منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت  کانون تئاتر و انجمن علمی نمایش سوره، با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، نخستین گفتمان از سلسله نشست‌های ضرورت تئاتر، با سخنرانی احسان زیورعالم و عباس جمالی، روز یک‌شنبه، ششم تیرماه  1400، ساعت 18  در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

 

در ابتدا زیورعالم و جمالی به حضار خیر مقدم گفتند و زیورعالم روند جلسه را به طور کامل توضیح داد و از مهمانان تقاضا کرد تا سوالات خود را در پایان جلسه مطرح کنند.

در ادامه احسان زیورعالم گفت‌وگو را با شرح دادن تاریخ شروع تئاتر و روند آن آغاز کرد.

وی از کسانی که در این روند نقش اساسی داشتند نام برد و نقش تئاتر را در هر دوره تاریخی بررسی کرد و تا حدی ضرورت تئاتر و استفاده از آن را بیان کرد. زیور عالم از کشورهای دیگر نام برد و روند تئاتر ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرد و از موضوعات نمایشنامه در آن زمان‌ها نام برد.

زیورعالم از این‌که مردم هنوز تئاتر را مانند سالیان قبل فقط به اسم تئاتر کمدی می‌شناسند، اظهار تأسف کرد و از تأثیرات دیگر تئاتر مانند سرگرمی و آگاهی بخشی نام برد.

در ادامه جمالی گفت: بررسی ضرورت تئاتر چندین سویه دارد. یک سویه آن خطرناک است و سویه دیگر آگاهی‌بخشی. وقتی ما از ضرورت می‌گوییم، باید حواسمان باشد گیر ایدئولوژی‌ها نیفتیم و تئاتر را  تبدیل  به رسانه نکنیم.

وی افزود: سوال ضرورت تئاتر، سویه دیگری هم دارد که ما  را درگیر گفت‌و‌گوهای انضباطی آموزشی می‌کند که این‌ها گفتارهایی هستند که ما نباید وارد آن‌ها شویم. این گفتارهای انضباطی در وجود هنرمند نهادینه شده و هنرمند بدون هیچ پشیمانی به بیشتر کسانی که در گوشه شهر نمایش اجرا می‌کنند، القاب نامناسبی می‌دهد.

 وی در ادامه بیان کرد: هر تئاتری باید به پرسش ضرورت تئاتر جواب دهد و اگر کسی جواب این سوال را پیدا نکرد، می‌تواند سالن تئاتر را ترک کند و این ضرورت باید در فرم ظهور کند نه در گفتار؛ اگه ضرورت را به کلام بیاوریم در گفتارهای ایدئولوژی فرو می‌رویم.

جمالی تئاتر ایران را دچار یک تأخیر تاریخی می‌دانست که برای خروج از این تأخیر، باید کنش‌های آفرینش‌گرایانه ایجاد کنیم.

 وی در پایان بر ایجاد یک فضایی برای تئاتر‌ها تأکید کرد که هیچ‌گونه نقطه‌گذاری در آن نباشد و افراد بتوانند به راحتی در مورد نمایشنامه‌ها حرف بزنند.

جلسه با پاسخ به سوالات علاقه‌مندان و صحبت در پیرامون آن به پایان رسید.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نخسیتن گفتمان، ضرورت تئاتر، کانون تئاتر، انجمن علمی نمایش، امور فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید