منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ کلاس هستی‌شناسی عرفانی هنر از مجموعه جلسات «مدرسه زمستای درنگ» با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و تدریس وحید یامین‌پور، رییس پژوهشکده فرهنگ اسلامی  برگزار شد.

در ابتدای جلسه، یامین‌پور به عنوان هستی‌شناسی عرفانی هنر اسلامی پرداخت و گفت:  خودِ عنوان هستی‌شناسی عرفانی هنر اسلامی، جای بحث دارد و می‌توانست زیباشناسی عرفانی نام گرفته شود.

وی با اشاره به این‌که یکی از پر رنگ‌ترین سنت‌های فکری در هنر، مباحث عرفانی و چارچوب نظریه عرفان اسلامی است گفت: آنچه در ایران اسلامی روشن است و ما را در فهم هنر مقدس و زیبایی‌شناسی هنر کمک می‌کند، همین هنر عرفانی است.

در ادامه نیز، به این‌که به چه چیزی هنر گفته می‌شود و نگاه عرفان اسلامی به مفهوم و اثر هنری چیست، پرداخته شد.

 وی در مورد کلمه خیال و ساده‌ترین تعبیری که از این قوه می‌شود توضیح داد، افزود: عالم خیال یکی از عوالم موجود هستی است که القائات از آن‌جا نازل و در قوه خیال دریافت می‌شود.

یامین‌پور به عوالم مختلفِ ناسوت و ملکوت و لاهوت نیز، اشاره کرد و در مورد ربط این عوالم با هنر و هنرمند نکاتی را مطرح کرد.

وی با بیان این‌که همه گونه‌های هنری در یک مرتبه و یک ظرفیت برای تجلی پیام و امور معنوی نیستند اذعان کرد: در نگاه عرفان اسلامی بعضی از گونه‌های هنری بیش‌تر و برخی دیگر کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند و مواردی هم دور انداخته می‌شوند.

یامین‌پور با اشاره به این‌که هنرمند با تجلی اثر هنری و نه با زبان منطق و استدلال  جامعه را تربیت می‌کند تأکید کرد: جایگاه هنرمند، در سطح تربیت یک نسل و یک جامعه است.

وی در ادامه به این‌که چه اتفاقی برای هنر مدرن افتاده است پرداخت و کتاب‌ها و منابعی را برای مطالعه بیش‌تر معرفی کرد.

در انتهای جلسه نیز،  به سوالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: وبینار، هستی شناسی عرفانی هنر، مهارت‌های فهم و گفت‌وگو درباره آثار هنری، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید