منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، طبق آخرین رتبه‌بندی سازمان توسعه در بین ۷۶ کشور، ایران رتبه ۵۱، در بزرگ‌ترین رتبه‌بندی جهانی آموزش را کسب کرد.

در این بین سياستگذاري‌هاي معطوف به توسعه رسانه‌اي  بسيار اهميت دارد. آثار ناشي از ضعف در سواد رسانه‌ای در عرصه‌های فرهنگی و سطح علمی جامعه، از حساسيت بالايي برخوردار است و از اين حيث، پژوهش به منظور شناخت آينده اين حوزه و سياستگذاری‌های مبتنی بر اين شناخت بسيار ضرورت دارد.

در همین راستا با دکتر امیدعلی مسعودی عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره و عضو کمیته علمی همایش آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار، در رابطه با جایگاه نظام آموزشی ایران و همچنین نقش سواد رسانه‌ای در آینده پژوهی و توسعه، گفت‌و‌گو کردیم.

دکتر مسعودی در ابتدای صحبت‌های خود به ارزیابی جایگاه نظام آموزشی عالی ایران در منطقه پرداخت و گفت: ابتدا باید برای نظام آموزشی در بُعد آموزش، پژوهش و اجرای پروژه تفکیک قائل شد؛ درکشور ما به خصوص در سال‌های اخیر از نظر معیار علمی رشد خوب و پیش رو داشته است؛ می‌توان این رشد را در میزان تولید مقالات علمی دانست، که در دنیا تمایل به جذب متخصصین ما بسیار است .

وی افزود: دانشگاه‌های کشور به خصوص در حوزه رسانه‌های جدید حرفی برای گفتن دارند، و همچنین در حوزه مدیریتی و علوم انسانی، دانشجویان زیادی آموزش و تربیت یافته‌اند؛ تعدادی از آن‌ها که در یافتن شغل موفق بوده‌اند، ولی تعداد کثیری به دلیل عدم شناخت ظرفیت‌ها و عدم جذب در صنعت، روی به مهاجرت آورده‌اند .

مسعودی خاطرنشان کرد: امروزه در کشور هر شخص قادر، در رشته مورد علاقه خود با کم‌ترین هزینه و کیفیت بالا آموزش می‌بیند، اما جدای جایگاه علمی مطلوب، مهم‌ترین مشکل وزرات علوم عدم تعامل با بخش اجرایی است و متأسفانه شاهد تصمیم‌گیری بسیاری از مدیران بدون تحقیق در زمینه اجرایی هستیم و این خود یک اشتباه فاحش در کشور است. اکنون این عدم تحقیقات در زمینه بورس وتخصیص ارزی دیده می‌شود. ازدیدگاه من امروزه دنیا خواهان رشته‌های جدید متناسب با شرایط روز است؛ اگر در جامعه فرهنگ‌سازی شود که خروجی دانشگاه به محض پایان تحصیل وارد میدان عمل و به داد صنعت برسد، بسیاری از تعارضات حل خواهد شد.

 

نیروی انسانی، ضامن توسعه پایدار است

دکتر مسعودی در ادامه صحبت‌های خود به عوامل توسعه پایدار در آینده ایران اشاره کرد و گفت: توسعه پایدار یکی از عوامل مهم آن ،نیروی انسانی است .

خوشبختانه درکشور، جوانان مستعد و پرتلاش در زمینه‌های مختلف داریم؛ ولی به شرط آن‌که ظرفیت و بهایی برای رشد و نمو داده شود. نیروی انسانی، ضامن توسعه در آینده کشور است؛ زمانی توسعه ناپایدار است که از این ظرفیت درست و به جا استفاده نشود، همچنین کشور ما از معیار منابع طبیعی بسیار غنی است؛ در دنیا معادن ما نظیر ندارد و اصطلاح طلای خالص بسیار مناسب است، فقط اگر درست و هدفمند از دو نکته مذکور استفاده شود هیچ تحریمی مانع نیست.

 

سواد دیگر به معنای خواندن و نوشتن نیست

مدیرگروه و عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره در زمینه سواد رسانه‌ای در آینده پژوهشی و توسعه پایدار تصریح کرد:

وصف ما از سواد رسانه‌ای ارسال فایل در رایانه نیست، بلکه امروزه سواد رسانه‌ای به معنای توانایی تولید محتوا و اثرگذاری است‌.

به محض آن‌که محتوایی خوانده می‌شود، باید از خود ۳ سوال پرسید؛ اول آن‌که به درد من و جامعه خواهد خورد، دوم آیا تأثیرگذاری آن کوتاه‌مدت و بلندمدت است، و درآخر اگر واقعاً موثر است آیا من به آن باور دارم یا فقط از جنبه مفید بودن برای من و جامعه مناسب است.

اگر شخص توانست به این سوال ها پاسخ منطبق بر دلیل ارائه دهد، بدون شک دارای سواد رسانه‌ای است.

وسپس بیان داشت: تفاوت میان تخصص‌ها باید قائل شد، به عنوان نمونه یک پزشک باید سواد پزشکی و بهداشتی را افزایش دهد، یک متخصص ارتباطات، سواد اطلاعاتی و ارتباطی را باید بالا ببرد؛ این مفهوم مذکور از سواد رسانه‌ای یک اصطلاح عام و فهم کلی است ولی اکنون دنیا نیاز به سواد تخصصی در هر زمینه دارد، این تخصیص باید میان سواد رسانه‌ای وسواد تخصصی اجرایی شود.

آینده پیش رو بسیار روشن است

مسعودی در بخش آخر صبحت‌های خود، با اشاره به چگونگی پیشرفت آینده پژوهشی، خاطرنشان کرد: پژوهش در دنیا و ایران خوشبختانه رشد بی‌نظیری داشته است. این رشد، هم در نظریه‌ها و هم در روش‌ها نمایان است؛ پژوهش اگر در همین مطالعات دقیق ادامه پیدا کند، قطعاً در توسعه پایدار موثراست.

آینده‌ی روشن به استفاده از نیروی انسانی کارآمد و متخصص در کنار امکانات به روز که در جهان، در حال تبادل است، بستگی دارد.

 

همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار تا مورخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ آماده دریافت خلاصه و یا چکیده مقالات پژوهشگران و استادان محترم است.

این همایش در هفته پژوهش سال ۱۴۰۰، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر لطفاً به سایت همایش با آدرس زیر مراجعه فرمائید.

https://conf.soore.ac.ir/fhd2021

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات، عضو کمیته علمی همایش آینده پژوهی؛ آموزش عالی و توسعه پایدار، هفته پژوهش سال 1400، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید