منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، جلسه پنجم دوره آموزشی روند طراحی در دفاتر معماری که با تدریس مهندس میثم مزروعی همراه بود، روز چهارشنبه 8 اردیبهشت ماه 1400، ساعت 19 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

میثم مزروعی با اشاره به مرحله واگذاری پروژه به معمار گفت: در مواردی پیمانکار در پروژه ما دست می‌برد و ما فقط ناظریم و نمی‌توانیم دخالت کنیم.

در این مرحله پروژه و پلان را به شهرداری ارائه می‌دهیم و آن بررسی می‌شود و بعد پلان، باتوجه به ابعاد، نزد مسئول و ناظر شهرداری فرستاده می‌شود. مواردی که همیشه  برای شهرداری مهم است، پارکینگ، زیربنا و تورفتگی‌ها، که بحث شرق و غرب و همین‌طور بحث ارتفاع و ورود و خروج پارکینگ پروژه است.

زمانی که ما می‌خواهیم پلان اولیه را به شهرداری ببریم، باید توسط یک معمار مهر تأیید شده باشد.

در سال‌های اخیر، بحث فضای سبز نیز برای شهرداری مهم شده است و گفته‌اند  ۲۰ درصد از مساحت و فضای پروژه باید به فضای سبز اختصاص پیدا کند. این فضای سبز زمانی تبدیل به چالش می‌شود که پارکینگ‌ها در زیرمین باشند.

 

وی افزود: ما جاگذاری ستون‌ها را نیز حتمأ باید به شهرداری تحویل دهیم تا بعدها دچار دگرگونی نشود. سپس پروانه ساخت صادر می‌شود و می‌تواند وارد مرحله اجرا شود.

نظام مهندسی اعضای کار را تعیین می‌کند؛ طراح معمار، طراح سازه، مکانیک، تأسیسات و برق؛ در مجموع ۴ طراح هستند و به همین نسبت ۴ ناظر نیز مشخص می‌شود و به کارفرما پیشنهاد می‌شود.

 

میثم مزروعی در ارتباط با شکل اولیه پروژه خاطرنشان کرد: در شروع، پروژه‌ها دو شکل هستند: یا به صورت خاک هستند یا ساختمان قدیمی؛

اگر ساختمان قدیمی باشد، پروژه تخریب می‌شود و اگر خاک باشد با گودبرداری آغاز می‌شود. ما اصلا پروژه‌ای نداریم که گودبرداری نداشته باشد.

 

وی در مورد قسمت گلدانی ساختمان افزود: ما در پروژه، یک سری ستون داریم که بین این ستون‌ها، شناژهایی هستند که پایه‌های ستون به‌هم وصل می‌شود.

فضای خالی بین آن‌ها را باید با خاک پر کنیم و نیاز به میل‌گرد نیست؛ به این قسمت، گُلدانی پروژه می‌گویند

 

تیغه چینی اگر اصولی انجام نشود مشکلات به وجود می‌آورد

دیوارهای داخلی و خارجی پروژه، ضخامت‌های متفاوتی دارند. در زمان اجرا بعضی وقت‌ها ما دیوارهایی داریم که بین دو واحد مشترک است؛ اینجا ما بین تیغه‌ها برای این‌که عایق صوتی به وجود بیاید یک لایه پشم شیشه قرار می‌دهیم که از ورود هوای گرم و سرد زیاد و صدا جلوگیری کند.

تیغه چینی اگر رعایت نشود، ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد که بعدها اسم معمار تحت شعاع قرار می‌گیرد و مزاحمت برای ساکنان به وجود می‌آورد.

روند اصولی به این صورت است، بعد از این‌که سقف آخر زده شد، باید شروع به تیغه چینی کنیم. و بعد از آن بحث تأسیسات ساختمان به میان می‌آید.

سپس اصول کف چینی و بحث نور ساختمان و بخش‌های دیگر یک ساختمان که باید تکمیل شود.

 

مزروعی در آخر تدریس خود گفت: معمارها در فاز طراحی، اشکالات زیادی دارند؛ بعضی وقت‌ها به همین دلیل است که به معمارها صد در صد اعتماد نمی‌شود و عمده مشکلات توسط ما معمارها به وجود آمده است، چون به طرز درست و دقیق یاد نگرفته‌ایم و شانسی که این‌گونه معمارها داشته‌اند، این بوده است که پیمان‌کار خوبی آن را اجرا کرده است. بنابراین ما باید همیشه به اصول اجرایی در کار اهمیت دهیم.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دوره آموزشی روند طراحی در دفاتر معماری، هفته معمار، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید