منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ سیزدهمین نشست تخصصی هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان «تکنیک‌های روابط عمومی» و حضور دکتر داوود زارعیان دکتری علوم ارتباطات به  میزبانی مبینا میرزابیگی دانشجوی رشته روزنامه نگاری روز یک‌شنبه 2 خردادماه  1400 از ساعت 17 الی 19به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.         

در ابتدای جلسه، داوود زارعیان به شرحی از روابط عمومی پرداخت و گفت: روابط عمومی امروز برای این‌که بتواند به اهداف خود برسد، به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها احتیاج دارد؛ روابط عمومی طی سال‌های گذشته در برنامه و اجرا تغییرات عمده‌ای داشته است و اگر اکنون بشود یک تعریف از روابط عمومی ارائه داد، می‌توان به ویژگی‌های فضای مجازی اشاره کرد.

وی با بیان این‌که روابط عمومی در آغاز کار با اشکال مواجه است، افزود: روابط عمومی یک سری وظایف دارد که برای انجام آن باید تعداد قابل توجهی ابزار در اختیار داشته باشد که از جمله این ابزارها اعتمادسازی، برجسته‌سازی، بسترسازی، فرهنگ‌سازی و البته اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی است که ورود به تکنیک‌های روابط عمومی نیز مستلزم شناخت وظایف آن می‌شود.

زارعیان در ادامه خاطرنشان کرد: روابط عمومی برای این‌که بتواند وارد کارزار اطلاع‌رسانی شود، نیازهایی دارد که این‌ها شامل نیاز به اطلاعات، مشارکت اجتماعی، نیاز به کار در فضای مجازی و نیاز به مدیریت دانش است که اگر این نیازها برطرف شوند، به کار روابط عمومی تسهیل می‌بخشند.

وی با اشاره به این‌که دوستان روابط عمومی در کار خود دچار سوتفاهم شده‌اند اذعان کرد: دوستان روابط عمومی  فضای مجازی را برای کار خود کافی می‌دانند و رسانه‌های مشروع را مردود در نظر می‌گیرند درواقع  این تصور نادرست را دارند که صحت و درستی هر گزارشی در رسانه‌ها تعیین می‌شود.

زارعیان در ادامه ۴ عنصر ارتباط با رسانه را یادآور شد و بیان داشت: نخستین عنصر، خبرسازی است که باید جزء برنامه‌های ضروری باشد؛ در قدم بعدی خبر هیجانی و همچنین کمی باشد و البته حوزه‌بندی نیز داشته باشد.

به عنوان نمونه: اگر ما در یک حوزه اقتصادی کار می‌کنیم، باید عنصر تجاری در خبرمان داشته باشیم و روابط عمومی خوب باید در مجموع  بانک‌های اطلاعاتی داشته باشد و جهت‌گیری هر رسانه را نیز بلد باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دوجزء ضروری در روابط عمومی لازم است: آگاهی از مبانی و توانایی تفکر خلاقانه، جهت موفقیت در ارتباط با رسانه ها.

زارعیان با بیان این‌که چگونه می‌توان وارد رسانه شد افزود: ۱۰ قدم برای وارد شدن به رسانه تعریف شده است که شامل، هرکجا که دوربین هست بروید، دروغ نگویید، آدم مرجع داشته باشید، امروز و فردا نکنید و سایر موارد، است؛ همچنین در طراحی وب سایت، سابقه تاریخی، آدرس مدیران و مسئولان، اطلاعات مالی باید وجود داشته باشد و در مقابل طراحی پیچیده، بی‌‌نظمی و جاگذاری در وب سایت نباید وجود داشته باشد.

داوود زارعیان در بخش آخر صحبت‌های به نحوه گرفتن مصاحبه اشاره داشت وگفت:  مصاحبه باید با یک هدف آغاز شود و جا دادن اهداف مختلف در یک مصاحبه امکان‌پذیر نیست؛ زیرا کنترل مصاحبه از دست فرد خارج می‌شود و مصاحبه‌گر باید تماماً مدیریت یک مصاحبه را به‌دست داشته باشد.

در انتهای جلسه نیز به تمامی سوالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی، «تکنیک‌های روابط عمومی»، هفته ارتباطات و روابط عمومی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید