منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط عمومی دانشگاه سوره_ هفته پژوهش در پاییز هر سال، فرصت مناسبی برای بررسی دستاوردها و چالش های فراروی حوزه پژوهش و پژوهشگران کوشا در سطح کشور و بخش های تحقیقاتی، سازمان ها و نهادهای گوناگون علمی به شمار می رود. نقش و اهمیت این حوزه مهم در عرصه اندیشه، در ابعاد مختلف حیات امروز بشر بارها بررسی و تأکید شده؛ به ویژه با ابتکار مقام معظم رهبری در طرح نظریه جنبش نرم افزاری، ضرورت توجه به آن بیشتر تبیین و تشریح شده است.
پژوهش گامی است که محقق برای شفاف سازی مسئله ای مبهم برمی دارد تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن بیابد. رسالت اصلی پژوهشگر و محقق، صیانت از حریم حقیقت و تبیین و تشریح آن است. محقق کسی است که به منظور کشف حقایق، در دریای اندیشه والای انسانی غوطه ور می شود. محققان، اهرم های نیرومند روحی، سرمایه های سرشار فکری، روشن کننده راه پرپیچ و خم زندگی پیشینیان و مقدمه سازان فکری عروج به کمال در پیش روی انسان اند. اینان همان طالبان علم اند که در فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام از ایشان با عبارت های مختلف تجلیل شده است؛ چنانکه امام باقر علیه السلام می فرماید: « همه جنبندگان زمین بر طالب علم درود می فرستد، حتّی ماهی های دریا ».
*به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با دکتر یوسف خجیر معاون پژوهشی دانشگاه سوره به گفت و گو نشستیم، مشروح گفت و گو به شرح زیل است:


** دانشگاه موفق در زمینه پژوهش به چه دانشگاهی گفته می شود؟
خجیر: هر دانشگاه موفق از چهار پایه اساسی آموزش، پژوهش، فرهنگی و کارآفرینی و ارتباط با صنعت برخوردار  است که از تعامل صحیح این چهار حوزه دانشگاه می تواند به پویایی نظام علمی و متعاقب آن جامعه کمک کند؛ تفاوت بارز دانشگاه و موسسات آموزشی حتی موسسات آموزش عالی نیز در همین نگاه است.
وی افزود:  دانشگاه می تواند زمانی از پوسته موسسه خارج شودکه بتواند با یک نگاه متوازن و متقارن در برنامه ریزی استراتژیک خود به این چهار حوزه نگاه کند. در عین حال باید بین این چهار حوزه نیز تعامل سازنده و قوی باشد. پویایی، نشاط، و حیات علمی دانشگاه در گرو نگاه به نیازهای جامعه و همگامی آن با تجربیات و دستاوردهای جدید جهان است، و این امر محقق نمی شود مگر از دریچه این 4 پایه که ذکر کردم.

** پژوهش در دانشگاه سوره به چه نحوی است؟
خجیر: پژوهش در دانشگاه سوره خود را مکمل سه حوزه می داند. پژوهش برای توسعه نظام آموزشی، توسعه و بازآفرینی فرهنگ در دانشگاه و زیرساخت و محملی برای ارتباط با صنعت و بستر کارافرینی است. با رویکرد سیستمی اگر نگاه کنیم در نظام دانشگاه سوره پژوهش یک خرده نظامی کاملا پویا تعاملی و پیوسته و زمینه ای در ارتباط با خرده نظام های دیگر است. به همین دلیل نمی توان پژوهش را از واحدهای دیگر دانشگاه جدا کرد. پژوهش در خدمت و برای توسعه دانشگاه نیازمند این تفکر است که پژوهش حلقه واصل و واسط بین حوزه آموزش و فرهنگی و کارآفرینی است.  

** هدف پژوهش در دانشگاه سوره چیست؟
خجیر: در عرصه های بیرونی نگاه پژوهش پیوند با نهادها، مجامع علمی، صنایع و بازار هدف هست. در این راستا، افق نگاه و هدف پژوهش در دانشگاه سوره، نهادینه سازی فرهنگ پژوهش در راستای ارتقاي جايگاه ملي و بين المللي دانشگاه به عنوان يک دانشگاه پيش رو در زمينه ي هنر، معماری وفرهنگ و ارتباطات است.
 جهت دهي فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي به سمت کارآفريني، نوآوری، و ايده پردازي در راستاي توليدات هنري، معماری و رسانه اي اصيل با هويت ايراني-اسلامي و پاسخ گو به نيازهاي روز جامعه، از محورهای اصلی چشم انداز پژوهشی دانشگاه سوره در بعد محتواست.

** خط مشی اصلی معاونت پژوهشی در راستای تحقق اهداف پژوهشی دانشگاه چیست؟
خجیر: خط مشی اصلی معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، در راستای تحقق این هدف، ترغیب، تشویق و تسهیل رویکرد پژوهش مدار در فعالیت های علمی اعضای هیأت علمی، مدرسان مدعو و دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.همانطور که پیش از این عرض کردم در کنار جهت دهی فعالیت های پژوهشی در راستای اهداف علمی و فرهنگی دانشگاه، زمینه سازی رعایت اخلاق حرفه ای در پژوهش، و ارتقای بسترهای مطالعاتی، تولیدی و رسانه ای پژوهش دانشگاه اعم از کتابخانه، انتشارات و نشریات علمی دانشگاه سوره است.

**در راستای تحقق اهداف دانشگاه سوره چه اقداتی انجام داده است؟
خجیر: در راستای تحقق اهداف، پژوهش دانشگاه سوره دو مسير موازي را براي پيش برد اهداف خود در نظر دارد. مسيري که در یک افق کوتاه مدت و مبتني بر شرايط موجود، ناظر به نیازهای فعلی دانشگاه و اصلاح رويه ها و ساختارها و برطرف کردن کمبودهاست؛ و مسيري که با تدوين اهداف و افق چشم انداز و نگاهي بلندتر، درصدد ایجاد حرکت و ارتقاي برنامه هاي پژوهشي به سمت اهداف و افق چشم انداز بلندمدت دانشگاه دارد.
وی افزود:  سیاست گذاری معاونت پژوهشی در راستای اهداف مذکور، از طریق تنظیم سند چشم انداز، و نیز طرح ریزی برنامه ای جامع در دو افق نگاه یک ساله و چهارساله است که با توجه به وضعیت موجود و مطلوب دانشگاه در بعد پژوهش تنظیم می شود و به روزرسانی مستمر آن در دستور کار این معاونت قرار دارد. از طرفی، ضمانت کارآمدی برنامه ها و طرح ها در گرو مشارکت فعال حوزه ها و معاونت هاي مخلتف دانشگاه، و بهره مندی از هم فکری و مشورت صاحبان فکر و اندیشه در این زمینه است. 
خجیر خاطرنشان کرد: معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با بهره مندی از ظرفیت شورای پژوهش، هم فکری رییس دانشگاه و معاونان، اعضای هیأت علمی، مدرسان و پژوهشگران، صاحب نظران در هیأت اندیشه ورزی دانشگاه، و با استفاده از توان اجرایی مدیران و مسئولین واحدهای مرتبط، رسالت هدایت،  نظارت و حمایت از تمامی فعالیت های پژوهشی دانشگاه سوره را عهده دار است.

**برنامه ریزی های پژوهشی دانشگاه سوره از چه طریقی صورت گرفته است؟
برنامه ریزی در پژوهش براساس سه حوزه زیرساخت های فنی و حقوقی، نرم افزاری و مغزافزاری صورت گرفته است؛ که در بخش زیرساخت حقوقی درصدد ایجاد ساختار مدون فعالیت های پژوهشی برپایه آیین نامه ها، شیوه نامه ها و بخشنامه ها صورت گرفته است. در این زمینه فرم های مربوط به درخواست کتاب، طرح های پژوهشی، تدوین شرح درس و سرفصل ها و ... طراحی و مصوب شد.
در کنار این فرم ها شیوه نامه های فعالیت پژوهشی و استفاده از مزایای آن برای پژوهشگران تدوین و تصویب شد. شیوه نامه تشویق نگارش مقالات علمی پژوهشی، درج وابستگی اعضای هیات علمی، طرح جامع پژوهشی استادان و گروه های آموزشی و اعطای پژوهانه از این دست است. 
وی ادامه داد: در زمینه زیرساخت فنی نیز بحث استفاده وی پی ان برای استفاده استادان و دانشجویان از مقالات فارسی موجود در پایگاه های علمی کشور چون مگ ایران و نورمگز و ...، طرح کتابخانه دیجیتال و دیجیتالی کردن پایان نامه ها، تغییر سایت نشریه علمی پژوهشی رهپویه هنرهای تجسمی با رویکرد دسترسی و جستجوگری بهتر و نمایه سازی قویتر است.

**در بخش زیر ساختی علاوه بر موارد فوق معاونت پژوهشی دانشگاه سوره چه اقداماتی انجام داده است؟ بخش مغزافزاری به تعبیر شما چه فعالیتی صورت گرفته است؟
 خجیر: از موارد زیرساختی دیگر راه اندازی نشریات علمی در دانشگاه هست در این زمینه اقدامات اخذ مجوز برای چهار نشریه برای دانشکده هنر (به علت تعدد و تنوع رشته های تحصیلی)، یک نشریه دانشکده معماری و شهرسازی و دو نشریه دانشکده فرهنگ و ارتباطات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام هست. اما در برنامه های مغزافزاری درصدد توانمندسازی پژوهشی اعضای هیات علمی، مدرسان مدعو و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در اولویت برنامه هاست. از تعامل سازنده این سه حوزه هست که می توان جایگاه پژوهش را به عنوان بستری مناسب برای ارتقا نظام آموزشی دانست. 
وی اذعان کرد: در همین راستا نیز تاکنون بیش از 26 کارگاه توانمندسازی برای اعضای هیات علمی، مدرسان مدعو و دانشجویان ارشد برگزار شد. در همین زمینه بیش از 15 وبینار تخصصی در  رشته های سینما، معماری و ارتباطات برگزار شده است. یکی از سنت های خوب این دوران دوشنبه های نقد کتاب هست. از جمله فعالیت های دیگر تفاهم نامه همکاری با معاونت هنری و پژوهشی و حوزه سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه های بزرگ کشور در عرصه هنر چون الزهرا و دانشگاه هنر اسلامی تبریز هست. 
 
**ویژه برنامه های معاونت پژوهشی دانشگاه سوره به مناسبت هفته پژوهش چگونه برگزار می شود؟
خجیر: این برنامه ها با محوریت سه برنامه راه اندازی و استقرار کارگروه اخلاق در پژوهش، ترویج، اطلاع رسانی و آموزش آیین نامه ها و شیوه نامه و در نهایت وبینارها تدوین شده است و حتی برخی اجرا و در حال اجرا هست. در حوزه وبینارها تاکید ما بر پنج بخش کارگاه های پروپوزال نویسی برای هر گروه آموزشی، اخلاق در پژوهش و نحوه انجام همانندجویی در سامانه ایرانداک، روش پژوهش و مقاله نویسی علمی، رونمایی و نقد کتاب و در نهایت نشست های تخصصی است. 
هفته پژوهش به ماه پژوهش تغییر کرده است
وی افزود: در مجموع 18 برنامه در دانشکده هنر، 11 برنامه در دانشکده معماری و شهرسازی و 14 برنامه در دانشکده فرهنگ و ارتباطات با همین دسته بندی که عرض کردم برگزار می شود. معاونت پژوهشی دانشگاه سوره ،  6 برنامه مجزا و کلان را اجرا می کند؛  البته باید اذعان داشت که در دانشگاه سوره به علت تعدد و تنوع برنامه ها هفته پژوهش به ماه پژوهش تغییر کرده است و از 6 آذرماه برنامه ها آغاز تا 9 دیماه ادامه دارد. 
باید این نکته را اذعان کنم که تعداد برنامه های پیشنهادی از سوی دانشکده ها بیش از 80 مورد بوده است که با یک برنامه ریزی قصد داریم باقی برنامه ها را تا پایان سال اجرا کنیم. در اینجا لازم می دانم از زحمات همکاران مان در دانشکده ها به خاطر برنامه ریزی مناسب برای اعتلای پژوهش در دانشگاه سوره تشکر ویژه کنم. در این زمینه، روسای دانشکده ها، مدیران گروه ها، اعضای هیات علمی و برخی دانشجویان علاقه مند ما را در تدوین و اجرای برنامه زحمات زیادی کشیده اند. در کنار این عزیزان از تلاش ها و پشتیبانی همکاران فنی در اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه و واحد روابط عمومی نیز قدردان هستم. 


اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه، هفته پژوهش سال 99، یوسف خجیر، معاون پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید