منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت انجمن علمی سینما و کانون فیلم دانشگاه و با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی سوره، چهار وبینار در شنبه‌های اردیبهشت 1400، درخصوص گفتارهایی درباره ادبیات و سینما با ارائه محمد طلوعی فارغ‌التحصیل رشته سینما و ادبیات نمایشی و برنده بهترین فیلنامه از شانزدهمین جشنواره شانگ‌های، قرار است اجرا شود که روز شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در اولین وبینار، با محوریت تعریف ناداستان و جُستار برگزار شد.

محمد طلوعی در ابتدای سخنان خود به تعریف ناداستان پرداخت و گفت:

یکی از مهم‌ترین عناصر داستان، ماجراست؛ و ناداستان برعکس، ماجرا ندارد. بلکه ترفندهای روایی و تعلیقی برای داستان است.

این‌که آیا راوی، داشتن اول شخص و تعریف کردن آن، متنی را تبدیل به داستان می‌کند یا ناداستان شرط نیست، منظر روایی اهمیت ندارد که چیزی را تبدیل به داستان کند،

ولی درواقع چیزی که داستان نیست، ناداستان است؛ چون ناداستان تعریف زوجی و جلبی ندارد.

ناداستان یک مفهوم است و از شکل‌های نوشته شدنش نشأت گرفته است. از جمله روز نوشته‌ها که از دسته ناداستان‌ها محسوب می‌شود.

دسته دیگر از روز نوشته‌ها، خاطره‌نویسی است که ملموس‌تر و احساسی‌تر از روزمرگی است ولی در مقابل آن، در خاطره‌نویسی تقلب ذهنی وجود دارد و استناد ندارد.

وی در ادامه به خواندن آثاری از جمله نیایش چرنوبیل پرداخت و افزود:

جعل و خیال‌پردازی مهم‌ترین اعضایی هستند که داستان و ناداستان را از هم تفکیک می‌کند.

طلوعی در تعریف کتاب نیایش چرنوبیل نوشته سوتلانا آلکسویچ، گفت: نیایش چرنوبیل در مرز باریک‌ بین داستان و ناداستان بودن حرکت می‌کند.

 

حقیقت و واقعیت در کجای یک ناداستان به وجود می‌آید

طلوعی در توصیف ناداستان خاطرنشان کرد: در توصیف ناداستان باید بگوییم چقدر واقعیت برای نوشتن آن نیاز است و دوگانه حقیقت و واقعیت در کجای یک ناداستان به وجود می‌آید؛ حقیقت آن بخش جستجوگر انسانی است.

یک ناداستان نویس از کل یک واقعیت برای یک حقیقت استفاده می‌کند و سوگیری ندارد و جزییات ملموس را برای خواننده بیان می‌کند. همچنین ناداستان نویس در متن خود قضاوت راه نمی‌دهد.

محمد طلوعی در بخش دوم صحبت‌های خود، به تعریف جُستارنویسی پرداخت و گفت: جستار، متنی است که با مقاله و داستان و جزوه و رساله متفاوت است  و در عین حال با همه‌ی این‌ها اشتراکاتی دارد. نویسنده عامل ایجاد این تفاوت‌هاست. جستار نتیجه‌ی دیده شدن یک موضوع از نقطه نظر منحصر به فرد نویسنده است.

وی به حالت‌های جُستارنویسی از جمله توصیفی و تحلیلی اشاره داشت و عناوین جُستارنویسی همچون تجربۀ شخصی، حادثه و اتفاقات شخصی، حکایت، خاطره

برداشت‌های شخصی از یک موضوع  نگرانی‌های شخصی، جزئیات شغلی، خلاصۀ کتاب‌ها، مقالات و داستان‌ها اشاره کرد.

در بخش پایانی وبینار نیز محمد طلوعی به پاسخ سوال‌های شرکت کنندگان در خصوص موضوع برنامه پرداخت.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار، درس‌گفتارهایی درباره ادبیات و سینما، شنبه های اردیبهشت، انجمن علمی سینما، کانون فیلم، امور فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید