منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، روز شنبه، ۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ آخرین جلسه از سلسله نشست‌های گفتارهایی درباره ادبیات و سینما با حضور محمد طلوعی از ساعت ۱۸ الی ۱۹ در سامانه سیباد برگزار شد.

محوریت جلسه پایانی، حول محور سریال در سینما و ادبیات عنوان شد و محمد طلوعی در ابتدای صحبت‌های خود اذعان کرد: سریال یک مدیای ساده انگاری است. سریال چیزی است که یا هفتگی پخش می‌شود یا به صورت روزانه است. در گذشته ولی همیشه اطلاع رسانی بد و فراموشی اطلاعات داشتیم.

 یادآوری‌ها در سریال‌ها، اتلاف وقت و سطح مخاطب را پایین می‌گیرد و حساب را بر این می‌گذارد که شما مخاطب فراموش کاری هستید. ولی از زمانی که امکان یکپارچگی قصه به میان آمد، با ببیننده‌ای مواجه شدند که متداوم سریال را می‌بیند؛ در نتیجه مخاطب باهوش داریم.

وی در ادامه به بحث لِجِنداری در سریال پرداخت و افزود: در لِجنداری سه ویژگی ساختار تقابلی، آشنایی زدایی و شگفت زدایی داریم؛ یعنی یک چیزی است که تا الان وجود نداشته است.

محمد طلوعی برای فهم این مسأله در این جلسه از وبینار، به پخش قسمت‌هایی از سریال خاطرات ندیمه، که رمان آن نیز توسط مارگارت اتوود نویسنده کانادایی نوشته شده است پرداخت و خاطرنشان کرد: سریال خاطرات ندیمه، خاطراتش در آمریکاست؛ که یک اتفاق ژنتیکی در آدم‌ها پیش آمده است و سه ویژگی لِجِنداری در سریال جا داده شده است.

وی پس از پخش هرسکانس از فیلم به ارتباط برقرار کردن با رمان آن نیز اشاره و بخش‌هایی از کتاب را بازخوانی می‌کرد و در همین رابطه درباره متحول شدن حوصله مخاطب گفت: حوصله مخاطب در مواجه با سریال نسبت به ادبیات بیشتر بود و از دریچه تخیل سازنده فیلم به دنیای قصه ورود می‌کرد. اکنون حوصله مخاطب متحول شده است.

طلوعی در بحث تقابل بین سریال و ادبیات یادآور شد: آن چیزی که در افتتاحیه رمان و سریال عرضه شده است، نشان دهنده این است که سریال در سینما کم‌هوش‌تر از ادبیات است. دلیل آن نیز ساده است؛ در ادبیات آنچه ما می‌بینیم خودمان تخیل می‌کنیم؛ اما در سینما ما تخیل یک نفر دیگر را تماشا می‌کنیم. این مسأله بیش از این‌که ناتوانی سینما را نشان دهد، عادت مخاطب را به تصویر می‌کشد. سینما نسبت به ادبیات، زمان طولانی‌تری می‌برد که وارد جهان داستانی که مشاهده می‌کنیم بشویم، و باید آن را به شکل بصری باور کنیم.

محمدطلوعی در بخش آخر صحبت‌های خود این چنین گفت: پایان رمان، دریچه لجنداری را برای ما باز می‌کند و اساساً رمانی دانشگاهی شناخته می‌شود.سریال آن نیز عام پسند ساخته شد و نویسنده رمان پس از ساخت فیلم، تصمیم گرفت رمان را ادامه دهد و بر صفحات آن بیافزاید.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: آخرین جلسه، نشست‌ گفتارهایی درباره ادبیات و سینما، انجمن علمی سینما، کانون فیلم، امور فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید