منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت مرکز رشد،کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه سوره، با مشارکت آژانس خبری تخصصی خانه حقوق، به روایت فرزانه علی‌جانی وکیل پایه یک دادگستری، روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار شد.
فرزانه علی‌جانی در ابتدا ضمن عرض خوش‌آمدگویی، درمورد بررسی بَرات یا همان اسناد تجاری که شامل چک و سفته است، گفت:  اسناد تجاری بیشتر وسیله پرداخت است ولی قانون‌گذار آن را چون اسناد عادی می‌داند که مردم به راحتی از آن استفاده کنند.
سپس افزود: ازمهم‌ترین اصول، اصل تجریدی است که از مجرد و مستقل می‌آید؛ و در معنای ساده یعنی چک به عنوان سند تجاری، فقط مدرک نیست بلکه خود به تنهایی ایجاد ماهیت می‌کند؛ یعنی مجرد از معامله مجبور است ضمن زمان صدور چک، همچنین ایفای تعهد کند. و طبق قانون ۳ ماده چک، به هیچ عنوان صادرکننده نباید به هر دلیل جلوی پرداخت و وصول را بگیرد و حتی اگر از طرف دادگاه اقدام کند، موقتی است؛ بانک بعد از بازه زمانی مشخص توسط دادگاه مجبور است چک را به وجه نقد تبدیل کند.

علی‌جانی همچنین در مورد چک‌های بلامحل افزود: شخص صادر کننده، دو بازه زمانی مشخص ۶ ماهِ دارد که در اولین فرصت می‌تواند گواهی عدم پرداخت دریافت کند و در دومین فرصت، اقدام به شکایت کیفری و مراجعه به مراجع قضایی کند و اگر در ظرف این دو مدت اقدامی نکرد، دیگر نباید سراغ مراجع قضایی برود؛ بلکه فقط از طریق دادخواست حقوقی، شخص مورد نظر را مورد فشار قرار داده و وجه چک را تقاضا کند.
وی خاطر نشان کرد: رایج‌ترین نوع چک، چک صیادی است که در آبان‌ماه ۱۳۹۷ یک‌سری قانون‌گذار تمهیداتی اندیشیدند و سامانه‌ای تحت عنوان سامانه صیاد تشکیل دادند که دیگر کسی چک بلا محل نکشد. در روی چک صیادی یک شناسه مخصوص هر فرد، درج شده است که هر شخص باید آن کد را به سامانه پیامکی ارسال کند که وضعیت صادر کننده چک مشخص شود؛ و در بازخورد پیامک، 5 وضعیت متفاوت برای هر شخص ارسال می شود:۱.وضعیت سفید که شامل هیچ نوع سابقه کیفری و برگشت چک نیست؛ ۲. وضعیت زرد که شخص شامل حداقل یک برگشت چک و حداکثر ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است؛ ۳. وضعیت نارنجی شخص حداقل دو برگشت چک و حداکثر ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی دارد؛ 4. وضعیت قهوه‌ای حاوی ۵ الی ۱۰ برگشت چک و مبلغ بیش از۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
۵. وضعیت آخر سیاه که بیشترین برگشت چک و مبلغ بالای ۶۰ میلیون تومان را دارا است. و آن پیامک، سرنوشت شما را در وصول اقداماتی، روشن می‌کند.
وی تصریح کرد: یکی از معایب چک صیاد این است که نمی‌توان با استعلام صیاد، از سرقتی و مفقودی بودن آن مطلع شد، برای اطلاع از سرقتی/مفقودی نبودن چک دریافتی، حتمأ از سامانه استعلام باید کمک گرفت.

علی‌جانی به عنوان سخن آخر اضافه کرد: در سامانه صیاد، امکان استعلام از پیشینه صادرکننده چک برای دریافت‌کننده وجود دارد که یکی از بزرگ‌ترین مزیت در این سامانه به حساب می‌آید و راهی خواهد بود برای کاهش آمار چک‌های برگشتی. با اجرایی شدن صدور دسته‌چک‌های جدید، ارتباط متقاضی دسته‌چک با شعبه، به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند. بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً مکانیزه می‌شود. با راه‌اندازی این سیستم یک‌پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌صورت آنلاین در دسترس متقاضیان خواهد بود. از دیگر مزایا و ویژگی‌های این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.خدمت غیرحضوری دریافت چک؛

۲.رفع مشکل چک‌های جعلی و کاهش مخاطرات جعل برگه چک؛

۳.استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضا؛

۴.عدم ارائه دسته‌چک به افراد دارای سوء عملکرد؛

۵.افزایش اعتبار دسته‌چک با بررسی کامل سوابق درخواست‌کننده؛


علاوه بر مزایای ارائه شده پیشین، این نوع چک‌ها از ویژگی امنیتی برخوردار هستند؛ بدین معنا که سری و سریال‌های چک به‌صورت برجسته، چاپ‌شده که کاملاً قابل‌لمس هستند.

طرح مخفی‌ای در برگه چک وجود دارد که به راحتی توسط عموم مردم قابل‌تشخیص است.

ویژگی‌های امنیتی حرفه‌ای به چک‌ها افزوده‌ شده که برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک‌ها دارند، قابل‌استفاده خواهد بود.

در پایان وبینار به تمامی سوالات حاضران، پاسخ به عمل آورده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دومین نشست، سلسله نشست‌های شب‌های حقوق، شب اسناد تجاری، مرکز رشد؛ کارآفرینی و ارتباط با جامعه، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید