منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ با همکاری دانشکده هنر سوره، چهاردهمین جلسه نقد و بررسی کتاب « ماهیت عکس ها » نوشته استیون شور،  به میزبانی رامتین شهبازی با حضور محسن بایرام نژاد مترجم اثر و فرشاد عسگری کیا منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه مند برگزار شد.

عکاسی، رشته‌ای تجربی و تحلیلی است و عکاسِ علاقه‌مند، پس از آشنایی با مبانی ابتدایی، وارد مرحله جدیدی می‌شود که همزمان با کسب تجربه، باید ببیند و از داشته‌های دیگران، ذهنیت بگیرد.

نمی‌توان که پیشاپیش، از نتیجه کارِ خود مطلع بودکه چه چیزی پیش می‌آید و دو عکس از یک مکان، با اندک اختلافِ زاویه به چشم نمی‌آید، به طور کلی عکس ها از لحاظ بصری و محتوایی متفاوت هستند.

دلیل تفاوت عکس ها، یاد گرفتنی است، اما در عمل، باز هم نتایج متفاوتی به دست می‌آید. با توجه به داشته‌های ذهنی، باید عکس گرفت و امتحان کرد. عکاس، ابزار و انتخاب‌های زیادی به لحاظ تکنیکی و ذهنی پیشرو دارد.

کتاب «ماهیت عکس‌ها» به سادگی، مسائل ریزِ عکاسی را یادآوری می‌کند. مقالات صرفا تکنیکی، خسته‌کننده و در نتیجه، تاثیر کمتری بر روی مخاطبان می گذارند.

 استیون شور در این کتاب، ماهرانه، در باب "عکس" می‌گوید و با تصاویری که همراه نوشته آمده، به خواننده‌ها ذهنیت می‌دهد.

در ابتدای جلسه، محسن بایرام نژاد مترجم این اثر، درباره انگیزه خود از ترجمه این کتاب گفت: به دلیل اینکه در سالهای گذشته منابع اصلی برای تدریس عکاسی وجود نداشت و این رشته به درستی تدریس نمی شد به همین خاطر این مسئله را نوعی نیاز دیدم و تصمیم به ترجمه کتاب هایی در حوزه عکاسی به خصوص کتاب «ماهیت عکس‌ها» گرفتم.

وی در رابطه با این اثر افزود: کتاب «ماهیت عکس‌ها» کتابی مهم و ساده ست، البته ساده به معنای لفظ روان و قابل درک این اثر است که تاکتیک های استیون شور را در بر میگیرد که به مباحث نظریه عکاسی می پردازد و وارد فاز نظری عکاسی می شود به نوعی این کتاب فضای خالی بین مکتب و نظریه هارا با زبانی گویا پر می کند؛ در این کتاب جملات ساده و تیتری نگارش شده است که مخاطب باید برروی جملات کتاب تفکر کند.

فرشاد عسگری کیا منتقد کتاب، نیز در رابطه با اهمیت این اثر گفت: کتاب ماهیت عکس ها به نظریه هایی در عکاسی پرداخته است که ذیل نقد ادبی قرار می گیرند و نظریه های استیون شور  در این اثر نظریه هایی ملموس قابل فهم برای مخاطب است.

وی در ادامه در رابطه با کیفیت چاپ تصاویر و جلد کتاب افزود: این کتاب به لحاظ کیفی از چاپ مناسبی برخوردار است و وجود عکس ها در این اثر به قابل فهم بودن مطالب کمک می کند.

بایرام نژاد نیز با بیان اینکه هزینه ها بر روی کیفیت چاپ اثر می گذارد گفت: قیمت کاغذ و هزینه های چاپ از کفیت های قابل توجه تصاویر و جلد کتاب می کاهد و اگر قرار باشد یک کتاب با کیفیت بالایی به چاپ برسد به جهت قیمت بالای آن قدرت خرید مخاطب نیز کاهش پیدا می کند.

عسگری کیا سه سطح نمایشی، فیزیکی و ذهنی عکس را در این کتاب نام برد و از مترجم اثر خواست تا این سه سطح را به صورت مختصر توضیح دهد؛ وی افزود: سطح نمایشی عکس به مسائل پایه ای در عکس اشاره می کند و در سطح ذهنی نیز از برداشت های ذهنی مخاطبان نسبت به تصاویر بحث می شود؛ در بحث سطح فیزیکی نیز به  تکنیک ها پرداخته است.

*در انتهای جلسه نیز به تمامی سوالات علاقه مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

جهت مشاهده چهاردهمین جلسه نقد و بررسی کتاب « ماهیت عکس ها » وارد لینک زیر شوید:

https://aparat.com/v/7esAy

اشتراک در:

کلمات کلیدی: چهاردهمین نشست، نقد کتاب، کتاب ماهیت عکس ها، معاونت پژوهشی، دانشکده هنر، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید