منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دوازدهمین وبینار هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان«کارگاه نرم افزارSPSS » و حضور دکتر یوسف خجیر عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، به  میزبانی مبینا میرزابیگی دانشجوی رشته روزنامه نگاری روز یک‌شنبه 2 خردادماه  1400 از ساعت 15 الی 17 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، یوسف خجیر با ارائه نرم افزارSPSS  در دو بخش تئوری و عملی، دانشجویان را با این نرم افزار آشنا کرد و در بخش تئوری به تعریف کلی از نرم افزار پرداخت و گفت: تجریه و تحلیل داده طبق داده‌های ما متفاوت است و نرم افزارSPSS تقریباً می‌تواند تمامی مسائل کمی را پوشش دهد که یک بحث کوتاه نظری و یک بحث اجرایی در این زمینه داریم.

وی افزود: نرم افزارSPSS کاربردهای زیادی دارد که با استفاده از آن می‌توانیم اطلاعات کمی خود را جمع‌آوری، بازبینی و دسته‌بندی کنیم که شاید در نگاه اول کار بسیار ساده‌ای باشد در حالی که اینگونه نیست.  

خجیر در ادامه خاطر نشان کرد: دومین کاری که درنرم افزار SPSS کاربرد دارد، این است که به ما کمک می‌کند تا بحث آمار توصیفی را به صورت اجرایی پیاده کرده و در کنارش آمار استنباطی یعنی جایی که بحث قضیه برقرار است نیز  به ماکمک می‌کند.

وی با بیان این‌که متغیر کمی و کیفی است به سه عملی که در بخش متغیرها باید انجام شود، اشاره کرد و گفت:

ما برای انجام یک‌کار پژوهشی 3 روش را باید انجام دهیم که شامل تشخیص متغیر از ثابت، تشخیص سطح متغیر و اجرای در نرم افزار است.

**متغیر انواع مختلف دارد که شامل متغیر کمی و کیفی می‌شود

خجیر در رابطه با متغیرهای اسمی اضافه کرد: متغیرهای اسمی متغیرهایی هستند که ارزش آن به نام و برچسب است و هم‌سانی و ناهم‌سانی را پیاده می‌کند، ولی باید دقت کرد متغیر کیفی با اسمی اشتباه گرفته نشود؛ زیرا اسمی در مقابل کیفی قابلیت مرتب کردن و ترتیب دادن به آن وجود ندارد و متغیر فاصله‌ای  ویژگی هر دوی این متغیر ها را دارا است. همچنین متغیر نسبی  در بالاترین سطح از مابقی متغیرها قرار دارد و تنها متغیری است که صفر در آن معنا دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، به معرفی سطح متغیرها پرداخت و 4نوع متغیر اسمی، ترتیبی، فاصله‌ای و نسبی برحسب سطح را توضیح داد.

در انتهای توضیحات بخش تئوری نرم افزارSPSS،  خجیر ۵ مرحله عملیاتی از جمله تعریف متغیر، ورود داده، اجرای آمار توصیفی، تعیین نرمال بودن متغیر و اجرای آمار استنباطی  را یادآور شد و سپس وارد آموزش مرحله عملی به دانشجویان شد.

با پایان یافتن بخش عملی این کارگاه  نیز به سوالات دانشجویان در زمینه نرم افزارSPSS پاسخ داده شد.

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه نرم افزارSPSS، هفته ارتباطات و روابط عمومی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید