منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر


به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات به منظور گرامی داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و هم رزمان شهیدش با حضور سخنرانانی از کشور های لبنان، عراق و پاکستان به همت دانشگاه سوره، چهارشنبه 17 دی ماه 1399 به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدی پنل همایش بین المللی قهرمان در آینه هنر و ارتباطات دانشگاه سوره، حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی در پیام تصویری خود گفت: ارائه تصویر موثر از شهید سلیمانی در این زمانه جنگ روایت‌ها منشا برکات فراوان برای جامعه اسلامی – ایرانی است و این امر سبب می‌شود به برکت خون شهید، قدمی در عرصه هنر، ادب و سینما برای تصویرگری مجاهدت و مجاهدین برداشته شود.

وی افزود: به زعم بنده دشواری اصلی، در تصویر این قهرمان ایرانی- اسلامی در نقطه تعارض و تقابل با قهرمان‌های غربی، این شخصیت آسمانی ایست که بر زمین حضور موثر پیدا می‌کند. حاج قاسم به عنوان یکی از پرورش یافته‌های مکتب امام، در سطور اصلی مکتب امام، پیوند وسیع دنیا به آخرت با توجه به عالم معنا در وجودش جمع شده است.

حجت الاسلام قمی با بیان این‌که حق محوری و حق باوری در قهرمانان ایرانی – اسلامی مانند حاج قاسم نقش کلیدی دارد، افزود:  نمی‌شود به سادگی از این ویژگی عبور کرد و همچنین تأکید بر غیرت، پایبندی به اخلاق و اخلاق مداری جزء مولفه‌های چشمگیر قهرمان ایرانی و به ازای دنیای دیگری است که عنصر خود را شهوت ران معرفی می‌کند.

حجت الاسلام  قمی ادامه داد: آثار  نزاع‌ها در غرب، به سمت برهنه و نیمه برهنه حرکت می‌کند در حالی‌که در فرهنگ ایرانی حتی یک پیکر برهنه از پیشینیان و قهرمانان این مرز و بوم و فرهنگ مشاهده نمی‌شود و باید توجه داشت که در مولفه‌ها و مشخصه‌ها به سادگی نمی‌شود از این تفاوت‌ها گذشت.

وی افزود: آنچه در قهرمانان غربی برای دفاع از مظلوم و مستضعف مشاهده می‌شود، استفاده از نیروهای ماورائی و جادویی است در صورتی‌که در فرهنگ خودمان جادوستیزی وجود دارد و حرام زادگی شرط قهرمان بودن بسیاری ازقهرمانان غرب است اما در اینجا انسان‌ها از شجره طیبه و اسناد مطهره  بر آمده‌اند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه بیان کرد: از این موارد صرف نظر و به دشواری اندیشه‌های هنرمندان اشاره می‌شود که در دنیای ( انا بشر مثلکم) زندگی می‌کنیم و می‌خواهیم ایمان به غیر در یک انسان مومن و انقلابی را به تصویر بکشیم، کسی که پنجره‌های غیب بر رویش باز شده اما در ظاهر هیچ تفاوتی با بقیه ندارد.

وی همچنین یادآور شد: آنچه مقام معظم رهبری، ممیزه حاج قاسم می‌دانستند، شجاعت و تدبیر بود اما بر اخلاص او با توجه به این که گره‌گشایی با اخلاص رقم می‌خورد تأکید داشتند: اخلاص حاج قاسم در باور و اتکا به خداوند چیزی نیست که به سادگی بشود در محسوسات به تصویر کشید بلکه جلوه‌ها وتجلیات آن را باید با هوشمندی نشانه شناسی کرد و با دقت از این ابر انسان بزرگ انقلابی رونمایی کرد.

حجت الاسلام قمی اذعان کرد: ریشه همه پهلوانان و قهرمانان این مرز وبوم، مکتب امیرالمومنین (ع) است؛ از پوریای ولی تا حاج قاسم همه یک مقتدا دارند به نام امیرالمونین (ع) که به تصویر کشیدن اخلاص و معنویت و تقرب همچین فردی به خداوند ولو به واسطه  خدمتی که به عالم و مردم کرده، غیر از شبیه تصویری مانند تئاتر و فیلم‌های جنگی و حتی تعزیه است؛ مسأله حکایت کردن روح بزرگ آسمانی است که به پایه باور به غیر و ایمان به خود حضرت حق و عقیده توحیدی، عالم را به گونه‌ای دیگر می‌بیند و سلوکی دیگر را رقم می‌زند و تمام وجودش بر اساس سعی، تجلی حضرت حق می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سعی منافاتی با تجلی و مظهریت ندارد و با توجه به (الیس للانسان ما سعی)  مظهر اسماء حضرت حق بودن در عالم انسانی به سعی انسان‌ها محقق می‌شود.

وی در پایان با بیان این‌که تمام تجلیات اخلاص حاج قاسم سلیمانی در خدمت و ابراز کوچکی و خاکساری نسبت به این مردم عزیز، نشانه شناسی جذاب دارد، گفت: همه این‌ها مادامی که با یک جنگجوی فکور، دیپلمات، قوی، با هوش و مدبر مواجه هستیم دشوار نیست بلکه جایی دشوار می‌شود که حقیقت سترگ آسمانی قرار است بر این جسم زمینی جلوه‌گر کند و عواطف انسانی به پایه ایمان عجیب شخصیت بزرگ که انسان دیگری و مومن حقیقی و فی سبیل الله است عرضه شود که با توجه به این‌که در این جنگ روایت‌ها منبع الهام، وحی است برای این دشواری و چاره اندیشی آن، می‌شود از قرآن کریم الهام گرفت که انسان‌های بزرگ  الهی را چگونه تصویر و روایت کرده است.

در بخش بعدی همایش، محمد حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و دبیر این همایش با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی اتفاق کم نظیری در تاریخ چندساله محسوب می شودگفت: شخصیت حاج قاسم از محبوب ترین شخصیت ها بودند نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها و به این محبوبیت بعد از شهادت ایشان نیز افزوده شد؛ و البته برای اینکه از ظرفیت شخصیت های محبوب برای ایجاد همبستگی استفاده کنیم هنوز جای کار دارد.



 

دکتر ساعی افزود: انسان ها با توجه به مدنی بودنشان، برای جمعی زندگی کردن نیاز به یک ملات و حلقه اجتماعی دارند که سردارسلیمانی نمونه این حلقه است؛ حتی در دوره مدرن هم که ادعاها گونه ای تقدس زدایی است، نتوانسته خود را از انسانهایی که این نقش را بر عهده دارد برین کند.

دکتر ساعی از همکاران صدا سیما و برخی دست اندرکارانی که برای برگزاری این همایش کمک کردند نیز تقدیر و تشکر کرد و گفت: سعی بر این بود که همایشی برگزارشود که امید می رود این همایش منشا خیروبرکت باشد.

در ادامه، ابن الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور در ابتدای سخنرانی قبل از پرداختن به شهید سلیمانی، بخشی از صحبت هایش را به شهید ابومهدی المهندس که  در ایران کمتردیده شد اختصاص داد و خلاصه ای از زندگی این شهید را بازگو کرد و افزود: مردم عراق از اینکه به این شهید کمتر از شهید سلیمانی می پردازیم ابرازنگرانی می کنند.

وی در رابطه با شهید سلیمانی گفت: ایشان یک پاسدار و افتخار پاسداران بودند و در هر سه جهاد اصغر، جهاد کبیر و جهاد اکبر موفق عمل می کردند.

وی خاطر نشان کرد:  شهید حاج قاسم سلیمانی هیچگاه در جای ریاست نمی نشست و این سیطره را که بر جمعیتی سلطه وارد کند برای خود قائل نمی شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: همایش بین المللی، قهرمان در آینه هنر و ارتباطات، یادواره شهید قاسم سلیمانی،دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید