منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، مدیریت فرهنگی و فوق برنامه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، روز یک شنبه ۱۶ آذرماه از ساعت ۱۵:00 تا ۱۸:00 به مناسبت روز دانشجو، فضایی در سامانه سیباد ایجاد کرد تا دکتر محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره به صورت مجازی سوال های دانشجوهای خود را پاسخ دهد.
برنامه از دو بخش سوال های از پیش پرسیده - از راه های ارتباطی دانشگاه - و سوال های بر خط دانشجویان تشکیل شده بود و محمدحسین ساعی تا حد توان به مدت دو ساعت به تمامی سوال های دانشجویان پاسخ داد. 
ابتدای مراسم با پخش کلیپی از سابقه و علت نام گذاری روز ۱۶ آذر به روز دانشجو آغاز شد. سپس دکتر ساعی به صورت تصویری در مقابل دانشجویان سوره قرار گرفت.
در این مراسم مجازی دیگر اعضای کادر اداری نیز حضور داشتند و در صورت لزوم به صورت مجازی به یک سری از سوال ها پاسخ نوشتاری می دادند. 
ساعی در شروع سخنرانی خود در جلسه آنلاین، ضمن تبریک روز دانشجو به این مسئله اشاره کرد که، کاش امسال هم به مانند سال پیش حضوری خدمت شما عزیزان بودیم ولی با توجه به شیوع بیماری کرونا این زمینه فراهم شد که بتوانیم امسال از راه دور کنار همدیگر باشیم.
رییس دانشگاه سوره در ادامه به مسأله شهریه و اینترنت رایگان، که سوال بسیاری از دانشجویان بود این چنین پاسخ داد: همه باید بپذریم که ما در شرایط عادی و نرمال نیستیم و این از جمله سختی هایی است که مجبور شدیم برخی ازکلاس های آموزشی  دانشگاه را با مجوزهای وزارت علوم به صورت مجازی برگزار نماییم. 
در مورد شهریه هم باید بگویم که هزینه های دانشگاه سوره نه تنها کمتر نشده است بلکه بیشتر هم شده، از جمله فراهم آوردن زیر ساخت های مجازی شدن دانشگاه که مجبور شدیم در بازه زمانی کوتاه آن را تهیه کنیم و مبلغی نزدیک ۱ میلیارد تومان هزینه خرید آن شد. 
در کنار این ها مبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دانشگاه از بخش هایی مثل بوفه و انتشارات بود که با توجه به شرایط کرونا، این درآمدها قطع شده است.
در مجموع با تدابیری که شد، توانستیم از این بحران عبور کنیم و دانشگاه نیز به مانند بخش های دیگر جامعه، فشار اقتصادی زیادی را متحمل شد. 
ایشان درخصوص اینترنت رایگان افزود: اینترنت رایگان هم قولی بود که از طرف سه وزیر در کشور داده شد، نه دانشگاه؛ ما پیگیری های لازم را انجام دادیم و اسم دانشگاه نیز در لیست دریافت اینترنت رایگان قرار گرفت ولی از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تحقق پیدا نکرد. 
تا اینکه ما خودمان اقدام به مذاکره با یکی از اپراتورهای داخلی کردیم که سیم کارت و اینترنت رایگان در اختیار دانشجویان ما قرار دهند و در عوض ما نیز از آن ها خرید کلان اینترنت داشته باشیم. که در این مورد تا پای میز قرارداد نیز رفتیم ولی آن ها گفتند ما بیشتر از یک حدی نمی توانیم تخفیف قائل شویم. این مورد با محاسبات ما چیزی حدود ماهی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برای دانشگاه در برداشت که برای ما مقدور نبود.

سوال:چرا کارهای اداری دیجیتال نمی شود؟ 
ما از همه همکاران خواستیم شماره همراه خود را در اختیار دانشجویان قرار بدهند که این موضوع در بخش «ارتباط با ما» در سایت سوره قابل مشاهده است. و حتی در سامانه سیباد نیزاتاق کار مجازی طراحی شده است برای دسترسی دانشجویان به مسئولین. با این وجود ما در تلاش هستیم که بخش اعظمی از کارهای اداری به صورت مجازی اداره شود و پیگیر این موضوع هستیم که  در آینده، دانشگاه سوره پیام رسان مخصوص خود را داشته یاشد.
حتی درمورد دفاع های پایان نامه نیز باید بگویم که ما سیاستمان تجمع حداقلی است و ما به دانشجویان گفته ایم که می توانند همچنان به صورت حضوری دفاع از پایان نامه داشته باشند ولی فقط با حضور ۳ نفر.  در دفاع های مجازی البته ما شاهد حضور میانگین ۳۰ نفر در جلسات دفاع هستیم که این امکان حتی در نبود کرونا در جلسات حضوری امکان پذیر نبود.
محمدحسین ساعی در خصوص درخواست دانشجوها برای آزاد بودن حضور در تمامی کلاس های مجازی گفت: ما ظرفیت محدودی در آموزش مجازی داریم و در هر زمان فقط یک تعداد کاربر مشخصی می توانند در سامانه به طور همزمان حضور داشته باشند.
ایشان همچنین در خصوص پرسش یکی از دانشجویان در باره انتخابات کانون ها افزود: در مورد اینکه در خواست ها برای برگزاری انتخابات کانون ها و انجمن ها به صورت آنلاین هست، باید بگویم که ما نیروی های محدود مجازی داریم و الویت، با آموزش است ولی امید داریم در یک ماه آینده امکان انتخابات مجازی نیز فراهم شود.

سوال: جشنواره سایه چرا منحل شد؟ و قرار بود دوسالانه شود ولی اتفاقی نیفتاد؟ 
جشنواره سایه منحل نشده است. آخرین دوره جشنواره سایه در سال ۹۷ برگزار شد و خود افراد مسئول، ترجیحشان این بود که جشنواره های دانشگاه را دوسالانه برگزار کنیم که کیفیت جشنواره ها حفظ شود. سپس با بحران کرونا مواجه شدیم و این ویروس به کلی جشنواره ها را تحت شعاع قرار داد. ولی با این اوصاف در حال برگزاری جشنواره ها به صورت مجازی هستیم؛ گرچه شکل اصلی جشنواره را ندارد، ولی جای خالی را پر می کند.

ساعی درباره مجهز نبودن دانشگاه سوره به خوابگاه و شورای صنفی دانشگاه این چنین پاسخ داد: 
عمومأ دانشگاه های غیرانتفاعی خوابگاه ندارند و بزاعت سوره هم در حال حاضر در حد تهیه خوابگاه نیست.
در مورد شورای صنفی نیز باید عرض کنم: حتی پارسال هم پاسخ دادم، دانشگاه های غیر انتفاعی به طور قانونی فاقد شورای صنفی است و این امکان وجود ندارد. ولی باز هم ما از دانشجویان داوطلب که هدفشان کمک به دانشگاه و دانشجویان است خواستیم که در صحنه حضور داشته باشند.

سوال: بعد از کرونا هم امکان مجازی بودن کلاس ها در کنار کلاس های حضوری هست؟ 
دانشگاه سوره مجوز رشته ها را به صورت حضوری اخذ کرده است و ما در حال پیگیری هستیم که مجوز مدرک مجازی را نیز دریافت کنیم.
دکتر ساعی در پایان گفت وگو نیز در مورد حضوری بودن کلاس های عملی و همچنین اینکه برای معدل الف در این اوضاع چه امتیازی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: ما باتوجه به شرایط فعلی، هدفمان مجازی بودن کلی آموزش هاست، ولی کلاس هایی هست که به صورت کارگاهی برگزار می شود و نیاز به کلاس های حضوری دارد که برای این مورد تدابیری اتخاذ شده است و این کلاس ها باید با تراکم کمتری برگزار شود.
ساعی در ادامه اظهار داشت: ما حتی نتوانستیم به دلیل خطر ویروس کرونا، برای جدید الورود ها مراسم معارفه برگزار کنیم. برای معدل های الف نیز باید بگویم: شیوه ای که از نظر علمی برای تخفیف در دوره مجازی در نظر گرفته شده است، قابل اتکا نیست ولی باز هم تخفیف هایی در نظر گرفته شده است.
در پایان ، دکتر ساعی برای همه دانشجویان آرزوی سلامت و موفقیت کرد.


اشتراک در:

کلمات کلیدی: گفت و گوی صمیمانه، دانشجویان، 16 آذر، روز داننشجو، آنلاین، امور فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، محمدحسین ساعی، رییس دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید