منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ وبینار مفاهیم بنیادی در درام تطبیقی به همت انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و حضور دکتر بهروز محمودی بختیاری دانشیار گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا با هدف آشنایی با مفاهیم بنیادی در درام تطبیقی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، بهروز محمودی بختیاری از کمیته انجمن هنرهای نمایشی به دلیل فراهم آوردن فرصت برگزاری این وبینار تشکر کرد و گفت: مطالعه ادبیات تطبیقی به افرادی که در زمینه مطالعات نوین فعالیت می‌کنند کمک به‌سزایی می کند.

وی افزود: ادبیات تطبیقی شاخه‌ای از نقد ادبی است که از روابط ادبی ملل، زبان‌های مختلف و از تعامل میان ادبیات ملت‌ها با یکدیگر سخن می‌گوید و نخستین بار در کشور فرانسه شکل گرفته است؛ ادبیات تطبیقی امروزه به حدی از بلوغ رسیده است که در دانشگاه‌های معتبر دنیا تا مقطع دکتری تدریس می‌شود و دو رویکرد اصلی از جمله رویکرد فرانسوی و رویکرد آمریکایی نیز دارد.

محمودی بختیاری ادامه داد: از بین تمامی صورت‌های ادبیات تطبیقی شعر و داستان تطبیقی بیشتر از درام مورد توجه افراد نیز بوده است.

وی در ادامه جلسه، اسامی و داستان‌های یکسان درام تطبیقی را که از جذابیت برخوردار بودند، نمایش داد و گروه دوم دسته‌بندی نمایشی را نیز با عنوان اسامی متفاوت شرح داد.

محمودی بختیاری، به  شرح حرکت از ژانری به ژانر دیگر را در ادبیات نمایشی تطبیقی پرداخت و خاطر نشان کرد که این حرکت در چارچوب ادبیات تطبیقی آمریکایی پیش می‌رود؛ همچنین نمونه‌هایی از داستان‌ها را که حرکت از ژانری به ژانر دیگر در آن‌ها نمایان است را به نمایش گذاشت.

وی در این جلسه موقعیت‌های مشترک مشابه، آدم‌های مشترک، موقعیت مکانی مشابه، موقعیت زمانی مشترک و مضامین مشترک در ادبیات نمایشی تطبیقی را با ذکر مثال توضیح داد و در رابطه با ادبیات نمایشی ایران گفت: ادبیات نمایشی ایران همواره ادبیاتی انتقادی و گزنده نسبت به مملکت‌داری نیز بوده است.

در ادامه  محمودی بختیاری، استفاده از راهنمای موضوعی را به دانشجویان توصیه کرد و افزود: مهم‌ترین نمایش‌نامه‌ها در بهترین موضوعات را می‌توان با استفاده از راهنمای موضوعی به‌دست آورد.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سوالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

* جهت مشاهده وبینار «مفاهیم بنیادی در درام تطبیقی » وارد لینک زیر شوید:

https://aparat.com/v/sqEw7

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار، مفاهیم بنیادی در درام تطبیقی، انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید