منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

ه گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، دکتر یوسف خجیر «معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره» در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان در مورد مطالبه جامعه دانشگاهی از رئیس‌جمهور منتخب اظهار داشت: جامعه دانشگاهی شامل اساتید، هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌هاست که معمولاً هرکدام از این قشر، مطالبات مخصوص به خودشان رادارند. این در حالی است که هنوز برخی از مطالبات جامعه دانشگاهی از دولت‌های گذشته اجرایی نشده است. به‌عنوان‌مثال یکی از مطالبات ما، بحث «عدالت آموزشی» است و این نا عدالتی را شما می‌توانید در تجهیزات، زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها و استفاده از هیأت علمی در مقایسه با دانشگاه‌های پایتخت و دانشگاه‌هایی که در شهرهای دور کشور مستقر هستند به‌راحتی مشاهده کنید.

«جدایی صنعت و بازار کار از بدنه دانشگاه‌ها» بحث دیگری بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: بر این باورم که صنعت کشور و بازار کار تمایلی برای ارتباط با دانشگاه ندارند و همین امر موجب شده تا رویکردهای دانشگاه‌ها بیشتر به سمت مهارتی شدن سوق پیدا نکنند. لذا ما شاهد حلقه مفقوده‌ای بین دانشگاه‌ها و صنعت هستیم و دولت جدید می‌تواند با تبیین قوانین خاص و دستورالعمل‌های قانونی، صنعت را مجاب به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها کند یا اینکه برای دانشگاه‌ها امتیازهایی در نظر بگیرد تا خودشان وارد صنعت بشوند.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته هم بعضی از دولت‌ها، بحث ارتباط دانشگاه با صنعت را مطرح کردند اما هیچ‌گاه انجام نشد این در حالی است که این کار نیازمند یک‌همت واقعی است و اگر محقق شود علاوه براینکه شاهد تولید علم در کشور خواهیم بود، حتماً رانت‌های پیرامونی از بین خواهند رفت اما متأسفانه وجود رانت‌های زیاد همواره مانع از اجرایی شدن آن می‌شوند.

دکتر خجیر با اشاره به مطالبات حوزه دانشجویی گفت: متأسفانه در حوزه دانشجویی، شاهد ناامیدی زیادی در بین آحاد دانشجویان هستیم و به نظر می‌رسد «نشاط اجتماعی» در این سال‌ها بسیارکم رنگ‌شده است و مطالبه ما از رئیس‌جمهور منتخب در بحث دانشجویی این است که توجه بیشتری به امید و نشاط آفرینی دانشگاه‌ها داشته باشد. تجربه این دولت نشان داده که فقط طیف خاصی که به دولت نزدیک هستند می‌توانند فعال باشند. لذا باید دولت جدید زمینه‌ای برای فعالیت همه طیف‌ها - فارغ از نگاه‌های جناحی – در دانشگاه‌ها فراهم کند.

وی اضافه کرد: در بحث مطالبات هیأت علمی نیز ما شاهد بروکراسی اداری و تنوع قوانین هستیم مثلاً در همین دولت کنونی که روزهای آخر عمر خود را سپری می‌کند ما شاهد تصویب قانونی در مورد ترفیع در هیأت علمی هستیم و باید چند سال قبل مصوب می‌شد اما هم‌اکنون به فکر تصویب آن افتادند! لذا این مسائل باعث می‌شود تا روند تولید علم در بدنه هیئت علمی کاهش یابد و دولت جدید باید به این موارد توجه داشته باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره در پایان با بیان اینکه بحث «همسان‌سازی حقوق کارکنان» یک مطالبه جدی دیگر بدنه دانشگاهی است اذعان کرد: این قانون قرار بود در سال ۹۸ اجرایی بشود اما متأسفانه دولت کنونی هم‌اکنون این قانون را مطرح کرده تا دولت جدید آن را اجرایی کند! درحالی‌که این قانون باید دو سال قبل اجرایی می‌شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، سازمان تبلیغات اسلامی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید