منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ نخستین جلسه کلاس اصول زیبایی‌شناسی هنر از مجموعه جلسات «مدرسه زمستانی درنگ» با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و تدریس حسین شهرستانی، مدیر گروه حکمت و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حسین شهرستانی به بررسی اصول و معیارهای زیبایی‌شناسی پرداخت، همچنین ارتباط هنر و تاریخ را در طول زمان منوط به میزان تأثیرگذاری آن دانست و افزود: هنر در طول تاریخ زیبایی‌ها و زشتی‌هایی که از خود به‌جا می‌گذارد، می‌تواند مبنای تمدن‌سازی به شمار آید.

شهرستانی ادامه داد: تمدن‌سازی مبتنی بر هویت ایرانی اسلامی، به شرط شیوه و زبان ویژه و خاص آن خواهد بود و اگر تمدن ‌اسلامی، شیوه و زبان متعلق به خود را به دست نیاورده باشد، ادای اسلامی بودن تمدن پوچ و بی‌معنی خواهد بود؛ همان‌طور که در احادیث گفته شده است، قیمت هر انسان به اندازه چیزی است که آن را زیبا می‌داند؛ البته در ادبیات، مولوی آن را هر چیز که در جستن آنی، آنی! تعبیر می‌کند.

وی افزود: هنر، تجسم و صورت بخشی به آن چیزی است که صورت ندارد؛ سه تمدن یونانی، مسیحی و اسلامی نیز با توجه به این گزاره، هر یک تجسم و صورت مخصوص به خود را دارند که در تمام آن‌ها نماینده خدا، الهیات و انسان کامل در همان تمدن و نسبت به آن فرد در جهان کنونی شکل گرفته‌اند؛ پدیدار شدن هنر در تمدن، ذاتی است و اگر تمدنی نتواند هنر خود را، خود در خود بروز دهد آن تمدن پایدار نخواهد بود.

در انتهای جلسه نیز، به معرفی چند منبع پرداخت و به تمامی سوالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: اصول زیبایی‌شناسی هنر، مهارت‌های فهم و گفت‌وگو درباره آثار هنری، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید