به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ پنجمین نشست «سینمای مستند فلسطین و نقش آن در مقاومت انقلابی» با حضور دکتر سیدعلی روحانی دانشیار دانشکده سینما و تئاتر، دکتر فرشاد عسگریکیا عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه سوره، مرتضی جانبخش عکاس و تصویر بردار، دکتر وحید الله موسوی و دکتر رامتین شهبازی عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، به عنوان دبیر این نشست روز یکشنبه ۲2 فروردینماه ۱۴۰۰ از ساعت 10 الی 12 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، رامتین شهبازی دبیر این نشست ضمن عرض خوشآمدگویی به حاضران در جلسه از سیدعلی روحانی دعوت کرد تا در رابطه با «سینمای مستند فلسطین و نقش آن در مقاومت انقلابی» توضیح دهد، روحانی گفت: ما به سینمای داستانی پردازش نخواهیم داشت، موضوعی که ما انتخاب کردیم فقط به سینمای مستند فلسطین میپردازد و سینمای مستند فلسطین به طور مستقل مورد مطالعه قرارخواهد گرفت.
روحانی در ادامه افزود: ما در این نشست به فیلمها و فیلمسازانی میپردازیم که مطلقاً در ایران ناشناختهاند، اما در حوزهی سینمای مستند جوایزی دریافت کردهاند و مورد استقبال نیز واقع شدند.
وی گفت: باوجود اینکه فلسطین وضعیت ساختاری خوبی ندارد، اما اگر بخواهیم در جهان غرب بر روی سینما متمرکز شویم، بیشترین آثار فاخر را در همین جامعهی فلسطین مشاهده میکنیم و این جای تحسین دارد، زیرا کشورهایی هستند که باوجود ثروت و امکانات نمیتوانند به اندازهی فلسطین عرض اندام کنند.
روحانی در رابطه با فیلمسازان فلسطینی اذعان کرد: فیلمسازان فلسطینی چند گروه هستند، دسته اول کسانی که در مناطق بهطور خودگردان مشغول فعالیتاند، دسته دوم یک عده از مناطقی که اسرائیل برای خودش برداشته و آنها عرب اسرائیل شناخته میشوند و فیلم میسازند و دسته سوم نیز فیلمسازان غیرمستند در فلسطین هستند که در اروپا و آمریکا فیلم میسازند که همه اینها در شبکهی سینمای فلسطین قرارمیگیرد که این شبکه بسیار پیچیده است و ما شناختی روی آن نداریم؛ این فیلم و مستندها ما را با مشکلات فلسطین بیشتر آشنا میکند.
در ادامه این نشست فرشاد عسگریکیا به دیدگاههای شهید آوینی پرداخت و گفت: در زمان حیات و پس از حیات شهید آوینی حرف از فیلمسازی ایشان زیاد بود و مسائل بسیاری مطرح شد؛ یکی از کسانی که با این مستند تعارض داشت حسین معززینیا بود که منتقد سینما و از طرفی داماد خانوادهی آوینی بود؛ معززینیا صحبت و نامهنگاریهای بسیاری با مسئولین مربوطه در مورد مستندهای شهید آوینی انجام داد.
وی در مورد سبک زندگی شهید آوینی افزود: سبک زندگی شهید آوینی باید مطالعه شود، اینکه او چه نظراتی داشته و چقدر توانسته آراء و نظراتش را در مجموعهی روایت فتح اجرا کند؛ نوشتههایی که شهید آوینی درمورد شعر، سینما، ادبیات، حکومت، سیاست و فرهنگ دارد موارد قابل اعتنایی هستند؛ بنیاد فتح مجموعهای از فیلمها و مستندهایی است که شهید آوینی جمعآوری کرده و علاقهمندان نیز میتوانند آنها را تهیه و تماشا کنند.
سپس مرتضی جانبخش در این نشست، تحول فیلمبرداری سینمای پس از انقلاب اسلامی را توضیح داد و چند تصویر از گذشته ارائه داد، وی در رابطه با تصاویر گفت: اگر به تاریخ عکس دقت کنید، متوجه میشوید کمتر از ۲۰ سال پس از ابداع عکاسی ما شاهد اولین عکس در ایران هستیم؛ این اتفاق برای سینما زودتر وقوع پیدا کرد. ما در سینما کمتر از ۵_۶ سال که اولین فیلم در فرانسه نمایش پیدا کرد، در ایران اولین فیلمبرداری را شاهد بودیم، آن هم فیلمی بود که از سفر مظفرالدین شاه گرفته شد.
جانبخش در ادامه شباهتهای عکاسی سینما و عکاسی استیج را بیان کرد و افزود: شباهتهای زیادی بین عکاسی سینما و عکاسی استیج میبینیم، چون صحنه همچنان چیدمان و آماده برای جلوی دوربین میشود، حتی ممکن است عکاس، مداخلات متعددی در آمادهسازی صحنه و بازیگران کند.
وی در ادامه افزود: عکسی که ناصرالدین شاه از اعضای حرمسرایش مقابل آینه گرفته است، بحث برانگیز است؛ این عکس از عمق نگاه هنری و تسلط تکنیکی این آدم خبر میدهد و سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که چطور ممکن میشود کسانی که عکاس نبودند مانند ناصرالدین شاه و اطرافیانش، در ابتدای تاریخ بدون هیچ پیشزمینهای در این هنر آن هم در حوزهی استیج که پیچیدهترین شاخهی عکاسی است ماهر بودند؟ به عقیدهی من سبک زندگی آنها به این شکل بوده است، زندگی سلطنتی برپایه سفرهآرایی، ژست و فیگور بنا شده است؛ بنابراین، این روحیه برای ناصرالدین شاه چیز عجیبی نبوده است.
جانبخش در انتهای نظرات خود گفت: ما در زمینه سینما خوششانس بودهایم، بهطور مشخص شروع سینمای ایران به سال ۱۳۰۹ با فیلم آبی و رابی برمیگردد.
وحید اله موسوی بود در ادامه این نشست به توضیح تصویر استعمار ستیزی در ژانر تاریخی ایران پرداخت و در رابطه با چرخهها در ژانرتاریخی گفت: چرخهها، مجموعه فیلمهایی کم دوامند که تداوم و استمرار ژانر را ندارند. چرخه مجموعهای از فیلمهای ژانر است که طی دوره محدود زمانی تولید میشوند و با گرایش غالبشان برای استفاده از قراردادهای ژانری به هم مرتبطاند. براساس تعریفی دیگر چرخهها، دستهای از فیلمهای ژانریاند که طی یک دوره نسبتاً کوتاه به شهرت و تأثیر شدید میرسند.
وی خاطر نشان کرد: در مقابل سیاست غربیسازی، باستان گرایی و محدودیتهای ایدئوژیک رژیم پهلوی، انقلاب اسلامی بر مکتبگرایی، غربیزدایی از همه ارکان جامعه و تکیه بر فرهنگ اسلامی و ایراتی تأکیدکرد. ژانر تاریخی نه تنها وسیلهای برای بازخوانی و قرائت دوباره وقایع مستور شده گذشته در تاریخ اسلام و ایران تبدیل شد، بلکه حساسیتهای فرهنگی و اجتماعی برهههای گوناگون را نیز منعکس کرد.
موسوی در انتها افزود: فیلمهای تاریخی تلاش کردهاند ناگفتههای تاریخی و مبارزات آزادیخواه را به تصویر بکشند؛ این فیلمها به نوعی اتصال تاریخی بین گذشته و زمان حال برقرار کرده و همچنین با تکیه بر شخصیتهای مذهبی، هنری و معترض، روحیه مبارزهطلبی و حقخواهی و ارزش بنیادی مورد تأکید انقلاب را منعکس کردند.
*در انتهای این نشست نیز، به تمامی سوالات علاقهمندان در این حوزه پاسخ داده شد.
نظر خود را بنویسید