منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت مرکز رشد، کارآفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه، برنامه‌ای درباره "حق کپی‌رایت" به روایت مهدی مقسومی، پژوهشگر حقوق بین‌الملل، روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت 17 الی 19 برگزار شد.

در ابتدای مراسم مقسومی ضمن خوش‌آمدگویی به حضار درمورد کپی رایت توضیح داد و گفت: حق تکثیر، حق نشر یا کپی‌رایت (copy right) مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که به پدیدآورنده‌ یک اثر منحصربه‌فرد و اصیل تعلق می‌گیرد. این حقوق انحصاری شامل نشر، الگوبرداری، اقتباس در شیوه‌ بیان نو، تکثیر، پخش، نمایش عمومی اثر، تولید مجدد اثر است.

وی در ادامه افزود: کلمه‌ انحصاری در این تعریف به این معناست: هر فردی که به نحوی به این اثر دسترسی داشته باشد، نمی‌تواند از این حقوق استفاده کند و تنها خالق اثر، می‌تواند از این حقوق بهره‌مند شود. گفته می‌شود زمانی که یک اثر، موجودیت پیداکرده و ملموس شود، حمایت کپی‌رایت به صورت خودکار شکل می‌گیرد.

از جمله آثاری که مشمول قوانین کپی‌رایت می‌شوند؛ کتاب، شعر، اثر سمعی و بصری، اثر موسیقی، نقاشی، عکس، اثر معماری و اثر فنی است.

مقسومی درباره مواد قانونی گفت: ماده ۲۴ در مورد آثار ترجمه عنوان می‌کند:

هرکس بدون اجازه، ترجمه دیگری را به نام خود یا دیگری چاپ و پخش و نشر کند، به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد؛

طبق ماده ۲۵ موارد زیر نیز از مصادیق کپی‌رایت بوده که رعایت نکردن آن ضمانت اجرای حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال را به دنبال دارد؛

به کار بردن نام و عنوان و نشانه‌ی ویژه‌ای که معرف اثر است، برای اثری دیگری از همان نوع یا مانند آن (ماده ۱۷)؛

هرگونه تغییر یا تحریف در اثرهای مورد حمایت این قانون و نشر آن (ماده ۱۹)؛

بر اساس ماده ۲۸ اگر شخص حقوقی (مثلاً یک شرکت) کپی‌رایت را رعایت نکند، علاوه بر تعقیب جزایی شخص حقیقی مسئول که جرم ناشی از تصمیم او باشد، خسارت شاکی خصوصی از اموال شخص حقوقی جبران خواهد شد.

وی در ادامه در مورد حمایت جهانی از یک اثر تصریح کرد: هیچ قانون جهانی کپی‌رایت از اثر یک پدیدآورنده در سرتاسر جهان محافظت نمی‌کند. در این زمینه می‌توان به پیمان برن اشاره کرد. کشورهای پادشاهی در سال ۱۸۸۶ در شهر برن این موافقت‌نامه را منعقد کردند. قبل از انعقاد این معاهده، اثر یک پدیدآورنده می‌توانست طبق قوانین داخلی کشور خود او مورد حمایت قرار گیرد ولی خارج از کشورش، اثر نام‌برده فاقد حمایت‌های قانونی بود. بر اساس پیمان برن، از اثر یک پدیدآورنده در تمامی کشورهای عضو این پیمان محافظت می‌شود. برای تحقق این حمایت شرایط روبه‌رو باید رعایت شود؛ این پدیدآورنده باید یا تابعیت یکی از کشورهای عضو کنوانسیون را داشته باشد یا اثر خود را برای اولین بار در یک کشور عضو منتشر کند یا این‌که اقامتگاه او در یکی از این کشورهای عضو باشد.

وی در انتهای جلسه به سوالات حضار پاسخ داد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مرکز رشد؛ کارآفرینی و ارتباط با جامعه، دانشگاه سوره، وبینار، "حق کپی‌رایت"

نظر خود را بنویسید