منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ نخستین بخش از ویژه برنامه «حقیقت قدس» با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه سوره، معاونت پژوهشی دانشگاه و شورای تخصصی گروه معماری اسلامی دانشکده معماری و شهرسازی سوره در روز سه‌شنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۰ با موضوع مسجدالاقصی، بایدها و نبایدها و سخنرانی احمد میرزا کوچک خوشنویس از ساعت ۱۲  الی ۱۳:۳۰ برگزار شد.

در ابتدای این وبینار تخصصی، ویدیویی تحت عنوان روند ساخت مسجدالاقصی پخش شد.

در ادامه کوچک خوشنویس ضمن عرض سلام و خوش‌آمد گویی به استادان و شرکت کنندگان این ویژه برنامه، نظر خود را در مورد ویدیوی پخش شده بیان کرد و در ادامه به صحبت در مورد مسجد الاقصی پرداخت.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: شهر اورشلیم شهر مقدسی است. در کوچه و پس کوچه‌های این شهر فضای مقدسی برای همه مذاهب وجود دارد. گفته شده این حرم شریفه بارها دست به دست گشت و در آخر به دست مسلمانان رسید.

کوچک خوشنویس در جهت ارزش معنوی مسجدالاقصی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) برای آن مکان، لفظ مسجدالاقصی به کار نبردند و آن‌جا را مسجد بیت‌المقدس نامیدند و فرمودند که "این مکان، سرزمین رستاخیز است، به آن‌جا بروید و در آن‌جا نماز به پا دارید." که متأسفانه از دیدگاه من امروزه ما فقط سالی یک‌بار در نزدیکی روز قدس به این مسجد توجه می‌کنیم.

در مابین این ویژه برنامه، بخش دیگری از مستند تحت عنوان مسجدالاقصی پخش شد که کوچک‌خوشنویس نظرات تکمیلی خود را در مورد آن بیان کرد.

وی در ادامه افزود: در کتاب تاریخ حفاظت معماری از قول تورات بیان شده بحث حفاظت و مرمت برای یهودیان بسیار مهم است. در متن کتاب تاریخ پادشاهان نیز گفته شده پادشاهی در هفتمین سال سلطنت خود، خانه‌های خود را تعمیر نکرد اما گفت که خانه خدا را باید تعمیر کرد و هدایایی به خدا باید داده شود که کاهنان با پادشاه مخالفت کردند.

کوچک‌خوشنویس در آخر سخنان خود بیان کرد: باید دانشگاه سوره یک پژوهشکده تحقیقاتی و یک نمایشگاه دائمی قدس شریف را در این دانشگاه تأسیس کند؛ برای این که رشته معماری اسلامی را در مقطع ارشد دارا هستند تا رفع ابهامات کند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که حتی مفسران بزرگ ما اطلاعات دقیقی در مورد این‌که مسجدالاقصی یا بیت‌المقدس کجاست، نمی‌دانند. در کتاب‌های درسی ما چیزی در مورد هویت مسجدالاقصی و بیت‌المقدس وجود ندارد که باید این مفاهیم را در کتاب‌هایمان داشته باشیم. ما همچون مکه و مدینه در آرزوی زیارت کردن و نماز خواندن در آن حرم شریف روزگار گذراندیم. باید تصاویری از این حرم شریف که قبله اول مسلمین بوده را هر روز در تلویزیون‌های خود ببینیم.

ما باید یک موزه دائمی درشهر تهران بسازیم که در آن موزه داستان قدس شریف را به دانش‌آموزان و مردم‌مان نشان دهیم. امیدواریم یک روز طبق گفته حضرت آیت‌الله خمینی(ره) که به امام جماعت مسجدالاقصی بیان کرد:« به زودی در قدس نماز جماعت خواهید خواند.»آرزو می‌کنیم که این اتفاقات به وجود بیایند.

 در آخر، این ویژه برنامه با پخش قسمت دیگری از این مستند در ادامه توضیحات مسجد الاقصی به پایان رسید.

 

https://aparat.com/v/yAaqh

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نخستین بخش، ویژه برنامه «حقیقت قدس»، معاونت دانشجویی و فرهنگی، معاونت پژوهشی، شورای تخصصی گروه معماری اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید