منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، نشست مشترکی بین مسئولین دانشگاه سوره و مسئولین  معاونت فرهنگی حمل و نقل تهران، روز یک‌شنبه 19 بهمن ماه، در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

دراین نشست که با حضور برخی از مسئولین دانشگاه و آقای دکتر ابراهیمی مشاور فرهنگی حمل ونقل شهرداری تهران، خانم دکتر مرادزاده دبیر کمیته کمیسیون فرهنگی شوای شهر تهران وآقای دکتر تقوی نژاد معاون فرهنگی و اجتماعی مترو تهران، تشکیل شد طرفین در خصوص همکاری های مشترک به گفتگو پرداختند.

آقای ابراهیمی ضمن تبریک ایام دهه فجر، از تابلوی اهدایی دانشگاه سوره با عنوان « ظهر عاشورا» اثر استاد احمد خلیلی فرد به ایستگاه متروی شادمان، از مسئولین دانشگاه تشکر کرد و این اقدام فرهنگی را  بسیار قابل توجه دانست که در مترو شادمان رخ داد.

وی افزود: ما می‌توانیم بسیاری از ایستگاه‌های مترو را به سمتی ببریم که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در آنجا انجام شود و این اتفاق از ایستگاه خیام به دلیل نزدیکی به بازار فرش انجام شد  که با بستر  موجود  ورود و خروج  افردا  زیادی  در مترو، می‌توان از این ظرفیت استفاده بهینه کرد. درواقع ایستگاه ها  باید هویت سازی شوند. نصب تابلوی ظهر عاشورا که بر اساس نمادهای موجود انجام شد، براساس همین سیاست در ایستگاه شادمان در منظر دید عموم قرار گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پرداختن به مسائل فرهنگی یکی از دغدغه های مهم  شهرداری است لذا پرداختن به هویت های ملی مذهبی  برای مسئولین امر  قابل اهمیت است. از این رو  باید یکسری از فعالیت‌هایی داشته باشیم که زمختی شهر زیر زمینی( مترو)  را کم کند. ما باید  با همکاری نهادهای دانشگاهی و فرهنگی به نوسازی و بهسازی این فضا کمک کنیم که به اتفاق دانشگاه سوره  می‌شود در برخی از مراکز، این رویداد مبارک  رخ دهد.

 دکترساعی  رییس دانشگاه سوره نیز ضمن خوش‌آمد گویی به مدعوین گفت: ما در دانشگاه‌ سوره به صورت هدفمند حرکت می‌کنیم و یکی از اهداف راهبردی ما مسئله کار آفرینی برای دانشجویان سوره است که در این راستا سعی داریم از توانمندی استادان و دنشجویان در ارتقائ مفاهیم ارزشی در جامعه سهیم باشیم.

ایشان در ادامه گفت:استاد خلیلی فرد که خالق اثر ظهر عاشورا است، در این حوزه فرد شناخته شده‌ای هستند و همان موقع  در زمان ترسیم نقاشی ظهر عاشورا نیت ما بود که این تابلو به مترو شادمان هدیه شود.

ساعی افزود: ما می‌توانیم در این راستا  برخی از دیوارنگاره‌های شهری را به عهده بگیریم و برای دانشجویان نیز این اقدام، از لحاظ کارآفرینی ارزشمند است. ما برای امسال نیز یک تابلوی پرده‌خوانی داشتیم که با موضوع  ورود اسرا به شام بود که تابلوی بسیار خوبی است و نیت ما این است که این اثر در ایستگاه مترو امام حسین(ع) نصب شود.

در ادامه دکتر  تقوی نژاد ضمن تشکر از اهدای تابلوی ظهر عاشورا به مترو گفت: رویکرد جدیدی که در مجموعه شهرداری و علی‌الخصوص مترو داریم، توجه به حوزه فرهنگ و ادب و هنر است که این حرکت با ایستگاه  خیام شروع شد؛  که اولین موزه فرش از آثار فرش‌های قدیمی دستباف در آنجا به نمایش در آمد و به همه هنرمندان هم  اعلام کردیم که تمایل داریم آثار آنها  را به نمایش بگذاریم و ایستگاه، این ظرفیت را دارد که آثار هنری در آنجا نصب شود.

وی در ادامه گفت: در سال جاری ما ۵۰۰ میلیون جابجایی داشتیم  و در روز نیز ۲ میلیون جابجایی داریم که این موضوع  این فرصت را برای ما ایجاد می کند که از آثار هنرمندان  بهره مند شویم. قصد ما این است که برخی از ایستگاه ها را با موضوع خاصی هویت ببخشیم؛ مثلا یک ایستگاه مختص  محیط زیست شود یک ایستگاه مختص ورزش و همینطور سایر ایستگاه ها.

در ادامه جلسه،  خانم دکتر مرادزاده گفت: دغدغه هایی برای سایر اعضای کمیسیون فرهنگی وجود دارد و برای اولین بار هنر عمومی در شهرداری مطرح شد و ما هنوز در این حوزه دچار مشکل هستیم و دانشگاه سوره می‌تواند برای این  حرکت، نماد مناسبی باشد. مترو به عنوان یک شهر زیرزمینی بسیاربخش مهمی است و شورای شهر هم به آن نظر دارد.

 دکتر نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره نیز گفت: با توجه به رشته های متنوع که در دانشگاه داریم، می‌توانیم بسیاری از برنامه های هنری و فرهنگی مد نظر مسئولین مترو را تولید کنیم؛ مثل تولیدات تئاتر خیابانی و عروسکی که می‌تواند در فضای مترو اجرا شود که از این طریق می‌توان  مسائل شهروندی  را به کودکان و شهروندان آموزش داد و همچنین در سایر رشته‌های هنری، ما آمادگی داریم تا با شهرداری و مترو همکاری کنیم.

 دکتر جهانبخش سرپرست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه نیز گفت: در حوزه تخصصی خود اعتقاد دارم که  مترو را که در مسیر عبور مسافرین قرار دارد، بایه به تعلق شخصی افراد تبدیل کنیم  وجنبه جدیدی از کارکرد ایستگاه، مطرح شود که آن کارکرد اجتماعی است. در شرایط حاضر نیاز به آسیب شناسی داریم و سپس پیوست اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  در این حوزه  است که باید مورد بررسی قرار گیرد. در بخش کارکرد اجتماعی امکان دارد  با ایجاد غرفه های آموزشی و دیداری، به منظور ایجاد شغل برای جوانان، علاقه‌مندی فراهم کنیم و این اتفاق می‌تواند در بخش دانشگاهی رخ دهد که بسیاری افراد مشتاق کار، در محیط این‌چنینی وجود دارد. همچنین باید دقت داشته باشیم که فقط از مترو برای فرهنگ‌سازی استفاده نکنیم بلکه این محیط را  به اشاعه و ترویج فرهنگ نیز تبدیل کنیم و نکته مهم اینکه برخی از ایستگاه ها  علاوه بر اینکه به عنوان  حمل ونقل مورد استفاده مسافرین قرار می گیرد، باید تبدیل به یک پاتوق  بشود تا اثر بخش باشد و رفت آمد در آنجا برای مراجعین دلبستگی ایجاد کند.

درپایان، مقرر شد بین طرفین تفاهم‌نامه مشترک منعقد شود تا همکاری بیشتر در حوزه‌های مدنظر طرفین انجام شود.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: جلسه مشترک، معاونت فرهنگی حمل و نقل تهران، شرکت متروی تهران، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید