منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره - نخستین وبینار از سلسله وبینارهای "تحلیل گفتمان هنر" با بررسی تحلیل انتقادی گفتمان، با حضور محمد معین‌الدینی مدیرگروه نقاشی دانشگاه سوره و شاهین بهزادی کارگردان و انیمیشن‌ساز، روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ الی ۲۰ برگزار شد.

 شاهین بهزادی در ابتدا به یک موضوع کلی و جامع از تحلیل گفتمان هنر پرداخت و گفت: تحلیل گفتمان  یک برنامه‌ریزی و پیچیدگی را در روش‌های پژوهشی شامل می‌شود.

جهان چیزی جز زبان نیست؛ زبان، سازنده جامعه و واقعیت‌های اجتماعی است. برقراری ارتباط، همانند چیزی است که ما را در بر گرفته است و در کل، در آن زندگی داریم. حقیقت و واقعیت در زمان ساخته می‌شود و چیزی جز زبان، سازنده و مبنا نیست.

بهزادی درادامه به معنی زبان و ویژگی‌های آن پرداخت و افزود: به معنای عام کلمه، زبان تأثیراتی بر ذهن انسان می گذارد؛ این تأثیرات، واقعیت بیرونی را مقوله‌بندی می کند زیرا انعکاس دهنده و هویت بخش است. زبان ویژگی خطی بودن دارد، زبان باید خوانده شود؛ زبان مانند نقاشی نیست. همچنین زبان باید به شکل گزینشی عمل کند و نگرش ما هم در آن دخیل است و نظام بازنمایی در ذهن شما تأثیر معانی ایجاد می‌کند. از دیگر ویژگی‌های زبان می‌توان به  نامگذاری آن اشاره داشت  که تقابل ایجاد می‌کند، تا تفاوت نباشد توانایی شناخت ایجاد نمی‌شود.

وی همچنین افزود: زبان نظام ارتباطی است؛ زبان کاربردی سیستم عامل اصلی شناخت قلم‌های اجتماعی و پیوند اجتماعی است و اگر حیات نداشته باشد، عامل از بین خواهد رفت.

بهزاد توانایی در تعریف  تحلیل گفتمان اذعان کرد: تحلیل گفتمان شیوه‌ای است برای حل مسائل پژوهشی و رشته‌های گوناگون؛ و اصلی‌ترین وظیفه‌اش، کند و کاو پیرامون است.

تحلیل گفتمان با استفاده از ابزارهای خاص به بازسازی می‌پردازد. تحلیل گفتمان به سه دسته ساختارگرا، نقش‌گرا و انتقادی تقسیم می‌شود.

 روش ساختارگرا، شناسایی عناصر و اجزای سازنده موضوع است؛ ترکیب قواعد است؛ و ترکیب بر اساس نظام تفاوت و تقابل را نیز شامل می شود.

 نقش گرا، به نقش ارتباطی زبان در اجتماع توجه دارد.

 

بهترین تحلیل رویکردهای زبانی انتقادی است

توانایی، در بخش پایانی وبینار، به تعریف بهترین رویکرد زبانی پرداخت و تصریح کرد: بهترین تحلیل رویکردهای زبانی، انتقادی است؛ به رابطه زبان با ایدئولوژی و قدرت نظر دارد به این‌که چطور زبان در رسانه، تحلیل و استخراج می‌شود و چگونه به بررسی بافت مکانی اجتماعی می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: مردم وقتی چیزی را می‌بینند و می‌شنوند، تحت تأثیر قرار می گیرند؛ پس به طور کلی زبان‌ اصل قدرت است و با تغییرات اجتماعی و سیاسی و مشروعیت همراه است. زبان را ابزاری برای قدرت و قدرت نرم می‌شناسند. تحلیل گفتمان انتقادی به دنبال این است که با زبان، اجتماع صورت می‌گیرد و رسانه‌ها تحسین دیگران را می‌پذیرد.

 

در پایان‌ جلسه به سوالات افراد حاضر پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نخستین وبینار، سلسله وبینارهای"تحلیل گفتمان هنر"، گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید