منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، معاونت پژوهشی دانشگاه_ آخرین جلسه  وبینار آموزشی«آشنایی با زبان سینما» به همت دانشکده هنر و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره،  با تدریس حمید فدوی، استاد دکوپاژ در دانشگاه پاریس7  به میزبانی رامتین شهبازی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حمید فدوی به یادآوری جلسات گذشته پرداخت و مشکلات دکوپاژ را شرح داد؛ سپس این جلسه را با موضوع پلان سکانس آغاز کرد و گفت: هر یک پلان، مفهومی را نمی‌سازد و ترکیب دو پلان با یکدیگر نشان دهنده‌ی مفهومی است؛ بنابراین برای شرح روایت، از پلان استفاده می‌شود.

وی به مشکلات پلان سکانس اشاره کرد و افزود: پلان سکانس مشکل پیچیده‌ای دارد و یکی از مشکلات اصلی، ممانعت از کات کردن است؛ ویژگی که پلان سکانس باید داشته باشد این است که تضاد درونی را نشان دهد و این کار از دشواری‌های پلان سکانس محسوب می‌شود.

فدوی با اشاره به این‌که در پلان سکانس با چالش‌های بزرگی رو به رو هستیم، گفت: در پلان سکانس باید تضادها را درونی کنیم؛ چراکه تضاد درونی لازم است و دیالکتیک این ویژگی را می‌دهد؛ در واقع بدون دیالکتیک وحدت به‌دست نمی‌آید.

وی در ادامه چند نمونه از فیلم‌هایی که دارای پلان سکانس هستند را معرفی کرد و تماشای فیلم «مرد پرنده» را نیز توصیه کرد؛ سپس در بخش نخست، فیلم نشانی از شر را نمایش داد و به توضیح پلان سکانس‌های فیلم پرداخت و در بخش دوم فیلم‌هایی از جمله، چترهای شربورگ و شاهد را به نمایش گذاشت و ممانعت از دکوپاژ را در این سه نمونه فیلم توضیح داد.

*در انتهای جلسه نیز، حمید فدوی کتاب «افسانه شهر نامرئی» اثر فاطمه امیدیان از دانشجویان دانشگاه سوره را به علاقه‌مندان این حوزه معرفی کرد.

جهت مشاهده آخرین جلسه وبینار آموزشی«آشنایی با زبان سینما» وارد لینک زیر شوید:

https://aparat.com/v/GRfTM

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار آموزشی، آشنایی با زبان سینما، دانشکده هنر، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید