، توسعه و نگاه به پیشرفت‌های روز در این دروس وجود دارد اما در حوزه‌های هنر، معماری و فرهنگ و ارتباطات که زیرمجموعه حوزه علوم انسانی هستند شاهد نگاه آینده‌پژوهی در واحدهای درسی این رشته‌ها نیستیم این درحالی است که توجه به بحث آینده پژوهی در تمامی رشته‌های دانشگاهی ضروری است.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: همایش ملّی، «آینده پژوهی؛ آموزش عالی و توسعه پایدار»، مصاحبه، سازمان تبلیغات اسلامی، دبیر همایش، عضو هیأت علمی، دانشکده هنر، هفته پژوهش سال 1400، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید