منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ سومین نشست «آسیب شناسی متن‌های نمایشی تولید شده درباره داده‌های سیاسی تاریخ ایران پس از انقلاب، از منظر مولفه‌های دراماتیک» باحضور دکتر امیررضا نوری پرتو مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشکده هنر، روز شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ از ساعت15 الی7 ۱به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، امیررضا نوری پرتو تعریف مختصری از انقلاب ارائه داد و تاثیر آن بر دنیا و سینما را نیز خاطر نشان کرد؛ سپس وارد بحث اصلی شده و علاوه بر معرفی اثار سینمایی مربوط به دوران انقلاب به تحلیل مختصری از آن پرداخت.

وی افزود: در اوایل انقلاب عده‌ای خواهان بسته شدن سینما‌‌ها بودند ولی با این وجود یک هفته بعد از پیروزی انقلاب امام خمینی با بیان کردن عدم مخالفت با سینما  سالن‌های سینما دوباره باز شد.

نوری پرتو در ادامه سخنرانی، تمام فیلم‌‌های بعد از انقلاب را بررسی کرد و در رابطه با اولین فیلم ساخته شده بعد از انقلاب اسلامی « فریاد مجاهد» ساخته مهدی معدنیان، اذعان کرد: ساده انگاری و شخصیت پردازی و نیز چینش رویدادها و موقعیت فیلم به گونه‌ای بود که درهمان دوران آشفته تمام گروهای سیاسی و مردم به این فیلم اعتراض کردند که باعث شد « فریاد مجاهد» برای چند روز از پرده سینما به پایین کشیده شود.

وی در رابطه با فیلم های دهه ۵۰ تا ۶۰ به فیلم‌هایی همچون پرواز به سوی مینو و زنده‌باد اشاره کرد و گفت: فیلمنامه نویسان و کارگردانان این آثار بیشتر از آن که به شکل گیری روایت درامی الگو مند و درگیر کننده توجه نشان دهند به کارکرد کم و بیش فیلم هایشان در گیشه دلخوش کرده بودند اما به دلیل کاستی های روایی و ساختاری ریز و درشت آشکار در این آثار نامبرده شده نمی توان هیچ کدام از اینها را به عنوان فیلم های نمونه و شناخته شده که در یک برهه غریب و مهم از تاریخ معاصر ایران ساخته شده‌اند جدی گرفت و نامشان را در حافظه ماندگار تاریخ سینمای کشورمان ثبت کرد اما شاید بتوان در این میان به خون بارش و ازفریادتاترور نگاهی متفاوت تر داشت.

سپس نوری پرتو فیلم‌های توقیف شده در زمان انقلاب را معرفی کرد و در بررسی علل آنان نیز خاطر نشان کرد: ماجرای اکران «برزخی‌ها» ساخته ایرج قادری در سال 1360، برزخی‌ها با استقبال پیش‌بینی نشده عامه تماشاگران از این فیلم با وجود زمان اکران بسیار محدودش، که این اتفاق برای خیلی از قدرتمندان و سیاستمردان و حتی توده‌های انقلابی دشوار و هضم نشدنی بود؛ اعتراضات سرانجام کار خودش را کرد و علاوه بر پایین کشیدن فیلم از پرده های سینما باعث شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت هم از کار خود استفعا دهد.

 وی افزود:  فیلم برزخی‌ها، با تکیه بر خط داستانی‌اش به شکلی نمادین می‌خواست ستاره‎‌های سینمای دوره پهلوی را از زیر سایه بدبینی بیرون بیاورد اما به سرپوشی بر واپسین روزنه های امید برای بازگشت ستارگان سینمای پیشین ایران به روی پرده‌های سینما تبدیل شد.

نوری پرتو در بخش دوم صحبت‌های خود نیز، به سیمای گروه‌های سیاسی در فیلمنامه‌های آثار سینمایی پس از انقلاب پرداخت و همچنین با اشاره به سازمان مجاهدین خلق افزود: در اوایل دهه ۶۰ الی ۷۰ بردن نام سازمان مجاهدین خلق به اسم منافقین ممنوع بود کاراکتر هایی در  این مضمون وجود داشتند اما به صورت مستقیم به آنها اشاره نمی‌شد.

 و ی در پایان نیز به تحلیل فیلم هایی چون ماجرای نیمروز، رد خون و فیلم های نرگس آبیار همچون شبی که ماه کامل شد پرداخت. 

*در انتهای جلسه نیز، به تمامی سوالات علاقه مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

جهت مشاهده کامل این نشست، وارد لینک زیر شوید:

https://www.aparat.com/v/XcGDh

 

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست «آسیب‌شناسی متن‌های نمایشی تولید شده درباره داده‌های سیاسی تاریخ ایران پس از انقلاب؛ از منظر مولفه‌های دراماتیک»، هفته هنر انقلاب اسلامی، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید