منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، جلسه اول دوره آموزشی تحت عنوان"روند طراحی تا اجرا پروژه در دفاتر معماری" با حضور مهندس میثم مزروعی معمار، طراح و ناظر پروژه‌های معماری و ساختمانی، روز شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در سامانه سیباد دانشگاه سوره، به صورت مجازی برگزار شد.

درابتدای جلسه، میثم مزروعی ضمن عرض خوش‌آمدگویی به تمامی حاضران درجلسه، هفته معمار را به تمامی فعالان این حوزه تبریک گفت.

سپس وی ادامه داد: درحال حاضر ضعفی که در جامعه معماری شاهد هستیم، شکاف عمیقی بین فضای آکادمیک و فضای اجرایی است، و معمولأ اساتید این حوزه، اندک دیده می‌شود که مسائل را به زبان بیاورند و نیاز ممتد دانشجو را بدانند.

همچنین افزود: در اجرای پروژه‌های معماری، به دلایل مختلف به معمارها اطمینان نمی‌شود. یکی از دلایل اصلی، بحث سازه است که اصولأ در دانشگاه‌های کشور تدریس نمی‌شود و از دیگر دلایل مسأله پلان و زیباشناسی است که اکثر اساتید، دانشجو را به بی‌راهه می کشانند. درواقع خیلی از دانشجوها از این اصول مذکور چیزی نمی‌دانند؛ فقط ماحصل کار را تئوری می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: یک بحران جهانی در بازار کار معماری وجود دارد که خیلی از معماران در ایران و جهان به دلیل عدم اعتماد کارفرما، به اجرا نمی‌رسد، و درکل، حیطه اجرایی بسیار مسئولیت‌زا است و با آن چیزی که روی کاغذ می‌کشید متفاوت است. اصل جنبه شغل معماری به عمل آوردن است و جدا از لذت طراحی است، چون بلوغ طرح، وابسته به بخش اجرایی آن است. و زمانی که مشغول ساخت می‌شویم، تازه ایرادهای طراحی را متوجه می‌شویم و تمامأ درگیر مسیر اجرایی پروژه قرار می‌گیریم.

مزروعی همچنین تصریح کرد: موضوع بسیار مهم، شناخت و تحلیل پروژه است؛ پروژه، بسان یک نطفه است که ما او را به رشد و نمو می‌رسانیم؛ خط مشی و آینده پروژه در همین نکته خلاصه می‌شود. خیلی از پروژه‌ها به طراحی رسیده است ولی در بحث اجرایی به دلیل عدم شناخت به عمل نمی‌رسد.

وی به عنوان سخن آخر اضافه کرد: محال است خود را یک معمار برجسته بدانید ولی خود را یک روانشناس، اقتصاددان و مردم‌شناسی قرار ندهید؛ زیرا شما در یک جزیره جداگانه حیات ندارید، بلکه در جغرافیای زیستی مانند بقیه زندگی می‌کنید و اگر بی‌تفاوت عمل کنید، نه تنها تئوری، بلکه عملی هم طراح نمی‌شوید. درکل، 1- شخصیت کارفرما، 2- بخش بودجه، 3- موقعیت پروژه در منطقه و 4- ضوابط شهرداری و نظام مهندسی، بسیار حائز اهمیت در حیطه کاری ما است.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دوره آموزشی، "روند طراحی تا اجرا پروژه در دفاتر معماری"، هفته معمار، دانشکده معماری و شهرسازی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید