منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط عمومی دانشگاه سوره، در هفته هنر انقلاب اسلامی،  با دکتر عظیمی استاد مدعو گروه سینمای دانشگاه سوره به گفت‌وگو پرداخته است.

دکتر عظیمی با شاخصه‌های هنر انقلاب شروع کرد و گفت: همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند، هنر دمیدن روح در کالبد انسان‌هاست. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تغییر در ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بودیم و البته تغییرات ژرف‌گونه‌ای نیز در امور فرهنگی و هنری ایجاد شد که شاید خیلی نمود عینی نداشت. انقلاب اسلامی همه آثار تولید شده در امور هنری را معطوف به ارزش‌های الهی و انسانی کرد. انقلاب در گام نخست، شرایطی ایجاد کرد و راه‌هایی سر راه هنرمندان قرار داد که آن‌ها بتوانند وارد حوزه هنر انقلاب شوند. هنر انقلاب یکی از دوره‌های درخشان در تاریخ فرهنگ ایران‌زمین است. هنر  انقلابی به هنری اطلاق می‌شود که اخلاص داشته باشد. مسأله دوم این است که هنرمند علاوه بر توجه به زیبایی‌ها، تعهد داشته باشد؛ به عبارت دیگر به هنرمندی که در آثارش اخلاص و تعهد دیده می‌شود، هنرمند انقلابی گفته می‌شود. بر همین اساس هنر انقلاب را هنر متعهد نامگذاری می‌کنیم چرا که این هنر متعهد در ساختار عمومی هنر تغییرات جدی ایجاد کرد. هنر انقلاب در تمام سطوح و بخش‌های انقلاب با هدف بیداری فطرت انسانی حضور پیدا کرد.

 

عظیمی در ادامه صحبت‌های خود از حرکت سینما در اهداف انقلابی و جایگاه آن گفت:

هنرمند انقلابی هنرمند معاصری است که نسبت به اتفاقات پیرامونش واکنش نشان می‌دهد و همیشه در جناح مظلومان قرار می‌گیرد و برای افشای ظالمان کار می‌کند. این هنرمند در بزنگاه‌ها حضور خودش را نشان می‌دهد و حرفی برای گفتن دارد و حرف‌هایش از سر دلسوزی و دغدغه و نگاه به ارزش‌هایی برگرفته از فرهنگ دینی و مقاومت است. سینما هم نمی تواند از بقیه هنرها جدا باشد و باید در جامعه انقلابی موازی با بقیه هنرها حرکت کند. در دنیای کنونی، سینما در قالب یک هنر تبدیل به رسانه‌ای شده تا پیام‌ها و مفاهیم جوامع بشری را به جهانیان عرضه کند و در این زمینه برخی فیلم‌ها سر و صدای زیادی ایجاد کرده‌اند که نشان از تبادل فرهنگ و اندیشه در بین ملت‌های مختلف از طریق سینما دارد. در کشور ما پس از انقلاب اسلامی توجه به فیلم‌سازی و آثاری با رویکرد انقلابی ـ اسلامی در دستور کار قرار گرفت. سینمای ایران به موازات انقلاب، دچار تحول اساسی شد و به بازوی فرهنگ انقلاب اسلامی و بعد از آن به وسیله‌ای برای تبیین مظلومیت ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس درآمد.

 

استاد سینمای دانشگاه سوره با بیان موانع پیش روی سینما ادامه داد:

خاصیت سینما به نسبتش با جامعه است. جامعه‌ای با دیدگاه‌ها و نظرات مختلف. همان‌طور که در دیگر رسانه‌ها این موضوع را داریم و شکل‌های مختلفی از اختلافات نظر را می‌بینیم. بهتر است سیاست‌گذاری در این حوزه بر پایه‌ی اختلافات باشد که با نقد و بررسی و به چالش کشیدن نظرات جامعه در فیلم‌ها، انسجام درونی و اعتماد عمومی جامعه را احیا کنیم. جامعه‌ی پویا تشکیل شده است از آرا و نظرات همه گرایشات یک جامعه که معاونت سینمایی وزارت ارشاد این موضوع را چندان اهمیت نمی‌دهد و با ممیزی‌های سنگین، رمق فعالین این حوزه را می‌گیرد و در مقابلش، با میدان دادن به افرادی که صرفأ به فکر سودآوری هستند، این سینما را به سمت پرتگاهی هدایت می‎کند که خیلی سخت می‌شود نجاتش داد. سینما هنری گران است و باید بتواند با اکران مناسب، از پس هزینه‌های تهیه بر بیاید و مسائل مالی همواره از چالش‌های پیش روی سینما بوده است.

 

سینمای انقلابی باید هم حماسه‌ها، قهرمانی‌ها، کرامت‌های عظیم ملت را روایت کند و هم خلأها، نیازها و آفت‌ها را رصد و نداشته‌ها را به داشته‌ها تبدیل کند. پیشنهاد من این است که سینمای انقلابی ما باید در زمینه فرم و تکنولوژی با سینمای روز جهان همراه و هم‌قدم باشد تا بتواند حداکثر تأثیرگذاری را بر روی مخاطب (داخلی و خارجی) داشته باشد. سینمای انقلابی موفق، رسانه‌ای است که با جذابیت در فرم، محتوای انقلابی را فرهنگ‌سازی می‌کند. سینمای متعالی انقلابی باید از بند جلب توجه‌های جشنواره‌ای خارج شود و همگانی گردد تا نهایت تاثیرگذاری را داشته باشد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، استاد مدعو گروه سینما، دانشکده هنر، روابط عمومی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید