منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، ورکشاپی تحت عنوان "مقاله نویسی" با حضور دکتر آریو ناصریان معمار و فارغ‌التحصیل دانشگاه ساپینزا، و مهندس فاطمه خدادادی معمار و طراح دکوراسیون داخلی، روز جمعه ۳  اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در سامانه سیباد دانشگاه سوره، به صورت مجازی برگزار شد‌.

درابتدا دکتر ناصریان ضمن عرض خوش آمد گویی، روز معمار را به تمام حضار و فعالان عرصه معماری تبریک گفت.

وی درادامه گفت: نوشتن مقاله، راه طولانی در پیش دارد و مهم‌ترین عمل آن، جدا از آموزش‌های تئوری، بخش عملی آن، یعنی نوشتن است؛ در مقاله باید به سوال‌های چگونه، چه چیزی، کی و کجا، به طرز منحصر به فردی پاسخ به عمل آورد. مقاله در دنیای آکادمیک امروز یکی از مهم‌ترین عمل‌ها برای انتشار نظریه‌ها است و در زندگی تحصیلاتی، مقاله چون تابلو برای نقاش است.

وی با اشاره به اهمیت مقالات گفت: مقالات به چند دلیل اهمیت دارند؛ یک باعث پیشرفت در محیط آموزش عالی، دو حرکت از فرهنگ کلامی به نوشتار، سه پلتفرم‌های مناسب برای ارائه نظریه‌های حاصل تحقیق می‌شود؛ و ازهمه بنیادی‌تر مقاله، ما را از مصرف کننده به تولید کننده تبدیل خواهد کرد. همچنین جایگاه مقاله باعث توسعه مرزهای دانش و نبود فاصله فیزیکی و زمانی می‌شود و امکان همکاری در مرزهای بین‌الملل را افزایش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: مقالات را اصولأ دودسته از افراد می‌نویسند؛ دسته اول محقق‌های مستقل و دسته دوم محقق‌های وابسته به موسسات علمی که اصولأ به طور شفاهی در سمینارهای علمی و یا در ژورنال‌های علمی و کتاب‌ها به روش کتبی ارائه می‌شوند.

در ادامه خدادادی مقاله‌ها را به عناوین مختلفی تقسیم‌بندی کرد و گفت: اولین مقالات علمی پژوهشی و در گام پایین‌تر علمی ترویجی که شامل فرضیه، جامعه و نمونه هستند، دومین مقالات مروری هستند که به پژوهش دریک حیطه خاص باشد، سومین مقالات موردی هستند که به خوانش و تحلیل پروژه‌های مطرح دنیا می‌پردازد و آخرین مقالات در این دسته‌بندی مرور کتاب هستند که هدف آن بینشی درباره کتاب‌ها در یک فیلد خاص است.

ناصریان خاطر نشان کرد: بدون شک مهم‌ترین سوال برای نوشتن مقاله این است که یک درباره چه چیزی بنویسیم ؟ پس از آن، سوال دوم پیش می‌آید که چگونه این مقاله نوشته و تنظیم شود. دراین میدان گام اول وبزرگ، انتخاب موضوع مناسب وتبدیل به سوال درست و منطبق بر اصول تحقیق است؛ ونکته حائز اهمیت در نوشتن مقاله این است که اول بخوانید و بعد بنویسید؛ و به امید این‌که ایده‌ها واستراتژی‌ها، خود به خود به سراغ بیایند و نامرئی پیش روند، این شلختگی غیرممکن است.

درادامه خدادادی تصریح کرد: هدف از این‌که من معماری بخوانم، چه کمکی در این زمینه به من می‌کند و دغدغه من، چه عواملی در زمان حال وآینده است؛ این هدف مهم‌ترین علت است که باعث انتخاب چارچوب مقاله خواهد شد.

در انتها ناصریان گفت: فراموش نکنیم که نوشتن، نتیجه طبیعی و منطقی خواندن است؛ بدون خواندن، نوشتنی در کار نیست.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: ورکشاپ مقاله‌نویسی، هفته معمار، دانشکده معماری و شهرسازی، امور فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید