منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

  • به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره مریم سلیمی، مدرس دانشگاه سوره با 12 سال سابقه فعالیت و تدریس در حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک به همواه چند نفر از دانشجویان رشته گرافیگ طی مصاحبه ای از ضرورت پرداختن به اینفوگرافیک در دانشگاه پرداختند.

  • تجربه تدریس آنلاین و گام به گام نیوزگرافیک و اینفوگرافیک

او با 12 سال سابقه فعالیت و تدریس در حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک می گوید: دوره همه گیری کرونا شرایط خاصی را در برگزاری کلاس‌ها ایجاد کرد به طوری که عملی ترین دروس نیز به صورت آنلاین آموزش داده شدند. یکی از این دروسی که گرچه به ظاهر نظری است و درسی کاملا عملی است، درس گرافیک خبری است.

وی از تجربه تدریس این درس به طور آنلاین چنین می گوید: در تدریس درس گرافیک خبری در کنار تببین و تشریح تعاریف اینفوگرافیک و نیوزگرافیک ، آشنایی با انواع اینفوگرافیک، تفاوت‌ها و مرزهای اینفوگرافیک و نیوزگرافیک ، کاربردها، قوانین و مبانی و... ، گام‌های طراحی و تولید اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در عمل تشریح شد.

وی ادامه می‌دهد: در کنار تدریس کلاسی، سعی کرده ام دوستان دانشجو را در طراحی آثارشان به صورت گام به گام در محیط هایی همچون پیام رسان تلفن همراه واتس آپ همراهی کرده و نتیجه کار را نیز در رسانه ها به نام هر یک از دانشجویان منتشر کنم تا هم انگیزه لازم را بیابند و هم با حس فوریت تهیه نیوزگرافیک در اجرا آشنا شوند.

سلیمی اضافه می کند: حس خوب و هیجان پس از اجرا و انتشار آثار دانشجویان، خوشحالم می کرد و انگیزه ام را برای همراهی به خصوص با افرادی که با علاقه انگیزه بالا حتی فراتر از فعالیت‌های کلاس خلق اثر داشتند بیشتر می کرد.

وی می گوید: با حمایت خانم دکتر سمیه رمضان ماهی عزیز حتی آثار دوستان دانشجو پس از انتشار در رسانه ها، در سایت دانشگاه نیز امکان بازنشر می یافت. در ادامه نیز می کوشیدم تا در صفحات شخصی ام آثارشان را بازنشر کنم و تصاویر آن را در گروه‌های کلاسی  بگذارم تا باز انگیزه یابند.

وی می افزاید : حتی کوشیدم تا افراد با توانمندی بالا را نیز وارد حوزه خلق اثر در همکاری با سازمان‌های مختلف نمایم تا راه خود را برای فعالیت حرفه ای در این خصوص بیابند.

او خاطر نشان می کند: سال گذشته هدایت یکی از کارهای کلاسی به سمت خلق هدفمند بود به طوری که با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، دوستان دانشجو سعی کردند اینفوگرافیک هایی با موضوعات مرتبط با کاهش تصادفات جاده ای خلق کنند.

وی می افزاید : این تجربه چند جنبه داشت هم یکی از کارهای کلاسی خود را انجام می دادند و هم نمره درس مربوطه را می گرفتند. هم در یک کار اجتماعی مبتنی بر مسولیت اجتماعی مشارکت داشتند، هم آثار به نامشان منتشر شده و بر رزومه و سابقه کاری شان می افزود و هم این آثار در جشنواره ای ویژه این حوزه شرکت داده شده و شانس کسب رتبه داشتند. از سویی پیوندشان با این معاونت برای همکاری های بعدی فراهم می شد.

وی که خود از داوران جشنواره های مختلف در بخش اینفوگرافیک است ادامه می‌دهد : به خاطر شرایط کرونایی امسال امکان این همکاری‌ها نبود ولی در کنار یک کار نیوزگرافیک، یک اثر نیوزگرافیک آنها با هدف شرکت در جشنواره تاریخ نگاشت خلق شد که امیدوارم به توفیق آنها در این جشنواره و  توسعه رزومه شان از بعد موفقیت و دستاورد بیانجامد.

 

 *تصویب دروسی مانند گرافیک خبری نشانی از هوشمندی و به روز بودن وزارت علوم

وی با بیان اینکه از اوایل دهه 90 گرافیک خبری به لیست دروس ارشد گرافیک اضافه شد می گوید: تصویب این درس و دیگر دروس نوین مشابه از هوشمندی و به روز بودن وزارت علوم در این حوزه حکایت دارند هرچند سرفصل‌ها و منابع در درس گرافیک خبری نیازمند به روز رسانی هستند.  در این مسیر بهتر است از تجارب استادی همچون دکتر یونس شکرخواه از اساتید بنام ارتباطات که پیشگام علمی اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران است و اولین مقالات را در این حوزه ها به رشته تحریر درآورده و از مولفان کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان است یاری و بهره گرفته شود.

 

 *نیاز به رشته گرافیک در مقطع دکترای با گرایش‌های مختلف

وی که خود از مولفان کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان و از مترجمان کتاب گرافیک اطلاع رسان 2 است می افزاید :  امیدوارم امکان ایجاد رشته گرافیک با گرایش‌های تخصصی در سطح دکترا فراهم شود، چرا که گرافیک تحولات زیادی داشته و خواهد داشت و با آمدن هوش مصنوعی نیاز به راهبران  گرافیکی هوش مصنوعی خواهد بود تا طراحان گرافیک.

وی اضافه می کند: حوزه گرافیکی تصویری به سمت هرچه تعاملی، هوشمندتر و شخصی سازی شدن پیش می روند و دروس دانشگاهی نیز با درک این تحولات باید به روز و همگام شوند.

 

 *لزوم حمایت وزارت علوم از توسعه گرافیک برای پاسخ به نیازهای موجود

این مدرس دانشگاه سوره می گوید: گرافیک در خدمت وب، رسانه های اجتماعی، محیط های اپلی کیشنی، واقعیت افزوده ، مجازی، ترکیبی، توسعه یافته، هولوگرافی،  بازیها و... نیازمند نگاه و حمایت آکادميک، علمی و حرفه ای هستند و امید است وزارت علوم به این حوزه عنایت لازم را داشته باشد و آنها را بر سرفصل دروس ارشد و دکتری بیافزاید.

 

 *جای خالی دروس سوادهای بصری و گرافیکی و رسانه ای در رشته های گرافیک و ارتباطات

وی که خود از مولفان کتاب تفکر و سواد رسانه ای و نیز کتاب سواد خبری است تاکید می کند: یکی از دروسی که جای آن در دروس حوزه های گرافیک و ارتباطات خالی است سوادهای بصری و گرافیکی و رسانه‌ ای است.

او ادامه می دهد: دوستان دانشجوی رشته گرافیک باید در قالب درسی با درک رسانه و چیستی آن، با چگونگی خدمت گرافیک به رسانه و تاثیرات آن بر مخاطب آشنا شوند.

وی با بیان اینکه حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در ایران با حداقل 13 چالش  جدی و اساسی روبروست اظهار می دارد: این چالش‌ها از عدم توافق بر سر نام آنها آغاز تا عدم انجام کار تیمی، عدم جایگاه سازمانی لازم در رسانه ها و سازمان‌ها و... ادامه دارد.

سلیمی به نسبت عمر اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در قالب مدرن آن در ایران، تعداد پایان نامه ها، مقالات علمی، کتاب و... در این حوزه را کم ارزیابی می کند و می گوید: لازم است تا حمایت علمی از این حوزه افزایش یابد که بخشی از آن نیازمند همت دانشجويان علاقمند است که در نهایت نیز خروجی بررسی علمی آن به کتاب و مقاله و... تبدیل شود.

وی می افزاید: همچنین لازم است تا در حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک به انواع شیوه نمایش توجه شود و به جز حوزه های ایستا و موشن به حوزه های تعاملی، آنلاین، فیزیکال و... نیز عنایت شود.

 

 *ضرورت توجه به عامل زمان و درک فوریت آن در نیوزگرافیک

صائمه درزی، متولد شهریور سال 55 است. فارغ التحصیل کارشناسی ارتباط تصویری از دانشگاه الزهرا(س) و دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه سوره است. 

او می گوید: کار در زمینه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک تجربه جدید و جذابی است از این جهت که می توان با تحلیل و شفاف سازی اطلاعات موثق و بصری سازی آن و ایجاد تصویری اثر گذار در مورد یک رویداد، موفق به جذب مخاطبی شد که با انبوهی از اخبار و اطلاعات پراکنده مواجه است.

او با تشکر از استاد خود در درس گرافیک خبری، بر لزوم توجه به عامل زمان در تهیه نیوزگرافیک تاکید دارد می گوید: نیوزگرافیک باید در حداقل زمان ودر پی وقوع رویداد تهیه و منتشر شود. 

وی می گوید: بر خلاف دیگر آثار گرافیکی در نیوزگرافیک هم فرم و هم محتوا حایز اهمیتند. 

او با وجود پایان کلاسش در درس گرافیک خبری، همچنان به طور شخصی به تولید آثار اینفوگرافیک و نیوزگرافیک مشغول است و به رویدادها واکنش فعال گرافیکی نشان می دهد. 

 

*نیوزگرافیک یک چالش شیرین و دلچسب

نفیسه باقری متولد اردیبهشت 1360  و دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه سوره است. 

او در خصوص تجربه اش در حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک چنین می گوید: کار در حوزه اینفوگرافیک و نیوزگرافیک برای من بسیار جذاب بود و به دلیل اینکه قبلا" در این حوزه فعالیت نداشتم در عمل با چالش هایی نیز همراه بودم. البته چالش شیرینی و دلچسبی بود. 

او در تشریح چالش‌های کار در حوزه نیوزگرافیک یا همان گرافیک خبری اظهار می دارد: یکی از چالش های این کار محدودیت زمان است زیرا اثر مربوطه باید در کمترین زمان ممکن آماده و برای رسانه مربوطه ارسال شود تا از ارزش خبری تازگی و نیز جذابیت و اهمیت ان کاسته نشود. 

باقری می افزاید: از دیگر نکات در این مسیر، اهمیت استفاده از اطلاعات صحیح و منابع موثق است. به طور کلی کار در این حوزه به دلیل به روز بودن اطلاعات و تنوع در انجام کار بسیار می تواند جذاب باشد.   

 

 

*گرافیک خبری: روایتی گرافیکی و جذاب یک رویداد

میترا نجف پور متولد 3 مرداد 1366 و دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه سوره است. 

او بر این باور است که طراحی گرافیک خبری تجربه جذاب و متفاوتی است که با رهنمود های استادم درک کردم که می توانم به کمک نیوزگرافیک رویدادها متفاوتی را به تصویر بکشم. 

وی با تاکید بر اینکه حجم زیادی از محتواهای مربوط به یک خبر را باید بتوان در فضای محدودی آنهم با لحاظ محدودیت زمانی بصری سازی و منتشر کرد می گوید: باید بتوان خبر مربوط به یک رویداد را در قالب یک گزارش گرافیکی جامع در اختیار مخاطب قرار داد تا او بتواند در حداقل زمان و بدون صرف انرژی چندانی آن رویداد را با جزئیاتش متوجه شده و درک کند. 

نجف پور قدردان آموزه هایش در درس گرافیک خبری است و امیدوار است بتواند به کسب تجربه اش در این حوزه ادامه دهد. 

 

* تشکر از گنجاندن درس گرافیک خبری در دروس دانشگاهی برای آشنایی و پیوند با حوزه های نیوزگرافیک و اینفوگرافیک 

رویا منیعی متولد 23 شهریور 1376 و دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه سوره است. 

او معتقد است کار در حوزه گرافیک خبری تجربه متفاوتی همراه با جذابیت ها و چالش های مختص به خودش است.

وی می گوید: برای فعالیت در این زمینه باید اخبار و اطلاعات مربوط به یک موضوع خاص را از منابع معتبر خبری جمع آوری و در بازه زمانی کوتاهی نیوزگرافیک مربوطه را طراحی و منتشر کرد. در تهیه این اثر باید به نوع مخاطب و نیازها و سوالات احتمالی توجه داشت. او با تشکر از گنجاندن این درس در بین درسهای دانشگاهی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد گرافیک، از فرصت به وجود آمده برای آشنایی و کار در این حوزه ابراز خرسندی کرده و قدردان زحمات مدرس این درس برای پیوندش با نیوزگرافیک و اینفوگرافیک است.

 

*تجربه های دانشجویی که در حوزه نیوزگرافیک جنبه رسانه ای یافت

زهرا محمدیان فر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری در دانشگاه سوره است که در سوابق کاری خود تجربه هایی همچون همکاری با یک شرکت دمنوش های گیاهی به عنوان مسئول تبلیغات شرکت، طراحی هویت بصری، فعال در حوزه عمرانی و معماری و… را دارد.

او در خصوص تجربه اش در حوزه گرافیک خبری و اینفوگرافیک می گوید: واحد درسی گرافیک خبری و راهنمایی هایی استاد باعث آشنایی بیش از پیش دانشجویان با مفاهیم اینفوگرافیک و نیوزگرافیک و نیز مطالعه و تمرین بیشتر در حوزه ساز و کارهای تولید آن شد.

وی می افزاید : درک اهمیت و تاثیرگذاری عناصر و ایده های گرافیکی در روند تولید نیوزگرافیک و مدیریت و نحوه طراحی اطلاعات برای انتقال سریع و صریح اخبار به مخاطب از آموزه هایم در این درس بود.

محمدیان فر  می گوید: تجربه های دانشجویی ما در واکنش به رویدادهای مختلف، به یاری استاد این فرصت را یافت تا در رسانه های مختلف منتشر شود تا بتوانیم ضمن یک تجربه کاری حرفه ای و لذت انجام این کار، باز خوردهای کارمان را نیز دریافت کنیم.

 

 

* پیوندی جذاب با حوزه نیوزگرافیک با وجود همه گیری کرونا و به طور آنلاین 

عطيه عرب دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد ارتباط تصويري دانشگاه سوره است. 

او با اشاره به همه گیری کرونا و برگزاری کلاسها به صورت آنلاین می گوید: شیوع ویروس کرونا سبب شده تا چند ترمی کلاس هایمان به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار شود. هرگز فکرش را هم نمی کردم که بتوانم درسی مانند گرافیک خبری را با همین شرایط و به خوبی بیاموزم. این حاصل نمی شد مگر با وقت و انرژی که استاد در این درس صرف و آموزش ما کرد و به واقع مصداق  سنگ تموم گذاشت. 

عرب ادامه می دهد: انتشار آثارمان توسط استاد در رسانه ها انگیزه های آموزشی مان را برای کسب آموزه های بیشتر، افزایش داد. 

او می افزاید: نیوزگرافیک و اينفوگرافيك براي من تجربه جديد و جالبي بود اين تحربه باعث شد تا بتوانم ضمن برقراي ارتباط بهتر بين آناليز اطلاعات ، از نگارش متن هاي طولاني كه از حوصله مخاطب خارج است جلوگيري كنم و همچنين با استفاده از عناصر بصری مرتبط همچون نمودار، تایم لاین ، آيكون ،عکس و ... كمك به سزايي در درك هر چه سريع تر مطلب به مخاطب کنم. 

 

 

* درک اهمیت چهار گام طراحی نیوزگرافیک و اینفوگرافیک 

شادی سادات جبلی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه سوره است. او با بیان اینکه تجربه درس گرافیک خبری، تجربه خیلی خوب و تاثیرگذاری بود و مطالب بسیار موثر و آموزنده ای  در این حوزه آموختم. 

جبلی می گوید: در این واحد ما با مراحل تبیین، اطلاعات، ایده پردازی و طرح ریزی و اجرا و نیز نحوه استفاده از المان های تصویری، آیکون، عکس و… آشنا شدیم و توانستیم با همراهی گام به گام استاد به خلق اثر بپردازیم. 

وی ادامه می‌دهد : در درس گرافیک خبری لزوم به روز بودن اخبار و اطلاعات مرتبط با یک رویداد و فوریت زمانی را درک کردم و به اهمیت مرحله تبیین و طرح ریزی و تاتیرات جدی اش بر اجرا پی بردم. 

او می افزاید : اگر ندادیم هدفمان چیست و ایده کلی برای نیوزگرافیک خود نداشته باشیم، در مراحل جمع آوری و طرح اطلاعات و اجرا دچار مشکل می شویم. 

وی می گوید: همچنین با مرزهای اینفوگرافیک و نیوزگرافیک در اجرا آشنا شدم.

جهان آینده بیش از پیش بصری است و با درک این مهم زمینه توجه آکادمیک به حوزه گرافیک در ابعاد بیشتر و سطوح گسترده ای افزایش می‌یابد.

انتهای پیام /

اشتراک در:

کلمات کلیدی: گفت و گو، مدرس دانشگاه، مقطع کارشناسی ارشد، گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید