منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ نخستین کرسی علمی ترویجی با موضوع « صورت بندی پذیرش فناوری ایرانیان » به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، با ارائه دکتر امیدعلی مسعودی دانشیار ارتباطات دانشگاه سوره و حضور دکتر محمدحسین ساعی رئیس کمیته دستگاهی کرسی های علمی و ترویجی و دکتر داوود نعمتی انارکی دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، با عنوان دبیرکرسی و منتقدان دکتر علی اصغر کیا استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و یوسف خجیر استادیار ارتباطات دانشگاه سوره، روز شنبه 23 اسفندماه 1399 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزارشد.

در ابتدای جلسه، دکتر محمدحسین ساعی رئیس کمیته دستگاهی کرسی های علمی ترویجی و رئیس دانشگاه سوره، ضمن عرض خوش آمدگویی به تمامی حاضران در جلسه از تمامی دست اندرکاران برگزارکننده این کرسی تشکر و قدردانی کرد.

دکتر داوود نعمتی انارکی نیز، با عنوان دبیر این کرسی به مقدمه ای در رابطه با ارائه دکترمسعودی با عنوان صورت بندی پذیرش فناوری های ارتباطی ایرانیان پرداخت.

سپس دکتر امید علی مسعودی به ارائه مطالب خود پرداخت و گفت: در این کرسی تلاش می شود تا با بررسی تاریخی مواجه ایرانیان با فناوری ها ونقد و بررسی تئوری حاکم بر مراحل پذیرش فناوری های جدید ارتباطی، یعنی تئوری اشاعه نوآوری از اورت ام راجرز به دیرینه شناسی شکل بندی پذیرش فناوری های ارتباطی در ایران و تئوری بومی مراحل پذیرش نوآوری دست یابیم.

وی به ورود فناوری در ایران اشاره کرد و نقطه عطف ورود فناوری در ایران را مربوط به نبرد تاریخی ایرانیان و عثمانی ها در جنگ چالدران دانست و سپس به بررسی نظریه راجرز پرداخت.

مسعودی در ادامه نیز، صورت بندی پذیرش فناوری های نو در جامعه ایران را طی سه مرحله امتناع، اکتفا وامتزاج توضیح داد و پایان ارائه به نتیجه گیری و معرفی منابع مطالعاتی اختصاص داده شد.

در ادامه ی کرسی نیز، دکتر علی اصغر کیا با بیان اینکه این ارائه موضوع خوب و کاربردی را در بر می‌گیرد در نقد ارائه  صورت بندی پذیرش فناوری های ارتباطی ایرانیان گفت: بهتر است در کنار نظریه های خارجی به نظریه های داخلی بیشتر پرداخته شود و از لحاظ شکلی نیزباید یکی از واژه شکل بندی یا صورت بندی در رابطه مفهوم استفاده شود.

وی در خصوص منابع استفاده شده در مقاله افزود: می توان از منابع جدید تر در حوزه فناوری استفاده شود و کمتر منابع قدیمی مورد توجه باشد.

کیا در نقد محتوایی مقاله نیز گفت: سوال اصلی مطرح شده با عنوان چرا ایرانیان در برابر فناوری جدید و پذیرش آن ایستادگی می کنند؟ امروزه تغییر کرده چرا که در حال حاضر ایرانیان با هر نوآوری مقابله نمی کنند و بیشتر سیاست های اجرایی ما بوده است که مخالفت می کنند، بهتر است سوال کلیدی در دوره خاصی مطرح شود.

شایان ذکر است: که این کار با اعمال اصلاحات یکی از ارزشمندترین کارهای تحقیقی در ایران و خارج از ایران خواهد بود.

دکتر یوسف خجیر نیز با بیان اینکه ساختار مقاله صورت بندی پذیرش فناوری های ارتباطی ایرانیان به اشاعه نوآوری پرداخته است، گفت: ایرانیان همیشه در پذیرش فناوری پیشگام بوده اند و مخالفت چندانی حتی در دوره رکود با پا پذیرش فناوری نداشته اند؛ در بحث های تاریخی این اثر تحقیقی نیاز است که تاریخ مستندات ذکر شود.

وی افزود: رویکردی که دکتر مسعودی در این تحقیق به کار گرفته اند رویکردی جبرگرایی تاریخی است و رویکرد گزینشگری ندارد در صورتی که راجرز رویکردی روانشناسی و اجتماعی دارد؛ نکته قابل توجه این است که در این باید مقاله نقش حکومت در پذیرش فناوری ها نیز ذکر شود چرا که در تمامی تکنولوژی های ایران حاکمیت نقش کلیدی داشته است.

خجیر با بیان اینکه کلیات این کار تحقیقی با ارزش و بسیار خوب است،گفت: دسته بندی استفاده کنندگان از فناوری مانند راجرز و توضیح ویژگی هایی چون  امتناع، اکتفا و امتزاج لازم است به این مقاله اضافه شود و پذیرش فناوری بر اساس نظریه مقاومت قابل پذیرش تر است.

در پایان نخستین کرسی علمی ترویجی نیز، دکترنعمتی انارکی تمامی سوالات علاقه مندان را در این حوزه مطرح کردند و استادان حاضر در جلسه به آنها پاسخ دادند.

*جهت مشاهده نخستین کرسی علمی ترویجی با موضوع « صورت بندی پذیرش فناوری ایرانیان » وارد لینک زیر شوید:

https://www.aparat.com/v/eDwst

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نخستین کرسی علمی ترویجی، صورت بندی پذیرش فناوری ایرانیان، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره، دانشگاه صدا و سیما

نظر خود را بنویسید