منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ پژوهش در هنر می‌تواند مفاهیم گوناگونی چون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی را به خوبی به همگان انتقال دهد همچنین وجود انواع مختلف هنر و توجه به ظرفیت‌های موثر آن، توانایی هنر در پیشرفت آموزش عالی و توسعه را روشن می‌کند.

در همین راستا با دکتر اصغر فهیمی‌فر، سرپرست گروه پژوهش هنر دانشگاه سوره، در ارتباط با این‌که پژوهش هنر به عنوان یکی از دوره‌های آموزش‌های عالی چه نقشی را دنبال می‌کند، و ارزیابی ایشان در مورد اهمیت و ضرورت پژوهش در توسعه چیست، به گفت‌وگو پرداختیم.

 فهیمی‌فر با تعریفی از رشته پژوهش هنر و هدف آن صحبت خود را آغاز کرد و گفت:

رشته پژوهش هنر حدود بیش از دو دهه پیش با هدف تدارک دیدن یک بستر فکری و تئوریک برای رشته‌های هنر شکل گرفت؛ چون رشته‌های هنری بعد از انقلاب شکل تازه‌ای به خود گرفته بودند، و هنر به یک سری اطلاعات تکنیکال و فنی که معطوف به زیرساخت‌های فرهنگی و فلسفی نبود، متکی شده بود؛ این زیرساخت‌ها بستری هستند که هر هنری را مورد نظر قرار می‌دهند.  بنابراین پژوهش هنر به وجود آمد تا یک چارچوب نظری و مستحکم را برای رشته‌های هنری ایجاد کند.

وی افزود: همین رشته احتمالاً در آینده تبدیل می‌شود به زیر رشته‌هایی که ضرورتی برای آن که بخواهد نقش پشتیبان داشته باشد وجود ندارد و خود به خود به سمت تضعیف خواهد رفت.

 

هر علم و تولیدی مبتنی بر پژوهش است

فهیمی‌فر در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت و ضرورت پژوهش در پیشرفت و توسعه اشاره کرد و گفت: توسعه و پیشرفت مبتنی بر پژوهش است؛ زیرا هر علم و تولیدی مبتنی بر پژوهش است.

هر چقدر نقش پژوهش در یک جامعه بیشتر و نیرومندتر باشد، توسعه و محصول آن در هر زمینه‌ای قوی‌تر خواهد شد. همچنین در آموزش عالی، تا ما پشتوانه تئوریک نداشته باشیم، نمی‌توانیم مباحث عمیق در هنر را مطرح کنیم و توسعه بخشیم.

مطالعات باید بازتعریف بشود

سرپرست گروه پژوهش هنر دانشگاه سوره در بخش آخر صحبت‌های خود پیشنهادات راهبردی خود را در خصوص ارتقاء دانشگاه‌های هنر و انسانی مطرح کرد و افزود:

دانشگاه‌های هنر باید رویکرد انتقادی مطالعات خودشان را بازتعریف کنند و نسبت به ادبیاتی که در غرب تولید شده است، با چارچوب‌های فرهنگی و قومی کشور تطبیق دهند؛ آن وقت است که احتمال داده می‌شود، اندک اندک یک ادبیات بومی حول محور رشته‌های هنر و انسانی شکل بگیرد که متفاوت از فرهنگ ایرانی نباشد و قدمی باشد در راه توسعه‌ای که برای آیندگان به جا بماند.

 

همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار تا مورخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ آماده دریافت خلاصه و یا چکیده مقالات پژوهشگران و استادان محترم است.

این همایش در هفته پژوهش سال ۱۴۰۰، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر به سایت همایش به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

https://conf.soore.ac.ir/fhd2021

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، مدیر گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، آینده پژوهی، هفته پژوهش سال 1400، روابط عمومی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید