منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر



معاونت پژوهشی دانشگاه سوره_نسخه آنلاین لغتنامه دهخدا در وبگاه جدید موسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بین المللی زبان فارسی رونمایی شد؛ در این مراسم دکتر نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، لغتنامۀ دهخدا را یکی از ثروت های بزرگ ملی برشمرد وگفت: «مرحوم علامه دهخدا با تدوین این لغتنامه کار بسیار ارزشمند و بزرگی را محقق کرده و با تدبیر و تلاش یک اثر جاویدان را برای آیندگان به امانت گذاشته است. امروزه بهرغم توسعه زبان فارسی اما همچنان لغتنامۀ دهخدا بعنوان پایه اصلی برای وحدت ملی و یک مرجع رسمی برای زبان فارسی است».


دکتر نیلی احمدآبادی، با تأکید اینکه باید تلاش شود تا این نسخه آنلاین از لغتنامه دهخدا در رتبه نخست جست و جو قرار گیرد، افزود: «همچنین قابلیت های جست و جو در این لغتنامه باید به نحو مطلوبی ارتقا پیدا کند تا مراجعه کنندگان بتوانند به سهولت کلمات مورد نظر خود را جست و جو کنند و در کنار آن نیز باید این امکان فراهم آید تا ادیبان و دانشمندان بتوانند نظریات خود را در خصوص نحوه ارائه لغتنامه بازگو کنند، دریافت این نقطه نظرات یقیناً ارزش افزوده و ثروت بزرگی را برای مؤسسه به همراه خواهد داشت».


مؤسسۀ لغتنامۀ دهخدا بعنوان نخستین سازمان در ایران برای تألیف فرهنگ لغت یا واژه نامه در سال ۱۳۲۴ و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی بعنوان نخستین نهاد دانشگاهی با هدف گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۶۸ زیر نظر دانشگاه تهران تأسیس شدند. این دو مجموعه پیوسته، در مکانی که دکتر محمود افشار یزدی، استاد دانشگاه تهران، قسمتی از باغ خود را برای سازمان لغتنامۀ دهخدا و گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی وقف کرده، قرار گرفته اند.


برای استفاده از لغت نامه آنلاین به آدرسhttps://icps.ut.ac.ir/fa/dictionary مراجعه فرمایید.


دهخدا
 


 


انتهای پیام/


اشتراک در:

کلمات کلیدی: لغتنامه دهخدا - نسخه آنلاین - علامه دهخدا - دانشگاه تهران

نظر خود را بنویسید