منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دهمین نشست تخصصی هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان «رسانه‌های جدید» با حضور دکتر علی اصغر کیا، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به  میزبانی مبینا‌ میرزابیگی دانشجوی رشته روزنامه نگاری روز شنبه 1 خرداد ماه 1400 از ساعت 11 الی 13 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

علی اصغر کیا در ابتدای جلسه، عناوین مشابه جهانی شدن را مورد بحث قرار داد وگفت:  عناوین مشابه جهانی شدن شامل عصر دهکده جهانی(مک لوهان)، عصر دانایی و ثروت(تافلر)، عصرفشردگی زمان و مکان(رابرتسون)، عصرجغرافیا(هانتیگتون) و عصر دموکراسی جهانی(دیوید هلد) است.

وی در رابطه با علائم جهانی شدن نیز افزود: تبديل محيط جهاني به يك محيط فشرده و درهم تنيده، تبديل محيط ملي به واحدهاي مشاركتي و جمع‌گرايي همسو، تبديل محيط خانوادگي به محيط‌هاي كم تأثير و كم عاطفه و تبديل محيط شخصي به محيط بدون مرز و قابل نفوذ از علائم جهانی شدن محسوب می‌شود.

کیا در ادامه ضمن نام بردن رویکردهای مختلف، آن‌ها را توضیح داد و بیان کرد: رویکرد فرایندی، رویکردیست که پیروان این رویکرد عموماً به شکل ترجیهی با استفاده از علائمی چون جهانی شدن اقتصاد، جهانی شدن فرهنگ یا سیاست و یا ارتباطات تلاش می‌کنند تا شرایط جدید جهانی را تبیین کنند؛ در رویکرد پروژه‌ای نیز جهانی شدن به صورت یک ایده، بینش، روش و منش مشخص ترویج می‌شود و پیروان این رویکرد تلاش می‌کنند تا پاره‌ای از ایدئولوژی‌های مسلط جهانی را به صورت پروژه‌ای به همه دنیا تحمیل کنند.

 

وی در تعریف رویکرد انتقادی و جامعه‌نگر اذعان کرد: رویکرد انتقادی به رویکردی گفته می‌شود که با وجود حمایت‌های فراوانی که از جهانی شدن می‌شود، جریان انتقادی نیرومندی نیز در مقابل این پدیده شکل گرفته است؛ همچنین رویکرد جامعه‌نگر بدون سیاه و سفید دیدن پدیده جهانی شدن ضمن نگاهی جامع و متعادل به آن، به رویکرد فرایندی نیز نقادانه می‌نگرد و علاوه بر شناسایی فرصت‌ها در بعد فرایندی جهانی شدن و تلاش برای تقویت و بهره‌برداری از آن‌ها از تهدیدهای این بعد از جهانی شدن و لزوم مقابله با آن‌ها نیز صرف نظر نمی‌کند.

کیا در انتهای جلسه نیز، جهانی شدن و تغییر سبک زندگی را مورد بررسی قرار داد و گفت:  این تغییر در فرهنگ غذایی، فرهنگ سلامتی و فرهنگ پوشاک  تأثیر می‌گذارد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی، «رسانه‌های جدید»، هفته ارتباطات و روابط عمومی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید