منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز دانشگاهی، دانشگاه سوره نیز در خصوص راه اندازی آموزش مجازی برخی از واحدهای درسی خود اقدامات خود را به صورت شبانه روزی شروع کرد. دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه به عنوان اولین دانشکده از 16 فروردین ماه فعالیت آموزش مجازی خود را شروع کرد و در ادامه دانشکده معماری از 23 فروردین و گروه عمومی و معارف نیز از تاریخ26 اُم ماه جاری کلاس های خود را برگزار کردند و طبق مصوبه شورای دانشگاه مقرر شد دانشکده هنر نیز در تاریخ 31 فروردین کلاس های خود را آغاز نماید.

از آنجایی­که بسیاری از دانشجویان دانشکده هنر ازمدت­ها قبل برای دفاع از پایان نامه خود در اسفند ماه سال گذشته اعلام آمادگی نمودند؛ دانشکده هنر به جهت رفاه حال دانشجویان و با توجه به تصمیمات ابلاغی  اقدام به برگزاری برخی از پایان نامه ها به صورت مجازی نموده است. در این مصاحبه دکتر خسرو خسروی رییس دانشکده هنر اقدام­های انجام شده در خصوص کلاس­های مجازی و جلسات دفاع مجازی توضیحاتی را ارائه دادند.


باسلام و تشکر از اینکه در این مصاحبه شرکت نمودید لطفا توضیح دهید روند تشکیل کلاس های برخط چگونه بوده و چرا دانشگاه تصمیم گرفت به سمت برگزاری کلاس های مجازی برود؟

 

باسلام و تشکر از شما. با توجه به اتفاقی که در خصوص شیوع ویروس کرونا رخ داد و آگاهی گام به گام ما از خطیر بودن وضعیت، راه اندازی کلاس های مجازی جدی شد. ابتدا این موضوع به صورت یک پیشنهاد بود و در انتهای اسفند با توجه به بحرانی بودن وضعیت و ابعاد مسئله، دانشگاه برای تشکیل کلاس های نظری مجازی به طور جدی گام برداشت و با دستورالعمل های ابلاغی از شورای آموزش، شورای دانشگاه و  ریاست محترم دانشگاه به این نتیجه رسیدیم که از 16 فروردین دانشکده فرهنگ و ارتباطات برای اولین بار کلاس های مجازی را شروع  کند و در هفته بعد هم دانشکده معماری و دانشکده هنر کلاس های خود را برگزار کردند و تا اینجای کار بیشترین کلاس ها در دانشکده ارتباطات و معماری برگزار شده است و از سی­و یکم فروردین نیزکلاس های گسترده مجازی دانشکده هنر را خواهیم داشت که بالاترین حجم کلاس های مجازی را این هفته تجربه خواهیم کرد و البته چندین جلسات پایان نامه هم داشتیم که به صورت مجازی به نحواحسن برگزار شده است.



undefined

 

در واقع جلسات دفاعیه دانشکده هنر قبل از برگزاری کلاس های مجازی این دانشکده شروع شد؟

بله. ما از 23 فرودین تا 31 فروردین باتوجه به درخواست های بررسی شده در اکثر گروه­های دانشکده پایان نامه را با توجه به دستورات شورای آموزشی برگزار کرده ایم که  بطور موفقیت آمیزی برگزار شد.

 

چرا شما تا عادی شدن اوضاع صبر نکردید تا جلسات را به صورت علنی و طبق روال انجام دهید؟

یک سری از پایان نامه ها کاملا نظری هست. بطور مثال برای پایان نامه های رشته پژوهش هنر و هنر اسلامی سیستم مجازی  جوابگو است که برگزاری این جلسات با حضور داوران، دانشجو، استاد راهنما و نماینده تحصیلات تکمیلی برگزار شده و البته  فرصت خوبی برای صحبت ایجاد می شود و نظم قابل قبولی نیز در آن حکم­فرماست و دلیل دوم اینکه تعدادی از دانشجویان در اسفند ماه قرار بود فارغ التحصیل شنوند و برای برگزاری جلسات دفاع  پایان نامه از قبل هماهنگی و برنامه ریزی شده بود واز طرفی، دانشجویان خودشان نیز اصرار داشتند که جلسات برگزار شود و ما اول از همه به سراغ آنهایی رفتیم که خودشان اصرارداشتند جلسه دفاع آنها برگزار شود و عده ای از دانشجویان که خواستار برگزاری جلسات به صورت حضوری بودند به مرداد ماه موکول شد. این جلسات برگزاری مجازی پایان نامه ها یک تجربه خوبی بود که با کیفیت بالایی برگزار شدو انعکاس خوبی در بین دانشجویان داشت و همین امر موجب شد تعداد بیشتری  از دانشجویان متقاضی برگزاری جلسات پایان نامه به صورت مجازی باشند. و ما برای هر پایان نامه میانگین حدود 40 تا 50 نفر شرکننده مهمان مجازی داشتیم  که در جریان کامل جلسات دفاعیه قرار گرفتند.




 

 

آیا در خصوص برگزاری کلاس ها به صورت مجازی نارضایتی از سمت دانشجویان بوده است؟

 تا انجاییکه همکاران ما در دو دانشکده دیگر دانشگاه اطلاع دادند برخی از دانشجویان مخالفت هایی داشتند اما بعد از برگزاری کلاس ها، دانشجویان بسیار فعال در کلاس ها شرکت داشتند و بطور موردی برخی از افراد مشکلاتی مانند عدم دسترسی به سامانه مجازی داشتند که دانشکده ها راهنمایی لازم را داشته اند. اما در دانشکده هنر ما با برخی از مخالفت ها روبرو بودیم.

 

 

 با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان مخالف برگزاری کلاس های مجازی بودندآیا شما برای آماده کردن دانشجویان برای حضور در کلاس های مجازی جلسه توجیهی برگزار کرده اید ؟

دانشکده از ابتدا متوجه این قضیه بود که ممکن است طیفی از دانشجویان فعال در کلاس، برگزاری کلاس های مجازی را زیر سوال ببرند و این متاثر از جریان عمومی تری بوده که می خواستند ترم راحذف کنند. مسئولین دانشکده و مدیران گروه از ابتدا و از طریق کانال های ارتباطی شروع کردند به صحبت با  دانشجویان، که مسئله حذف ترم هم به ضرر دانشجویان خواهد بود و هم دانشگاه. از همین رو ما یک جلسه عمومی را در روز چهارشنبه هفته پیش با حضور مجازی بیش از صد دانشجوتشکیل دادیم. این جلسه حدود سه ساعت و نیم ساعت بطول کشید و بصورت مستقیم، تعاملی، پر تنش و چالش برانگیز بین دانشجویان، رئیس دانشکده هنر و مدیران گروه ها برگزار شد. و بحث اصلی ما این بود که دانشجویان عزیز متوجه بشوند که عدم برگزاری کلاس­های مجازی هم از دست دادن یک فرصت مفید است و هم  موجب  تاخیر در فارغ التحصیلی آنها خواهد شد. مشکلات برنامه ریزی تر­م­های آتی و جذب دانشجو در سال بعد نیز از دیگر مشکلات است که دانشگاه را با چالش روبرو خواهد کرد. اما حُسن این جلسه این بود که برخی از دانشجویان مخالف را به فکر واداشت که با نظر مثبتی به این کلاس ها نگاه کنند. در هر صورت تمامی سازو کار آموزش مجازی توسط همکاران فنی انجام شده و بجز برخی از مشکلات کوچک که توسط سامانه اسکای روم رخ میدهد و ما نیز در این خصوص تقصیری نداریم (چون این شرکت به آموزش مدارس نیز سرویس می­دهد؛) ما برنامه ریزی های لازم را برای برگزاری کلاس­های دانشکده هنر انجام دادیم که امیدواریم دانشجویان از این فرصت پیش رو استفاده کنند تا بتوانیم این ترم را با کمترین مشکل به پایان برسانیم.






 

به عنوان اخرین سوال بفرمایید تکلیف کلاس­های عملی چه خواهد شد؟

ما امیدواریم بزودی دانشگاه­ها باز شود و ما کلاس­های نظری­مان را هم به شکل حضوری برگزارکنیم. برای همین فعلا برای 6 هفته کلاس­ جبرانی برای دروس نظری برنامه ریزی انجام شده است و به محض باز شدن دانشگاه­ها کلاس­های عملی نیز به شکل سابق به صورت حضوری برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: مصاحبه- استاد خسروی -رییس دانشکده هنر-کلاسهای مجازی- دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید